Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-30, 14:34
  #1
Medlem
Vad gäller egentligen för värdepapper som man haft i ISK efter man flyttar utomlands, är man skatteskyldig på eventuella värdeökningar 10 år efter utflytt trots att man haft värdepapprena i ISK?
Ska skatteverket skicka deklaration för värdepapper man har haft i ISK även efter att man flyttat utomlands?
Citera
2024-04-30, 16:28
  #2
Medlem
Stängs Isk om man flyttar utomlands?
Citera
2024-04-30, 16:39
  #3
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Stängs Isk om man flyttar utomlands?

Nej, jag hade ISK i flera år trots att jag var skriven utomlands.
Citera
2024-05-01, 10:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yuogo
Vad gäller egentligen för värdepapper som man haft i ISK efter man flyttar utomlands, är man skatteskyldig på eventuella värdeökningar 10 år efter utflytt trots att man haft värdepapprena i ISK?
Ska skatteverket skicka deklaration för värdepapper man har haft i ISK även efter att man flyttat utomlands?

Finns lite info: https://www4.skatteverket.se/rattsli...24.1/2673.html
Citera
2024-05-02, 09:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Nej, jag hade ISK i flera år trots att jag var skriven utomlands.

Det är misstag av ditt förvaringsinstitut, en KF kan man fortsätta att ha som utskriven ifrån Sverige, men inte en ISK.

Således om du varit utflyttat 10 år ifrån Sverige så har din ISK varit förvandlats till en vanlig depå i 10 år och du kan då sälja dina aktier utan att betala vinstskatt.
Citera
2024-05-02, 10:05
  #6
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Det är misstag av ditt förvaringsinstitut, en KF kan man fortsätta att ha som utskriven ifrån Sverige, men inte en ISK.

Således om du varit utflyttat 10 år ifrån Sverige så har din ISK varit förvandlats till en vanlig depå i 10 år och du kan då sälja dina aktier utan att betala vinstskatt.

Ja, isåfall sket min mäklare i det (DeGiro).
Citera
2024-05-02, 10:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ja, isåfall sket min mäklare i det (DeGiro).

Jag hade Degiro för längesen, vill minnas att depån var ISK syntes inte någonstans på hemsidan. Alltså att depån var vanlig depå eller ISK var bara något som ställdes in av kundtjänst i bakgrunden. Tror generellt Degiro har rätt dålig koll att följa sådana svenska regler så verkar helt klart rimligt att dom inte gjorde rätt. Du betalade då extra ISK skatt som du inte skulle betalat som utflyttad?
Citera
2024-05-02, 14:11
  #8
Medlem
En isk ska omvandlas till vanlig depå om man skriver ut sig ur Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback