Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-24, 20:06
  #5485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Jag har gjort snus själv i 10 års tid, men inte det märke du nämner.
Jag brukar till 1 kg malen råtobak köra 1 dl vanligt salt med jod, 1 dl natriumkarbonat (målarsoda) men aldrig glycerin eller någon smaksättning. Mäter heller aldrig ph-värde, utan gör enligt receptet som brukar följa med dom snussatser jag köpt, förutom att jag tar lite mindre vatten för inte alltför blöt snus.

Har i denna tråd läst att det kan löna sig att köra med elvisp en längre stund för att få bättre bakbarhet, där jag trodde att det var tvunget med att köra snusen i köttkvarn, men tydligen ska elvispen göra samma jobb om jag fattat det rätt.

Står ingen mängd vatten till natriumkarbonat du tänkt, men kanske 5 dl kan vara rimligt?

Och har du endast tänkt 12 timmar i ugnen? Eller först 24 timmar med saltvattnet och sen ytterligare 12 timmar med natriumkarbonat?

12 timmar är alldeles för kort under förutsätting att man inte kör tobaken i tryckkokare, tobaken hinner inte svettas klart och nitrosaminerna (TSNA) försvinner inte.
Kontentan blir också att tobakens cellväggar inte hinner mjukna och därav så får inte sodan den verkan som behövs.
Minst 24 timmar krävs av 1Kg, men då måste tobaken lagras avsevärt längre än om man kör 36 timmar.
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2020-03-24 kl. 20:14.
Citera
2020-03-24, 20:10
  #5486
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
På 12 timmar hinner väl inte tobaken sverttas klart, minst 24 ska det vara och helst 36, vid 24 så tillkommer en längre lagringstid.


Jag är inte insatt i kemin när det gäller snus, jag förlitar mig på receptet som brukar följa med, och då är det 24 timmar på 90 grader för tobaken blandat med saltvattnet, sen ytterligare 12 timmar med natriumkarbonat.

Hittills har det gett bra snus
Citera
2020-03-24, 20:14
  #5487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Jag är inte insatt i kemin när det gäller snus, jag förlitar mig på receptet som brukar följa med, och då är det 24 timmar på 90 grader för tobaken blandat med saltvattnet, sen ytterligare 12 timmar med natriumkarbonat.

Hittills har det gett bra snus

Helt korrekt :-)
Citera
2020-03-24, 20:18
  #5488
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Jag är inte insatt i kemin när det gäller snus, jag förlitar mig på receptet som brukar följa med, och då är det 24 timmar på 90 grader för tobaken blandat med saltvattnet, sen ytterligare 12 timmar med natriumkarbonat.

Hittills har det gett bra snus
Jag har börjat med att köra snus och salt i 24-36 h, för att sedan tillsätta natriumkarbonat innan jag ställer det i kylen. Fungerar utmärkt.

Brukar helt enkelt hälla pulvret i snuset och röra om ordentligt med handen.
Citera
2020-03-24, 20:23
  #5489
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag har börjat med att köra snus och salt i 24-36 h, för att sedan tillsätta natriumkarbonat innan jag ställer det i kylen. Fungerar utmärkt.

Brukar helt enkelt hälla pulvret i snuset och röra om ordentligt med handen.

Okej

Jag trodde att det var tvunget att bli utsatt för värme även efter tillsats av natriumkarbonat? Man lär sig nåt nytt nästan varje dag
Citera
2020-03-24, 20:28
  #5490
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Okej

Jag trodde att det var tvunget att bli utsatt för värme även efter tillsats av natriumkarbonat? Man lär sig nåt nytt nästan varje dag
Det har till och med hänt att snuset fått stå i kylen i några dygn innan jag tillsatt natriumkarbonatet.

Testa själv genom att ta undan lite av tobak-saltblandningen nästa gång du gör snus, kyl det hela och tillsätt sedan natriumkarbonatet typ straxt innan du ska använda snuset.
Citera
2020-03-24, 20:34
  #5491
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det har till och med hänt att snuset fått stå i kylen i några dygn innan jag tillsatt natriumkarbonatet.

Testa själv genom att ta undan lite av tobak-saltblandningen nästa gång du gör snus, kyl det hela och tillsätt sedan natriumkarbonatet typ straxt innan du ska använda snuset.

Okej.

Fast den natriumkarbonat jag har behöver lösas upp i kokande vatten? Pulvret smälter inte i kallt vatten, så gissar att det inte smälter så bra i snusen heller då?
Citera
2020-03-24, 20:35
  #5492
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Okej.

Fast den natriumkarbonat jag har behöver lösas upp i kokande vatten? Pulvret smälter inte i kallt vatten, så gissar att det inte smälter så bra i snusen heller då?
Jag häller pulvret direkt i snus-saltblandningen. Blandar alltså inte ut det med vatten innan.

Edit: Hittar ingen tillverkare på mina förpackningar, men det är ett riktigt fint puder. Har för mig konsistensen var som i påsarna man förr fick med i snussatserna.

Edit 2: Har för övrigt använt den här metoden om jag fått till ett för "svagt" snus. Helt enkelt tillsatt mer natriumkarbonat och rört om. Fungerar även med en tjock plastpåse; i med pulvret och krama några minuter tills det blandats.
__________________
Senast redigerad av constant 2020-03-24 kl. 20:59.
Citera
2020-03-24, 21:45
  #5493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Jag har gjort snus själv i 10 års tid, men inte det märke du nämner.
Jag brukar till 1 kg malen råtobak köra 1 dl vanligt salt med jod, 1 dl natriumkarbonat (målarsoda) men aldrig glycerin eller någon smaksättning. Mäter heller aldrig ph-värde, utan gör enligt receptet som brukar följa med dom snussatser jag köpt, förutom att jag tar lite mindre vatten för inte alltför blöt snus.

Har i denna tråd läst att det kan löna sig att köra med elvisp en längre stund för att få bättre bakbarhet, där jag trodde att det var tvunget med att köra snusen i köttkvarn, men tydligen ska elvispen göra samma jobb om jag fattat det rätt.

Står ingen mängd vatten till natriumkarbonat du tänkt, men kanske 5 dl kan vara rimligt?

Och har du endast tänkt 12 timmar i ugnen? Eller först 24 timmar med saltvattnet och sen ytterligare 12 timmar med natriumkarbonat?

Tack för svaret (och tack till er andra som hunnit svara!). Ökade vattenmängden men vad gäller tid så är även 12 timmar att fresta lyckan. Befinner mig i karantän i annat land och ungsbaket mitt det avger viss odör så måste hålla absolut minimun vad gäller att förpesta köket. Jag har tillgång till garage med ugn men undantagstillstånd råder (fängelse på straffskalan om man går utomhus utan nödvändiga, akuta ärenden) så jag får försöka göra det bästa av situationen som den är.
Citera
2020-04-07, 01:36
  #5494
Medlem
Någon som vet hur man får till Göteborgs Rapé på´egen hand? Eller så när man kan komma.
Citera
2020-04-07, 01:47
  #5495
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Någon som vet hur man får till Göteborgs Rapé på´egen hand? Eller så när man kan komma.
Du väljer en sådan snusarom. Typ: https://www.snusbolaget.se/other/snusarom-rapp-mix

Har du verkligen varit inne på sidor som säljer snussatser utan att se att det finns aromer?
Citera
2020-04-07, 01:49
  #5496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du väljer en sådan snusarom. Typ: https://www.snusbolaget.se/other/snusarom-rapp-mix

Har du verkligen varit inne på sidor som säljer snussatser utan att se att det finns aromer?

Nej, men vad något utger sig för att vara kan ju skilja sig från verkligheten. Men tack för din feedback.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback