Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-18, 11:43
  #1
Medlem
cocaineducks avatar
Tjo.

Hade tänkt att köpa lite böcker så jag tänkte höra med er som läst mer om ämnet efter tips. Själv har jag aldrig läst ett orginalverk av Mises, Rothbard eller Hayek etc så jag tänkte köpa ett par, eller rättare sagt en bok ifrån varje författare för att få lite av en överblick innan jag köper fler.

Så vilken bok anser ni är viktigast att läsa ifrån dessa tre, en av varje tack.

Efter det så vore det trevligt att höra lite allmäna boktips, är snart klar med min första introduktion till anarko-kapitalismen, Mr.Molyneux's podcast och artiklar så jag vill fördjupa mig lite i denna form av ekonomi.

//cocaineduck
Citera
2007-04-18, 19:55
  #2
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Tjo.

Hade tänkt att köpa lite böcker så jag tänkte höra med er som läst mer om ämnet efter tips. Själv har jag aldrig läst ett orginalverk av Mises, Rothbard eller Hayek etc så jag tänkte köpa ett par, eller rättare sagt en bok ifrån varje författare för att få lite av en överblick innan jag köper fler.
Mises: Human Action, så klart. Det är dock långt ifrån en nybörjarbok.
Rothbard: Man, Economy, and State. Antagligen lättare än Human Action.
Citera
2007-04-18, 22:13
  #3
Medlem
Själv skulle jag rekommendera Nozick. Är inte själv nyliberal men hans verk är bland den bästa politiska filosofin jag läst.
Citera
2007-04-19, 00:15
  #4
Medlem
cocaineducks avatar
Tack för tipsen.

Nozick verkar vara mer av en Minarkist, sant? Inte riktigt intressant i min mening då jag själv ser mig själv mer som anarko-kapitalist numera och det är precis så jag har förstått iaf Rothbard vilket gör det mer intressant.
Citera
2007-04-19, 00:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Tack för tipsen.

Nozick verkar vara mer av en Minarkist, sant? Inte riktigt intressant i min mening då jag själv ser mig själv mer som anarko-kapitalist numera och det är precis så jag har förstått iaf Rothbard vilket gör det mer intressant.

Vad är det? Han förespråkar en minimal stat och ingen omfördelning.
Citera
2007-04-19, 11:00
  #6
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Vad är det? Han förespråkar en minimal stat och ingen omfördelning.

Jao, minarkism. Samma deal som Ayn Rand, staten ska syssla med försvar, polis och rättsväsen och inget mer.
Citera
2007-04-19, 14:53
  #7
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Tjo.

Hade tänkt att köpa lite böcker så jag tänkte höra med er som läst mer om ämnet efter tips. Själv har jag aldrig läst ett orginalverk av Mises, Rothbard eller Hayek etc så jag tänkte köpa ett par, eller rättare sagt en bok ifrån varje författare för att få lite av en överblick innan jag köper fler.

Så vilken bok anser ni är viktigast att läsa ifrån dessa tre, en av varje tack.

Efter det så vore det trevligt att höra lite allmäna boktips, är snart klar med min första introduktion till anarko-kapitalismen, Mr.Molyneux's podcast och artiklar så jag vill fördjupa mig lite i denna form av ekonomi.

//cocaineduck

Om du vill läsa mer om anarkokapitalism kan ju nämnas "For a New Liberty" och "Ethics of Liberty" av Rothbard. De exempel som sp3tt gav var bra. Gällande Hayek kan jag inte för fem öre rekommendera honom, men hans mest uppmärksammade bok är "Vägen till träldom".
Citera
2007-04-19, 19:27
  #8
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Om du vill läsa mer om anarkokapitalism kan ju nämnas "For a New Liberty" och "Ethics of Liberty" av Rothbard. De exempel som sp3tt gav var bra. Gällande Hayek kan jag inte för fem öre rekommendera honom, men hans mest uppmärksammade bok är "Vägen till träldom".
Och glöm för allt i världen inte att läsa Hoppes The Economics and Ethics of Private Property. Mer hårdkokt bok får man leta efter.
Citera
2007-04-19, 20:47
  #9
Medlem
Mammons avatar
Många av böckerna (och fler därtill) finns dessutom på www.mises.org ifall du vill se vad de handlar om. Det är förvisso roligare att ha en samling i bokhyllan hemma, men ändå..
Citera
2007-04-20, 00:25
  #10
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Och glöm för allt i världen inte att läsa Hoppes The Economics and Ethics of Private Property. Mer hårdkokt bok får man leta efter.

Jag har inte läst den Men det kommer jag omsider göra.
Citera
2007-04-20, 09:46
  #11
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Om du vill läsa mer om anarkokapitalism kan ju nämnas "For a New Liberty" och "Ethics of Liberty" av Rothbard. De exempel som sp3tt gav var bra. Gällande Hayek kan jag inte för fem öre rekommendera honom, men hans mest uppmärksammade bok är "Vägen till träldom".

Varför inte? Vägen till träldom låter ju intressant.

Citat:
Många av böckerna (och fler därtill) finns dessutom på www.mises.org ifall du vill se vad de handlar om. Det är förvisso roligare att ha en samling i bokhyllan hemma, men ändå..

Får ont i huvudet av att läsa på datorn, men det är ju bra för att som du säger se vad dom handlar om.

Citat:
Och glöm för allt i världen inte att läsa Hoppes The Economics and Ethics of Private Property. Mer hårdkokt bok får man leta efter.

Finns inte på Amazon.com, dvs du ljuger om dess existens. :P

Någon som har läst "America's Great Depression"? Verkar mycket intressant då, av det jag läst och hört om det innan, jag anser att det kan vara det starkaste argumentet för en fri ekonomi iom att det är så vida accepterat att det var den fria ekonomins fel.
Citera
2007-04-20, 10:19
  #12
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Får ont i huvudet av att läsa på datorn, men det är ju bra för att som du säger se vad dom handlar om.
Skrivare!
Citat:
Finns inte på Amazon.com, dvs du ljuger om dess existens. :P
http://www.mises.org/store/Economics...ty-P288C0.aspx
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback