Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-02, 23:17
  #1
Medlem
När jag var yngre gick ofta serier om Zeke Varg, Hiawatha, Bror Kanin, Bongo, Moby Duck i Kalletidningen. Dessa serier publiceras väl inte i Disneytidningar idag? Tecknas dessa för Disney idag? Det var någon som sa till mig att även de serier som jag läste i Kalle för 20 år sedan egentligen var repriser när det gäller dessa "utfyllnadsserier" från Kalle.
Citera
2007-01-02, 23:24
  #2
Medlem
De finns väl kvar?
Citera
2007-01-03, 10:08
  #3
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Zeke Varg, Hiawatha, Bongo och Bror Kanin hade väl sin storhetstid på 40- och 50-talen (då bl.a. Paul Murry tecknade) - såvitt jag förstår utmönstrades de gradvis ur den amerikanska serieproduktionen under den senare delen av 1960-talet. Kanske p.g.a. politiska konjunkturer, mig anta att indianskildringen i Hiawatha väl kunde uppfattas som fördomsfull och flera av figurerna kring Lilla Vargen hade ju sitt närmaste Disneyursprung i filmer som Song of the South som också låg på hyllan under flera decennier.

Citat:
Ursprungligen postat av Toonopedia
The Song of the South characters remained popular throughout the 1950s and well into the '60s. But about the late 1960s or early '70s, it seems to have been decided that a depiction of an uneducated black man, forcibly prevented most of his life from reaching his intellectual potential, but nonetheless succeeding in using icons of his own rich cultural heritage to impart wisdom to a child of wealth and privilege, was in some inexplicable way demeaning to other members of his race. The movie stopped being re-released. The newspaper comic ended on December 31, 1972. In 1975, Gold Key Comics put Brer Rabbit on the cover of an issue of Walt Disney Showcase, but he had to share it with Bucky Bug. He hasn't completely disappeared from comic books, but neither has he been seen there on a regular basis. /.../ The animated characters are sometimes seen, but are nowhere near as prominent as they once were.

Moby Duck är väl däremot en senare skapelse som tillkom i samma våg som figurer som kusin Knase, Skogs-Ola och Emil Örn, kring 1965-67. Enligt Wikipedia förekommer han nu endast i italiensk och brasiliansk disneyproduktion.
Citera
2007-01-03, 10:21
  #4
Medlem
Tack för svaren. Nu läser jag inte Kalle regelbundet längre men i de tidningar som jag har läst från senare år har det som sagt inte varit med någon av dessa serier. Däremot är det andra utfyllnadsserier, som till exempel Basil Mus.
Citera
2007-01-05, 01:20
  #5
Medlem
jagärfuls avatar
Zeke Varg och Hiawatha dyker fortfarande upp i Kalle Anka då och då.
Citera
2007-01-05, 02:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Tack för svaren. Nu läser jag inte Kalle regelbundet längre men i de tidningar som jag har läst från senare år har det som sagt inte varit med någon av dessa serier. Däremot är det andra utfyllnadsserier, som till exempel Basil Mus.

Vad avses med senare år? Jag har läst varje numemr av kalle anka sen 1996 och Basil Mus har inte varit med i ett enda av dom numren, däremot har Zeke "stora stygga vargen" Varg, Bror Kanin, Hiawatha med flera figurerat en hel del (även om det är mer sällan nu än i slutet på 90-talet)
Citera
2007-01-05, 12:22
  #7
Medlem
Var inte Basil Mus med i början på 2000-talet? Var det Bernard och Bianca?
Citera
2007-01-05, 22:59
  #8
Medlem
Rallans avatar
Var inte Basil mus bara med under sent 80-tal - tidigt 90-tal? Det är så jag minns det i alla fall...
Citera
2007-01-06, 02:22
  #9
Medlem
raskenss avatar
Angående Zeke varg och hans son, eller kanske rättare sagt brorson, Lilla vargen, hette han väl? nå väl, Zeke försökte ju jämt fånga dom tre grisarna men misslyckaders alltid, medan lilla vargen var bästa kompis med dom. I ett avsnitt så tycker jag det blev lite absurt, minns inte exakt vad som hände men jag minns att Lilla vargen satt och åt Bacon.

Kändes lite avigt på något sätt. Någon som minns vilket avsnitt jag tänker på? Skulle gissa det publicerades på slutet av 70 talet i KA.
Citera
2007-01-06, 12:47
  #10
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Angående Zeke varg och hans son, eller kanske rättare sagt brorson, Lilla vargen, hette han väl? nå väl, Zeke försökte ju jämt fånga dom tre grisarna men misslyckaders alltid, medan lilla vargen var bästa kompis med dom. I ett avsnitt så tycker jag det blev lite absurt, minns inte exakt vad som hände men jag minns att Lilla vargen satt och åt Bacon.

Kändes lite avigt på något sätt. Någon som minns vilket avsnitt jag tänker på? Skulle gissa det publicerades på slutet av 70 talet i KA.

Lilla Vargen är biologisk son till Zeke, inte brorson - har för mig att Jon Gisle i sin bok Ankismen påpekar att det bara är vilda/ociviliserade figurer som får barn i Disneyvärlden (Hiawathas familj samt just den stygga vargen) medan de övriga får brorsöner eller systerdöttrar. Men visst är det onekligen en märklig grundförutsättning för en barnserie att historierna i stort sett går ut på att fadern försöker döda, slakta och äta upp sonens lekkamrater. Hade det varit originalidén för serien hade den gissningsvis aldrig godkänts, men nu växte väl hela den underliga ordningen fram gradvis i det att vargen först med tiden begåvades med barn, och så gav det uppslag till nya manusförvecklingar i och med att detta barn visade sig vara familjens vita får.
Citera
2007-01-24, 10:52
  #11
Medlem
7331s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallan
Var inte Basil mus bara med under sent 80-tal - tidigt 90-tal? Det är så jag minns det i alla fall...

Det stämmer, kikade i en 80 tals kalle igår och då var Basil mus med, sådant där mysterie avsnitt på en sida.

Om jag inte minns fel så hade Musse Pigg också en sådan mysterie sida där man fick vända upp och ner på sidan för att få svaret på gåtan ifall man ej kun de lista ut det själv, det har också försvunnit?
Citera
2007-01-24, 11:22
  #12
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7331
Om jag inte minns fel så hade Musse Pigg också en sådan mysterie sida där man fick vända upp och ner på sidan för att få svaret på gåtan ifall man ej kun de lista ut det själv, det har också försvunnit?
Deckar-gåtan hette den grejen... Vet inte varför den försvann, men den kanske blev lite tjatig... Ofta var ju lösningarna väldigt lika, så efter att man löst några deckar-gåtor vet man exakt vad man skall titta efter...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback