Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-26, 10:33
  #1
Medlem
Har haft hemförsäkring via Hedvig då de haft de högsta värderingarna på hemelektronik jag sett, alltså hur sakerna värderas och vad ersättningen sätts utifrån om något händer. De har även samtidigt haft en skapligt låg premie. Men nu för ett par månader sedan totalt slaktade de sina värderingar, så det är dags att lämna dem.

Vilka försäkringsbolag känner ni till som har höga värderingar på saker såsom mobil, dator, surfplatta, övrig media med mera?
Citera
2024-04-26, 10:43
  #2
Medlem
Reverend.Camdens avatar
De allra flesta fb skriver av lösöre, speciellt elektronik, rätt snabbt.
Varför är du fixerad av din elektronik? Om huset brinner ner är det helt andra saker som är viktiga. Såvida din elektronik inte är i miljonklassen.
Citera
2024-04-26, 10:43
  #3
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Har haft hemförsäkring via Hedvig då de haft de högsta värderingarna på hemelektronik jag sett, alltså hur sakerna värderas och vad ersättningen sätts utifrån om något händer. De har även samtidigt haft en skapligt låg premie. Men nu för ett par månader sedan totalt slaktade de sina värderingar, så det är dags att lämna dem.

Vilka försäkringsbolag känner ni till som har höga värderingar på saker såsom mobil, dator, surfplatta, övrig media med mera?
Värdet är väl inköpspriset minus åldersavdrag?
Citera
2024-04-26, 10:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
De allra flesta fb skriver av lösöre, speciellt elektronik, rätt snabbt.
Varför är du fixerad av din elektronik? Om huset brinner ner är det helt andra saker som är viktiga. Såvida din elektronik inte är i miljonklassen.
Jag tänker mest på när man använder drulle. Att tappa mobilen och krossa skärmen är inte ovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Värdet är väl inköpspriset minus åldersavdrag?
Ja precis, så jag är ute efter låga åldersavdrag. Hedvig hade till exempel 80% värdering, alltså 20% avdrag, på surfplatta med åldern 2-3år. Nu ändrade de till 60%.
Citera
2024-04-26, 11:08
  #5
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Jag tänker mest på när man använder drulle. Att tappa mobilen och krossa skärmen är inte ovanligt.

.
Drulle är det lilla i sammanhanget. Lite som att bekymra sig över att färgen flagnar och inte svartmöglet bakom...
Citera
2024-04-26, 11:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Drulle är det lilla i sammanhanget. Lite som att bekymra sig över att färgen flagnar och inte svartmöglet bakom...
I övrigt är de flesta hemförsäkringar väldigt snarlika gällande bostadsrätt. Men givetvis prioriterar jag inte drulle över ett starkt totalt skydd. Så med det sagt, har du några konkreta förslag eller är du bara ute efter +1?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback