Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-27, 17:12
  #13
Medlem
Guybrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botanikern
Såvitt jag vet så återfinns lsa i hela växten, ta en titt på erowid.

Du får gärna länka till text då jag inte kunde hitta något om det. Möjligtvis finns det en liten del lsa i hela plantan, men knappast värd att försöka extrahera om du inte har tillgång till något kilo plantmaterial. Men prova odla du, jag har själv en del hbw-frön som jag inte har några planer på att käka, så du kan ju komma och berätta sen om det är värt att sätta dem i jorden.
Citera
2007-01-27, 19:16
  #14
Medlem
akvariefisks avatar
Jag har också läst att det finns lsa i hela växten, men att det även finns giftiga ämnen i resten av växten (har jag för mig). Efterssom det inte är så lätt att isolera lsa så borde du iallafall kolla upp saken (för jag vet inte om jag minns rätt).
Citera
2007-02-06, 11:43
  #15
Avstängd
Kristallkulas avatar
Har beställt frön och är sugen på lite mer fakta om odlingen så dela med er av det ni har.
Citera
2007-06-28, 19:28
  #16
Medlem
negerbarns avatar
Är det nån som har en aning om hur stort utbyte man får av varje planta när man odlar Blomman för dagen? Antal frön då typ. Är det 10? 20? 100? 1000?
Citera
2022-09-14, 16:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maiden_666
jo det måste dom ju vara, det är de fröna man inte ska käka så många av jämfört med MG? asså aldrig fattad vad skillnaden mellan HBW och MG är, trodde det var samma växt bara att strykan på fröna var olika?!?!

Fattar att det är lite sent att svara nu men

HBWR (Hawaiian Baby Woodrose) ska man bara några få av. Jag skulle säga mellan 6-15.
Morning glory däremot behöver man ta väldigt många av, 200-900. Beror däremot på potensen på sorten (finns en jävla massa olika).
Citera
2023-02-03, 23:48
  #18
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Är det nån som har en aning om hur stort utbyte man får av varje planta när man odlar Blomman för dagen? Antal frön då typ. Är det 10? 20? 100? 1000?

Blomman för dagen
Varje blomma ger 5 frön och varje planta ger 5-10 blommor.

Varje planta ger alltså mer än 25 frön om den mår bra och kan klättra på en spalje.utan att trängas med så många andra plantor.

För att få en enda tripp, satsa altså på att ha 16 plantor i stora krukor och med bra möjlighet för dem att klättra.
Citera
2023-02-04, 19:08
  #19
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Blomman för dagen
Varje blomma ger 5 frön och varje planta ger 5-10 blommor.

Varje planta ger alltså mer än 25 frön om den mår bra och kan klättra på en spalje.utan att trängas med så många andra plantor.

För att få en enda tripp, satsa altså på att ha 16 plantor i stora krukor och med bra möjlighet för dem att klättra.

Stort tack för svar! Har dock hunnit sluta fundera på frågan i sisådär 14 år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback