Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-02, 16:45
  #5605
Medlem
Ocelots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Gjort eget i 7 år. Upplever att för grovt malen spilltobak blir osmidigt och trådigt. Viktigt är ju dessutom att jobba in vatten och salter ordentligt, både före och under processen.

Vilka sätt bakar ni ert snus på? Jag kör riskokare, upplever att resultatet blir utmärkt. Någon som kör tryckkokare?

Kört tryckkokare i snart 3 år, riktigt smidigt
Citera
2021-03-03, 19:15
  #5606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocelot
Kört tryckkokare i snart 3 år, riktigt smidigt
Ok skitbra! Hur stor kör du? Tar det bara 3 timmar?
Citera
2021-03-03, 19:20
  #5607
Medlem
Ocelots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Ok skitbra! Hur stor kör du? Tar det bara 3 timmar?
Kör 1 sats i, köpte ny kokare från snusfabriken när min Ikea gick sönder. Kör 6 timmar.
Citera
2021-03-03, 19:27
  #5608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocelot
Kör 1 sats i, köpte ny kokare från snusfabriken när min Ikea gick sönder. Kör 6 timmar.
Låter fantastiskt. Ska inlöpas till nästa kok. Hur gör du när skatten på tobaksspill höjs? Hamstrar? Odlar egen tobak?
Citera
2021-03-04, 05:50
  #5609
Medlem
Ocelots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Låter fantastiskt. Ska inlöpas till nästa kok. Hur gör du när skatten på tobaksspill höjs? Hamstrar? Odlar egen tobak?

Vet inte än, så som d verkar kommer en sats från Kungssnus fortfarande vara billigare än att köpa i affären.. men visst jag kanske köper nån extra låda när jag beställer nu..
Citera
2021-03-04, 07:13
  #5610
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Odlar egen tobak?
Det kanske skulle vara nåt, att odla själv. Eller ännu hellre, något kollektiv som köper upp någon sliten gård med odlingsmark och torkmöjligheter.

Har svårt att bedöma hur mycket odlingsyta som behövs per person som vill ha en dosa (50g)/dag, men det är inga jätteytor. Problemet blir att torka tobaken.
Citera
2021-03-04, 08:58
  #5611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det kanske skulle vara nåt, att odla själv. Eller ännu hellre, något kollektiv som köper upp någon sliten gård med odlingsmark och torkmöjligheter.

Har svårt att bedöma hur mycket odlingsyta som behövs per person som vill ha en dosa (50g)/dag, men det är inga jätteytor. Problemet blir att torka tobaken.
Ja torkningen tar stor plats. Annars verkar tobak hyfsat okomplicerat att odla. I Sverige kan jag tänka mig att växthus vore att föredra. Torkningen måste ju ske under förhållanden där man skyddar tobaken från fukt, dvs under tak, och tar hyfsat lång tid.
Citera
2021-03-04, 10:30
  #5612
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Ja torkningen tar stor plats. Annars verkar tobak hyfsat okomplicerat att odla. I Sverige kan jag tänka mig att växthus vore att föredra. Torkningen måste ju ske under förhållanden där man skyddar tobaken från fukt, dvs under tak, och tar hyfsat lång tid.
Enkel att odla, och tar lite odlingsutrymme.

Inga som helst problem att odla på barmark i Sverige. Vi hade mängder med tobaksodlingar för bara ett sekel tillbaka. Man behöver inget växthus om man ska odla till snus.
__________________
Senast redigerad av constant 2021-03-04 kl. 10:32.
Citera
2021-03-04, 10:42
  #5613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Enkel att odla, och tar lite odlingsutrymme.

Inga som helst problem att odla på barmark i Sverige. Vi hade mängder med tobaksodlingar för bara ett sekel tillbaka. Man behöver inget växthus om man ska odla till snus.
Ok. Men däremot en större yta under torkningen.
Citera
2021-03-10, 04:01
  #5614
Medlem
Är det nån som vet hur jag får tag i snusarom med Cola smak? Den verkar ha utgått ur sortiment överallt?
Citera
2021-03-10, 04:13
  #5615
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffnakke123
Är det nån som vet hur jag får tag i snusarom med Cola smak? Den verkar ha utgått ur sortiment överallt?
https://www.med24.se/urtegaarden-arom-cola-10-ml

Det är bara att söka på "arom cola".

Men kan det verkligen vara gott?
Citera
2021-03-10, 07:28
  #5616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
https://www.med24.se/urtegaarden-arom-cola-10-ml

Det är bara att söka på "arom cola".

Men kan det verkligen vara gott?

Tack, har sökt massa på snus arom, snus extrakt osv... men är det samma sak? Den du länkade är till godis? Är inte insatt i egen snus tillverkning alls.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback