Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-30, 18:55
  #1
Medlem
Hej.

Är det nån som sitter på några bra sidor, där man kan se akorden till gitarr, och noter till låtar. Så om jag söker på en låt ska jag kunna se hur jag ska spela den.

Jag ska lära mej spela gittar förstår ni, aukustisk gitarr. Och det så fort som möjligt. Skulle vara riktigt snällt om någon kunde langa fram lite bra sidor, riktigt sjyst.

(antar att jag skriver i rätt forum nu...)

Tack på förhand.
Citera
2006-11-30, 19:03
  #2
Medlem
Vappas avatar
Här har du nog alla de ackord du kan tänkas behöva.
http://www.musikakuten.se/gitarr/opp...ord/index.html

Annars söker du bara låtnamnet + tab så hittar du säkert de låtar som du vill spela. noter känns lite onödigt. Bara bra om man inte har något att lyssna på för att höra rytm osv.
Citera
2006-11-30, 20:48
  #3
Medlem
roppans avatar
www.ultimate-guitar.com har i princip allt du kan tänkas vilja spela.
Citera
2006-11-30, 22:41
  #4
Medlem
kedjas avatar
Härkan du söka på vilket ackord som helst och se hur man spelar det
Citera
2006-12-05, 22:53
  #5
Medlem
Vappa, Roppan

Tack, tack, tack, tack som fan... ni äger


Kedjan NICE


Om 80 år kanske ni läser memoarerna om en av värdlens största rock musiker genom tiderna, som drack för mycket whisky och tog för många tabletter och körde ihjäll sig, men som verkligen lyckades lämna ett märke på världen innan han stack, som en av de största gitarrisetrna genom tiderna, skriven av mej... ho nows?
Citera
2006-12-05, 23:00
  #6
Medlem
miness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiWed
Vappa, Roppan

Tack, tack, tack, tack som fan... ni äger


Kedjan NICE


Om 80 år kanske ni läser memoarerna om en av värdlens största rock musiker genom tiderna, som drack för mycket whisky och tog för många tabletter och körde ihjäll sig, men som verkligen lyckades lämna ett märke på världen innan han stack, som en av de största gitarrisetrna genom tiderna, skriven av mej... ho nows?
hoppas det står mycket om våldsdåd, kvinnoförnedring och knark
Citera
2006-12-05, 23:31
  #7
Medlem
Chordfind är ett mycket bra verktyg. Där kan du även hitta variationerna.
Jag lärde mig spela gitarr genom musikakuten.

Edit: Ultimate-Guitar för låtar

Låtar som är bra och lätta i början.

Van Morrison - Brown Eyed Girl
Bob Dylan - Knocking On Heavens Door
Cat Stevens - The First Cut Is The Deepest
Citera
2006-12-09, 02:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humphrey
Chordfind är ett mycket bra verktyg. Där kan du även hitta variationerna.
Jag lärde mig spela gitarr genom musikakuten.

Edit: Ultimate-Guitar för låtar

Låtar som är bra och lätta i början.

Van Morrison - Brown Eyed Girl
Bob Dylan - Knocking On Heavens Door
Cat Stevens - The First Cut Is The Deepest

tack för tipsen och för länken.

peace
Citera
2006-12-09, 05:59
  #9
Medlem
spiralarchitects avatar
Snubben som ska lära sig spela "gittar", "aukustisk" så fort som möjligt helst.

Det tar ju några dagar (...) att lära sig spela gitarr ordentligt liksom. Men visst, om du har en specifik låt du måste lära dig, så öva just på den.

Att hitta tabs och ackord till låtar tycker jag du bäst gör genom google; Sök på "låtnamn +tab" så hittar du det mesta.
Om jag har missförstått dig helt, så säg gärna till.
Citera
2006-12-09, 13:34
  #10
Medlem
Fina Gubbens avatar
Har undrat över detta ett tag nu. Och har sökt efter akord med aldrig hittat några som stämmer. I min gitarrbok så står det att ett f spelas (1,3,3,2,1,1), men på vissa hemsidor så står det(0,0,3,2,1,1) eller (0,3,3,2,1,1).

Vilket stämmer nu? För mig så är det nästan omöjligt att få in ett rent f genom att spela (1,3,3,2,1,1), som det står i boken. Får stor press på vänster handen blir det.
Citera
2006-12-09, 15:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Har undrat över detta ett tag nu. Och har sökt efter akord med aldrig hittat några som stämmer. I min gitarrbok så står det att ett f spelas (1,3,3,2,1,1), men på vissa hemsidor så står det(0,0,3,2,1,1) eller (0,3,3,2,1,1).

Vilket stämmer nu? För mig så är det nästan omöjligt att få in ett rent f genom att spela (1,3,3,2,1,1), som det står i boken. Får stor press på vänster handen blir det.

Det går att spela F som vanligt öppet ackord vilket då är (x x 3 2 1 1) i det här fallet (där x betyder att du inte ska spela på de strängarna). Det andra är ett barréackord.

Alla öppna ackord går att spela som barré.
Am är exempelvis (5 7 7 5 5 5) i barré
Det tar dock ett tag att lära sig att få bra ljud i barréackorden.
Citera
2006-12-09, 17:03
  #12
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humphrey
Det går att spela F som vanligt öppet ackord vilket då är (x x 3 2 1 1) i det här fallet (där x betyder att du inte ska spela på de strängarna). Det andra är ett barréackord.

Alla öppna ackord går att spela som barré.
Am är exempelvis (5 7 7 5 5 5) i barré
Det tar dock ett tag att lära sig att få bra ljud i barréackorden.
Tack för förklarningen. Men hur ska man veta när man ska spela barreakrod och när det ska vara öppna?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback