Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-26, 23:22
  #13
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag undrar om det finns en karta där man kan se hur homoider(människor, apor, invandrare), Carnivorer(rävar, hudar, katter, tiger osv) och reptiler(ödlor, grodor, socialdemokrater, krokodiler) har utvecklats igenom åren.

Någonstans måste det finnas en brytpunkt där alla såg likadana ut? När var det?
När började näsan växa hos Carnivorer? Varför fick hunddjuren lång näsa, medan kattdjuren fick kort näsa? Så betyder det att vi är mest släkt med hunddjuren jämfört med kattedjuren?

Vad tror ni?

Du tänker på fylogenetiskt träd. Brytpunkten är "last universal common ancestor" (LUCA).
Citera
2024-04-29, 18:11
  #14
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Du tänker på fylogenetiskt träd. Brytpunkten är "last universal common ancestor" (LUCA).

Här är det jag menar:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...cular_tree.svg

"Phylogenetic position". Som du menar

Så jag är släkt med musen?
Citera
2024-04-29, 19:47
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Här är det jag menar:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...cular_tree.svg

"Phylogenetic position". Som du menar

Så jag är släkt med musen?

Självklart är du det! Liksom du är något mera avlägset släkt med grodor, sjöstjärnor, bläckfiskar, kräftdjur och rentav svampar, växter och bakterier!
Citera
2024-04-29, 23:35
  #16
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Här är det jag menar:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...cular_tree.svg

"Phylogenetic position". Som du menar

Så jag är släkt med musen?

Eh, ja.. Det är väl klart att du är. Alla arter har samma ursprung.
Citera
2024-04-30, 09:03
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Här är det jag menar:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...cular_tree.svg

"Phylogenetic position". Som du menar

Så jag är släkt med musen?
Ja. Bilden du länkar till besvarar ju liksom din fråga tämligen tydligt. Notera att roten på just det länkade träden är ett basalt däggdjur och att detta är bara en bit av de yttersta delarna av livets träd. Allting som visas är tämligen nära besläktade i det stora hela. Som du ser är gnagarna systergrupp till primaterna.

Möss och människor är alltså betydligt närmare släkt med varandra, än vad någon av dessa är släkt med t.ex. hund eller katt.
Citera
2024-04-30, 10:57
  #18
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Så jag är släkt med musen?

Jag blir helt häpen att nån ställer den frågan. Jag går runt och tror att alla vet det självklara att möss är däggdjur och att alla däggdjur är extremt nära släkt med varandra.

Allt liv på Jorden är besläktade. Olika mycket bara. Känner du verkligen inte till det? Kan inte tro annat än att du trollar...
Citera
2024-05-03, 11:32
  #19
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag blir helt häpen att nån ställer den frågan. Jag går runt och tror att alla vet det självklara att möss är däggdjur och att alla däggdjur är extremt nära släkt med varandra.

Allt liv på Jorden är besläktade. Olika mycket bara. Känner du verkligen inte till det? Kan inte tro annat än att du trollar...

Det var mera som ett skämt. Jag borde ha lagt till en eller eller
Citera
2024-05-04, 08:12
  #20
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det var mera som ett skämt. Jag borde ha lagt till en eller eller

Du kan börja med att läsa på om "Cambrian explosion" där alla förgreningar inom djurriket uppkom för 538.8 miljoner år sedan i början av cambrium och helt trängde ut de simplare flercelliga livsformer som uppkommit tidigare under ediacaraperioden. Då lades grunden till livet på jorden som vi känner det idag, med uppdelning i leddjur, blötdjur och så vidare. Orsaken till att livet diversifierades på så pass kort tid och vad som föregick det med eventuella tidigare gemensamma förfäder är okänd.

På den tiden var människans och de andra ryggradsdjurens representant en liten fisk utan käkar. Den från fossiler första kända fisken heter Haikouichthys och var 2,5 cm lång.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cambrian_explosion
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Haikouichthys
__________________
Senast redigerad av Paddan1000 2024-05-04 kl. 08:16.
Citera
2024-05-04, 08:38
  #21
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Någonstans måste det finnas en brytpunkt där alla såg likadana ut? När var det?

LUCA, eller senast universella gemensamma förfadern, cirka 3.5–3.8 miljarder år sedan. Taxonomin för människa ser ut så här:

Natura Biota (Archaea Proteoarchaeota Eukaryomorpha) + (Bacteria Proteobacteria α-Proteobacteria) → Eukaryota Orthokaryota Neokaryota Scotokaryota Podiata Unikonta Obazoa Opisthokonta Holozoa Filozoa Choanozoa Animalia Eumetazoa Parahoxozoa Bilateria Nephrozoa Deuterostomia Chordata Olfactores Craniata Vertebrata Gnathostomata Eugnathostomata Euteleostomi Sarcopterygii Rhipidistia Tetrapodomorpha Eotetrapodiformes Elpistostegalia Stegocephalia Tetrapoda Reptiliomorpha Amniota Synapsida Eupelycosauria Metopophora Haptodontiformes Sphenacomorpha Sphenacodontia Pantherapsida Sphenacodontoidea Therapsida Eutherapsida Neotherapsida Theriodontia Eutheriodontia Cynodontia Epicynodontia Eucynodontia Probainognathia Chiniquodontoidea Prozostrodontia Mammaliamorpha Mammaliaformes Mammalia Theriiformes Holotheria Trechnotheria Cladotheria Zatheria Tribosphenida Theria Eutheria Placentalia Boreoeutheria Euarchontoglires Euarchonta Primatomorpha Primates Haplorhini Simiiformes Catarrhini Hominoidea Hominidae Homininae Hominini Hominina Homo sapiens sapiens

Varje term i släktträdet motsvarar den utveckling du efterfrågar. Exempelvis Opisthokonta (-1300 Ma) indikerar förekomsten av celler med en enskild flagell, vilket hos människan motsvaras av spermier.

Bilateria (-560 Ma) denoterar organismer med två symmetriska kroppshalvor, vilket är varför vi har dubbla uppsättningar organ. Sådan symmetri ger även en matsmältningskanal, i vilken anus kan befinna sig i endera änden. Människor hör här till Deuterostomia (-540 Ma).

Vi hör vidare till Chordata (-535 Ma), eller ryggsträngsdjur. Vår utveckling via fiskar ger oss kranium Craniata (-535 Ma) och ryggrad Vertebrata (-520 Ma), samtidigt som käkapparaten tar form Gnathostomata (-462 Ma).

Våra fyra lemmar stammar från Tetrapodomorpha (-409 Ma), fiskar som utvecklade små ben för att fiska i grumligt vatten och i bottenmiljö. Övergången till Tetrapoda (-370 Ma) i landmijö är given.

Äggläggning på land är svårare än i havet, varför mekanismer för detta utvecklades i Amniota (-330 Ma). Amnioter inkluderar kräl- och groddjur, men vi befinner oss p åen annan gren, Synapsida (-312 Ma), eller stamdäggdjur med endoterm reglering, protopäls och mjölkkörtlar.

De fyra lemmarna förskjuts sedermera till underwsodan av kroppen i Therapsida (-275 Ma), för bättre rörelseförmåga. Hundtänderna kommer med Cynodontia (-260 Ma), som betyder just hundtänder, och det är med denna utveckling det blir möjligt att tugga och andas samtidigt!

Däggdjursliknande djur i Mammaliaformes (-225 Ma) följer, och småningom även verkliga Mammalia (-225 Ma), varvid fertiliseringen sker internt istället för i externa ägg. Med Eutheria (-161 Ma) föds levande ungar, och med Placentalia (-66 Ma) uppträder moderkaksdjur.

Vi lever då i träden som Boreoeutheria (-65 Ma), med utveckling åt Primatomorpha (-65 Ma) och senare Primates (-55 Ma), det vill säga primater. Speciellt hör vi till de högre primaterna i Haplorhini (-50 Ma), och vi är smalnäsor eller Catarrhini (-35 Ma), ur vilken ordning Hominoidea (-21 Ma) stammar.

Resten är så att säga mer eller mindre historia.
Citera
2024-05-04, 08:49
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag undrar om det finns en karta där man kan se hur homoider(människor, apor, invandrare), Carnivorer(rävar, hudar, katter, tiger osv) och reptiler(ödlor, grodor, socialdemokrater, krokodiler) har utvecklats igenom åren.

Någonstans måste det finnas en brytpunkt där alla såg likadana ut? När var det?
När började näsan växa hos Carnivorer? Varför fick hunddjuren lång näsa, medan kattdjuren fick kort näsa? Så betyder det att vi är mest släkt med hunddjuren jämfört med kattedjuren?

Vad tror ni?

Kort tid efter att livet uppstod så fanns det olika varianter av den första livsformen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback