Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-01, 23:34
  #1
Medlem
akademikerfyllos avatar
När jag var yngre satt vi och tittade på Rocky-filmer, och stormakternas spel i form av Rocky vs. Drago. Ganska lite har sagts om dessa två skådisars riktiga kompetenser inom boxning.

https://www.youtube.com/watch?v=CfFTBtRhicU

Topic:

Ni som har sett filmen, och som kan boxning, vad har ni att säga om respektive deltagares sanna kompetenser inom boxning?
__________________
Senast redigerad av akademikerfyllo 2024-05-01 kl. 23:38.
Citera
2024-05-02, 00:14
  #2
Medlem
El-gigantes avatar
kan boxing till den grad att jag förstår hjärnskakningar och jag kan bara säga att garde får de noll stjärnor i men stryktålighet typ tusen
Citera
2024-05-02, 04:35
  #3
Medlem
CalzoneItalias avatar
Ivan Drago spelades av svenske Dolph Lundgren och han kan ju kampsport så antar att han hade sänkt Sylvester Stallone väldigt enkelt i en riktig boxningsmatch.
Citera
2024-05-02, 06:21
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-gigante
kan boxing till den grad att jag förstår hjärnskakningar och jag kan bara säga att garde får de noll stjärnor i men stryktålighet typ tusen

Ser man på en riktig match så är det kanske en till två rena träffar per rond som då mycket väl kan avsluta matchen. I TS match finns det väl inget slag som inte träffar perfekt och då snackar vi många slag.
En normal människa eller en boxare hade klarat max ett par av dessa släggor innan de mötte golvet. Om den mängden slag utdelades i en riktig match så hade båda varit döda eller hjärnskadade.
Citera
2024-05-02, 07:29
  #5
Medlem
Dolph Lundgren har svart bälte i och har tävlat i kyokushin (knockdown-karate).
Under inspelningen sa Stallone åt Dolph att slå och träffa honom på riktigt i början för att det skulle se bra ut.
Det slutade med att Stallone fick flygas till intensiven och vårdas på sjukhus om jag inte minns fel.
Citera
2024-05-02, 07:32
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
När jag var yngre satt vi och tittade på Rocky-filmer, och stormakternas spel i form av Rocky vs. Drago. Ganska lite har sagts om dessa två skådisars riktiga kompetenser inom boxning.

https://www.youtube.com/watch?v=CfFTBtRhicU

Topic:

Ni som har sett filmen, och som kan boxning, vad har ni att säga om respektive deltagares sanna kompetenser inom boxning?


Att dom var skådespelare,Dolph"drago"Lundberg höll ju förvisso på med fullkontakt karate,men var ingen boxare för det
Citera
2024-05-02, 07:53
  #7
Medlem
Dolph har ju gjort en uppvisnings match i boxning engång i Ryssland mot en riktig gammal boxare, finns att se på Youtube.

Angående Sylvester så har han ju endel kunskap om boxning iaf, ganska intressant att se behind the scenes klipp tex hur han instruerar Robert de niro i grudge match eller tar slag från filmen Rock Balboa (rocky 6)

Generellt är de usla att försvara sig för att se något liknande dåligt försvar i verkligheten så kan du se matchen som var för någon vecka sen där Steve (ivan Disney drago) Robinson mötte Alan Babic. Han har ju dock väldigt långt ifrån Dragos påstådda riktiga nivå och ganska hemskt att se den matchen.
Citera
2024-05-02, 10:14
  #8
Medlem
Ravenboxs avatar
Kass "match". Rockys guard/stance ser stel och osammanhängande ut, fotarbetet likaså. Däremot tycker jag man kan se på Dragos hållning och "springiness" att han har tränat någon form av kampsport. Han ser "redo" ut, man kan också se det på hur han håller sina händer.

Det som stör mig allra mest är hur läsbara slagen ser ut, telegraphing kallas det. Får det att se extremt fejkat ut. Sök på "Canelo highlights" på youtube så ser ni tydligt skillnad på inte minst hastigheten men framförallt hur slagen saknar just läsbarhet, då tekniken är på en exceptionellt effektiv nivå. Det defensiva arbetet i "boxningsmatchen" mellan Rocky och Drago är också ett skämt. Har sett barn försvara sig bättre.
__________________
Senast redigerad av Ravenbox 2024-05-02 kl. 10:18.
Citera
2024-05-02, 10:27
  #9
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Som gammal boxare själv så skulle båda vart döda efter rond 1
Citera
2024-05-09, 21:13
  #10
Medlem
Dolphan själv trodde att han kunde slå Mike Tyson (haha). Ni såg väl vad kraftmätaren visade?

https://m.youtube.com/watch?v=fWa-h0...N0cm95cw%3D%3D

Pretty boyen gjorde aldrig slag i saken. Snyggingarna håller sig till karate.
Citera
2024-05-09, 21:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergelius
Dolph har ju gjort en uppvisnings match i boxning engång i Ryssland mot en riktig gammal boxare, finns att se på Youtube.

Angående Sylvester så har han ju endel kunskap om n.

Nej. Dolph mötte en grappler/MMA-kille.
Citera
2024-05-09, 22:33
  #12
Medlem
Bimbon säger här till scott adkins anledningen till att filmen hållit mottet i så många år är att fajtscenen är realistisk .

Haha

https://m.youtube.com/watch?v=_YtnGqbAKOc&t=1347s

Hollywood stjärnor är väl härligt självkära?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback