Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-28, 09:28
  #1
Medlem
Jag kände till att man kanske måste ha "nationellt id-kort" när man registrerar nytt BankID... Det är illa och irriterande nog... Vet inte om det idag krävs liknande för att förnya BankID som man redan har. Hoppas inte det. Fast jag har nu upptäckt något som är ännu värre...

Skaffar man ny mobil eller surfplatta, kan man inte skapa ett nytt BankID på den som tidigare. Det räcker inte att ha ett BankID på annan enhet som innan... Enda sättet om man inte har id-handling med NFC, är att ta sig till en bank. Verkligen? De hävdar från banken det inte räcker att ringa... De talar alltså med en kund som dessutom kan identifiera sig via BankID. Är inte detta nog som säkerhet, kan väl inte BankID räknas som säkert alls?

Sen hävdar banken det är utgivarna av BankID som satt sina egna regler, men jag har läst banker kan implementera det olika. Vad gäller egentligen?

Detta är väl för att hindra bedrägerier... NFC används för att visa att den som skapar nytt BankID har sitt id-kort nära den nya enheten. Visst, men en enklare lösning vore kanske att låta enheten där BankID finns, identifiera sig för den nya med NFC. Det ökar säkerheten då bägge enheter måste vara nära varann. Och det är fan så mycket enklare än att ställa helt orimliga krav på kunderna, med komplicerade och löjliga förfaranden.

BankID används till så mycket idag och i vissa fall kan man inte ens aktivera bank-app på en ny enhet, utan att ha BankID installerat på den. Då kanske man inte ens kan använda banken? Hur ska folk betala räkningar som får problem med detta? Borde bankerna ge ersättning om någon hamnar hos kronofogden?

Har ni erfarenhet av någon bank som kan lösa detta över telefon, i brist på annan hyfsat snabb och fungerande lösning? Det är inte rimligt folk måste skaffa nya id-handlingar alternativt i vissa fall färdas långt, bara för att kunna installera BankID på annan enhet. Oavsett bedrägerier, är det inte ok att skapa problem av denna magnitud för kunder utan alternativ snabb lösning.

Har ni problem med detta? Ring er bank och protestera om ni inte redan gjort det. Detta borde även nå media i betydligt större grad det gjort och kallas vad det är... Skandal och totalt haveri...

__________________
Senast redigerad av Snobird 2024-04-28 kl. 09:57.
Citera
2024-04-28, 09:32
  #2
Medlem
Vilken bank har du?

Det finns banker där du kan hämta MBID till ny enhet utan nationellt id kort.
Citera
2024-04-28, 09:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bussen88
Vilken bank har du?

Det finns banker där du kan hämta MBID till ny enhet utan nationellt id kort.

Jag har Nordea men att behöva byta bank för en löjlig petitess med överdriven "säkerhet"... Detta handlar inte heller bara om mig men alla som får stora problem pga denna korkade "säkerhetslösning" när det i många fall inte finns en enkel väg för kunden runt det.
__________________
Senast redigerad av Snobird 2024-04-28 kl. 09:36.
Citera
2024-04-28, 09:40
  #4
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Har ni problem med detta? .[/spoiler]
Begriper inte vad problemet är om man gör som de säger.
Har själv aldrig haft problem med detta.
Citera
2024-04-28, 09:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Begriper inte vad problemet är om man gör som de säger.
Har själv aldrig haft problem med detta.

Om man inte har id-handling med NFC och har svårt att ta sig till lämpligt bankkontor? Det räcker alltså inte att ha BankID på annan enhet för att skapa nytt. I vissa fall tydligen inte att ringa banken heller...

Har du sådan id-handling och har du testat det nyligen?
Citera
2024-04-28, 09:45
  #6
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Jag har Nordea och har aldrig haft problem med detta.

Men jag kan ju följa givna instruktioner och processer...
Citera
2024-04-28, 09:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag har Nordea och har aldrig haft problem med detta.

Men jag kan ju följa givna instruktioner och processer...

Det hjälper inte att följa allt till punkt och pricka utan ha "rätt" id-handling. När testade du? Detta har ändrats ganska nyligen...
Citera
2024-04-28, 09:54
  #8
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Om man inte har id-handling med NFC och har svårt att ta sig till lämpligt bankkontor? Det räcker alltså inte att ha BankID på annan enhet för att skapa nytt. I vissa fall tydligen inte att ringa banken heller...

Har du sådan id-handling och har du testat det nyligen?
Då får du väl skaffa ett pass eller nationellt id-kort, eller ta dig till ett bankkontor. Vad är problemet egentligen?
Citera
2024-04-28, 09:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Då får du väl skaffa ett pass eller nationellt id-kort, eller ta dig till ett bankkontor. Vad är problemet egentligen?

Jag har för tillfället en del problem att ta mig längre sträckor. Detta borde kunna lösas utan att besöka en bank...
Citera
2024-04-28, 09:59
  #10
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag har för tillfället en del problem att ta mig längre sträckor. Detta borde kunna lösas utan att besöka en bank...
Du får beskriva på vilket sätt du har svårt att ta dig till ett bankkontor, annars utgår jag från att du är lat. Om du inte är beredd att göra något åt din situation så får du väl helt enkelt vara utan bank-id.
Citera
2024-04-28, 10:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag kände till att man kanske måste ha "nationellt id-kort" när man registrerar nytt BankID... Det är illa och irriterande nog... Vet inte om det idag krävs liknande för att förnya BankID som man redan har. Hoppas inte det. Fast jag har nu upptäckt något som är ännu värre...

Skaffar man ny mobil eller surfplatta, kan man inte skapa ett nytt BankID på den som tidigare. Det räcker inte att ha ett BankID på annan enhet som innan... Enda sättet om man inte har id-handling med NFC, är att ta sig till en bank. Verkligen? De hävdar från banken det inte räcker att ringa... De talar alltså med en kund som dessutom kan identifiera sig via BankID. Är inte detta nog som säkerhet, kan väl inte BankID räknas som säkert alls?

Sen hävdar banken det är utgivarna av BankID som satt sina egna regler, men jag har läst banker kan implementera det olika. Vad gäller egentligen?

Detta är väl för att hindra bedrägerier... NFC används för att visa att den som skapar nytt BankID har sitt id-kort nära den nya enheten. Visst, men en enklare lösning vore kanske att låta enheten där BankID finns, identifiera sig för den nya med NFC. Det ökar säkerheten då bägge enheter måste vara nära varann. Och det är fan så mycket enklare än att ställa helt orimliga krav på kunderna, med komplicerade och löjliga förfaranden.

BankID används till så mycket idag och i vissa fall kan man inte ens aktivera bank-app på en ny enhet, utan att ha BankID installerat på den. Då kanske man inte ens kan använda banken? Hur ska folk betala räkningar som får problem med detta? Borde bankerna ge ersättning om någon hamnar hos kronofogden?

Har ni erfarenhet av någon bank som kan lösa detta över telefon, i brist på annan hyfsat snabb och fungerande lösning? Det är inte rimligt folk måste skaffa nya id-handlingar alternativt i vissa fall färdas långt, bara för att kunna installera BankID på annan enhet. Oavsett bedrägerier, är det inte ok att skapa problem av denna magnitud för kunder utan alternativ snabb lösning.

Har ni problem med detta? Ring er bank och protestera om ni inte redan gjort det. Detta borde även nå media i betydligt större grad det gjort och kallas vad det är... Skandal och totalt haveri...



Jag har Swedbank. Jag bytte lur i förrgår och det gick fint stt installera ett nytt BankID på den nya telefonen med bara BankID på den gamla.
Citera
2024-04-28, 10:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Du får beskriva på vilket sätt du har svårt att ta dig till ett bankkontor, annars utgår jag från att du är lat. Om du inte är beredd att göra något åt din situation så får du väl helt enkelt vara utan bank-id.

Du...Fysiska problem men behöver inte ge några detaljer...

Det har åtminstone inte med lättja att göra. Ytterligare en faktor är att det inte ens går på alla bankkontor. Inget i närheten alltså...

Detta är inte ok att kräva av kunder. Hade banker tidigare kommit på lösningar mot bedrägerier tidigare, hade inte detta behövts heller. Jag har gett förslag på några redan för flera år sen här på forumet...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback