Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-05-08, 19:25
  #25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex14
Har aldrig kallat deras morsa vidrig framför dem. Eller talat illa om henne ens.

Har alltid haft en mycket bra relation till mina barn. Men barn klarar oftast inte älska eller respektera två stridande föräldrar. Vad jag behöver göra i princip för att det äldsta barnet ska fortsätta vara hos mig är att sluta vara en farsa och ge honom total makt, aldrig sätta nån gräns på hans missbruksliknande tevespelande, aldrig tvinga honom att plugga eller träna. Och det vägrar jag göra för jag vet att det kommer sluta illa.
Du får bestämma dig för om ni har en bra relation eller inte.
Det du beskriver gällande äldsta barnet är ju inte att ni har en god relation.

Du försöker ställa krav på hur hon skall vara mot barnen - inte okej.

Du har kontakt med barnen - alltså har hon inte hindrat dig.
Att din äldsta är arg på dig är knappast något du kan skylla på henne givet att det handlar om en konflikt mellan dig och barnet gällande läxläsning.
Citera
2024-05-08, 19:59
  #26
Medlem
Katzyns avatar
Jag tror du har ganska dåliga chanser att få ensam vårdnad. Det ska ändå ganska mycket till och bevisning bortom ditt ord om saken. Det är klart att det inte är okej det hon gör, men det räcker inte med att det inte är okej, du måste kunna bevisa att det sker i allvarlig skala. Det riskerar mest att bli en infekterad situation som förvärras. Bättre i så fall att du söker stöd av någon på socialen/kommuen för situationen, som kan dokumentera, ge råd och kanske ge mamman en uppsträckning.

Vidare så är det ju så att barn från ca 12 år brukar bedömas få välja själva hos vilken förälder de vill bo hos, och det ska mer och mer till desto äldre de blir för att man ska köra över barnens egen vilja i den här frågan. (Vilket säkert till viss del har att göra med att det är svårt att styra tonåringar och svårt att göra något åt om de skiter i rättens beslut och går hem till andra föräldern ändå).

Jag tycker inte att du ska vika ner dig och börja tävla med mamman om att vara slappast och snällast, dels är det dåligt för barnen och dels har hon redan försprånget där ändå. Tycker istället att du ska hoppas på att dina barn ser att du är en ansvarstagande förälder med struktur och inse att det är bättre, åtminstone på sikt. Sen kan du väl för all del ligga lågt med att avsiktligt dra saken till sin spets genom att vara en riktig diktator, och väga upp regler och gränssättning med att också göra roliga saker med och för dina barn.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback