Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-27, 23:10
  #1
Medlem
Vet knappast var jag ska börja nånstans...

Jag och mitt ex gick isär för cirka 11 år sen. Har två barn som idag är 12 och 14 år.

Barnens morsa försökte få ensamvårdnad nåt år efter separationen. I rätten ljög hon om att barnen inte ville vara hos mig och att jag inte kunde ta hand om dem, att jag skrek osv osv

Precis innan jag flyttade ut hade hon även gått till äldsta barnets dagis och anklagat mig för misshandel. Sanningen var att det äldsta barnet höll på att slå det lilla som vid den tiden hade inte en fyllt ett. Jag knuffade ner det äldsta barnet så fort jag kunde och enligt exet var det misshandel, något hon försökte övertala det äldsta barnet om. I polisförhör och möte med soc sa jag sanningen. Det ledde förstås inte till någon utredning eller åtal.

Hon har sedan försökt att vända barnen på olika sätt. Har ofta talat illa om mig, beskriver mig ofta som oansvarig och har manipulerat dem till att tro att jag är elak och farlig. Även att jag favoriserar dem.

För att vinna godhetspoäng och få mig att framstå som sträng och elak vägrar hon sätta några gränser eller ställa krav på barnen. Jag kräver i princip att de ska sköta skolan, plugga inför prov, träna och jag sätter en gräns på deras skärmtid. Något hon vägrar samarbeta om. Barnen har ibland "hotat" mig med att de ska inte komma till mig längre om de inte får som de vill.

För ett par veckor sen sa jag till sonen att han skulle plugga under helgen då han hade missat några skoldagar pga förkylning. Han gick då till sin morsa för att komma undan plugg och han vägrar komma till mig nu. Morsan försvarar hans beteende och säger att han får välja vilken förälder han vill vara hos.

Skickade in en orosanmälan till soc och på mötet upprepade de i princip samma sak, att han får välja själv vad han vill göra. Inte ett ord om att morsan utsätter dem för psykisk misshandel när hon försöker vända dem emot mig.

En annan gång hade hon anmält mig till soc när jag tog äldsta barnets telefon då han vägrade handla åt mig medan jag var sjuk med corona. Efter den händelsen höll hon båda ifrån mig då hon ansåg att jag utsatte dem för straff som enligt hemne var en form av psykisk misshandel.

Under flera fick jag inte ens resa iväg med mina barn. Hon krävde att följa med för att ge mig barnens pass, och jag skulle förstås betala för hennes biljett också.

Här kommer mina frågor:

1) Vad har jag för chans att få ensamvårdnad om jag går till rätten? Om jag skulle lyckas bevisa att hon utsatt barnen för föräldraalienation, dvs att hon försökt att vända dem emot mig.
2) Vad kan jag göra för att få barnen att vilja vara hos mig på heltid? Hur kan jag få dem att se hur vidrig deras morsa är? Några bra idéer?

Tack på förhand!
Citera
2024-04-27, 23:12
  #2
Medlem
1.Ingen chans

Varför knuffar du ner ett barn?
Citera
2024-04-27, 23:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
1.Ingen chans

Varför knuffar du ner ett barn?

För han höll på att slå hårt i huvudet mitt andra barn som inte ens hade fyllt ett år...
Citera
2024-04-27, 23:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alex14
För han höll på att slå hårt i huvudet mitt andra barn som inte ens hade fyllt ett år...

Låter som något som han fått från sin far.
Citera
2024-04-27, 23:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Låter som något som han fått från sin far.

Det stämmer. Vi gillar våld i min familj. Fajtergener hos oss alla.
Citera
2024-04-27, 23:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alex14
Det stämmer. Vi gillar våld i min familj. Fajtergener hos oss alla.

Då svarar jag.

1. Nej.
2. Sluta slåss.
Citera
2024-04-27, 23:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Då svarar jag.

1. Nej.
2. Sluta slåss.

Tack för att du investerade din dyrbara tid på att dela med dig av din oändliga vishet. Förväntade mig inte så konstruktiva kommentarer. Tack för att du finns på flashback.
Citera
2024-04-28, 00:21
  #8
Medlem
Onanikrems avatar
1. Samma chans som en snöboll i helvetet..
2. Har du inte lyckats muta ungarna med glass och lekland så vill de inte vara hos dig..

För en stenålder sedan låg jag i vårdnadstvist, sockärringen sa rakt ut såhär till mig: Nu gör vi det såhär eller du ser aldrig ungen mer! När dottern var runt 11 -12 så började hon självmant vilja vara mer hos mig än hos mamman. Idag är min dotter vuxen och vi har en väldigt tight relation, men hon och mamman not so much. I början så fick jag finna mig i att betala underhåll, men senare valde min dotter att bo hos mig när hon själv fick välja och underhåll från häxan gick till mig.. och sedan oavkortat till dottern.
Citera
2024-04-28, 00:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
1. Samma chans som en snöboll i helvetet..
2. Har du inte lyckats muta ungarna med glass och lekland så vill de inte vara hos dig..

För en stenålder sedan låg jag i vårdnadstvist, sockärringen sa rakt ut såhär till mig: Nu gör vi det såhär eller du ser aldrig ungen mer! När dottern var runt 11 -12 så började hon självmant vilja vara mer hos mig än hos mamman. Idag är min dotter vuxen och vi har en väldigt tight relation, men hon och mamman not so much. I början så fick jag finna mig i att betala underhåll, men senare valde min dotter att bo hos mig när hon själv fick välja och underhåll från häxan gick till mig.. och sedan oavkortat till dottern.

Varför nej? Talar du som jurist eller gissar? En avgörande faktor för en domstol är umgängesprincipen. Dvs vårdnaden går till den förälder som förväntas främja en god relation till den andra föräldern. I mitt fall råder det ingen tvekan om att morsan har påverkat barnen till att få en negativ syn på mig.
Citera
2024-04-28, 00:36
  #10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex14
Varför nej? Talar du som jurist eller gissar? En avgörande faktor för en domstol är umgängesprincipen. Dvs vårdnaden går till den förälder som förväntas främja en god relation till den andra föräldern. I mitt fall råder det ingen tvekan om att morsan har påverkat barnen till att få en negativ syn på mig.
Mamman har i de allra flesta fall fördel att vara mamma. Nu var det några tiotals år sedan jag var i den sitsen, men har en känsla att lite har ändrats sedan dess.

Talar inte som jurist, talar som en som gått genom hela processen tidigare, än om det var ett tag sedan.
I slutändan blir det ditt ord mot mammans, jag sätter en tia på att du förlorar.
Citera
2024-04-28, 01:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Mamman har i de allra flesta fall fördel att vara mamma. Nu var det några tiotals år sedan jag var i den sitsen, men har en känsla att lite har ändrats sedan dess.

Talar inte som jurist, talar som en som gått genom hela processen tidigare, än om det var ett tag sedan.
I slutändan blir det ditt ord mot mammans, jag sätter en tia på att du förlorar.

Ord mot ord blir det inte då en del av hennes handlingar och ord är dokumenterade. Tex att hon polisanmält mig, försökt att få ensamvårdnad tidigare, talat illa om mig osv...
Citera
2024-04-28, 01:09
  #12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex14
Ord mot ord blir det inte då en del av hennes handlingar och ord är dokumenterade. Tex att hon polisanmält mig, försökt att få ensamvårdnad tidigare, talat illa om mig osv...
Dra frågan i juristforum, jag är bara lekman. Min personliga erfarenhet från egna och vänners vårdnadstvister så vinner kvinnan 9 av 10 gånger. Men det är bara mina erfarenheter...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback