Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 22:28
  #18349
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generalminiportion
Hade själv nyligen årskontroll/besök på mottagningen jag går på. Fick då årsrecept på b.la Imovane vilket var jävligt skönt då jag periodvis har VÄLDIGT struligt med sömnen. Har iofs bipolära drag, därav väldigt viktigt för mig med just sömnen. Så det kanske är lite lättare pga det.

Jag går själv inom psykiatrin (affektiv mottagning) för sömnmedicin + antidepressiva. Sen går jag också på en adhd-mottagning för min Elvanse.

Tror spontant du har en fördel att du går inom psykiatrin. Min uppelvelse är att de brukar vara lite mer förstående där.

Äter själv antidepp (Voxra) och medicin för ADD (adhd nu enligt DSM) som först var Ritalin och nu lägre dos utav Elvanse. Känns som att dom få gånger man är där så fokuseras det väldigt lite på hur sömnen är och varför jag äter sömnmedicin osv, men skulle jag bara få välja en medicin utav centralstimulerande, blodtryck, beta-blockerade, anti-depp och insomning så hade jag valt insomning för den ger mig mest i slutändan även om att det var som natt och dag att byta från ritalin till elvanse.

När jag väl fick ritalin första gången så "övertog" psyk all hantering utav 'psykofarmaka', vilket innebar att jag skulle kontakta dom angående antidepp, sömnmedicin och centralstimulerande. All blodtrycksmedicin tyckte dom jag skulle sköta via VC dock, vilket är lite löjligt eftersom dom alltid tar blodtryck på en när man kommer på besök och har tagit ADHD-medicinen.
Citera
2024-04-26, 06:45
  #18350
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus70
Vilket skräp, märks att det inte är riktiga benzo. Helt väck, groggy på morgonen kommer inte upp och iväg till jobbet. Missar flera timmar arbete och Helt snurrig.

Tog en halv 22.40 i sägen, väntar 20 min, ingenting, en halv till, väntar, ingenting, blev less tog en tbl till. S:a 2*7,5mg. Somnar till slut vid 01 tiden. Försover mig och staplar upp kl 7.30, helt groggy och oförmögen att tänka.

Näe. Tacka vet jag stilnoc, 5 mg och sover direkt och pigg när jag vaknar.

Du är medveten om att Stilnoct är en renodlad insomningstablett medans Imovane är en sömnmedicin som till viss del hjälper dig med insomningen också men inte som Stilnoct?

Att säga att det är skräp när dem har olika användningsområden samt verkanstid och pga okunskap gällande påslagstiden slänga i sig fler innan den första börjat verka känns lite dumt.

Imovane verkar på 30-40 minuter oftast medans Stilnoct på ungefär halva den tiden.

Kan ju även berätta för dig att Z-analoger som Stilnoct och Imovane går på GABA receptorerna precis som bensodiazepiner. Däremot har Z-analoger lite annorlunda effekt gentemot de flesta bensodiazepiner.
Framförallt är Z-analoger hypnotiska vilket hjälper med insomning men även sederande i viss mån.

Nästa gång innan du kastar skit på en medicin du fått som faktiskt är riktigt bra om man använder den på rätt sätt så gör dig själv en tjänst och läs på lite innan du stoppar i dig tre gånger din vanliga dos och efter 6 timmar förväntar dig att fungera normalt.

Stilnoct har effekt i cirka fyra timmar medans Imovane sitter i cirka sju timmar.

Fick rätt nyligen själv utskrivet Imovane 7.5or igen efter att ha varit utan i rätt många år då jag min sömn återigen blivit lidande.

När jag fick mitt första uttag visste jag sedan länge att det bara är originalet (Imovane MEDA) eller Zopiklon Pilum (generisk variant) som går att lita på.

När jag senast för tio år sen hade Imovane kommer jag ihåg att jag då plockade ut ett paket Zopiklon Orion då det var det enda märket dem hade inne då, och dessa har totalt verkningslösa, detta är inget jag fått för mig utan tom min gamla mormor Margit var nere och bytte ut sina Orion efter en sömnlös natt för inte längesen.

Hur i helvete kan det fortfarande vara såhär? Jag fick köra 40 minuter för att ta mig till ett apotek där dem hade Pilum inne och fick byta. Detta är och var ett känt problem redan för tio år sedan men har alltså ännu på ett decennium inte gjorts någonting åt tydligen?

Vad har ni andra för erfarenheter gällande detta? Tyvärr är det ju inte bara Imovane som har vissa generiska märken som inte öht. fungerar som originalen.
__________________
Senast redigerad av yournotlikeme 2024-04-26 kl. 06:49.
Citera
2024-04-26, 09:15
  #18351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Äter själv antidepp (Voxra) och medicin för ADD (adhd nu enligt DSM) som först var Ritalin och nu lägre dos utav Elvanse. Känns som att dom få gånger man är där så fokuseras det väldigt lite på hur sömnen är och varför jag äter sömnmedicin osv, men skulle jag bara få välja en medicin utav centralstimulerande, blodtryck, beta-blockerade, anti-depp och insomning så hade jag valt insomning för den ger mig mest i slutändan även om att det var som natt och dag att byta från ritalin till elvanse.

När jag väl fick ritalin första gången så "övertog" psyk all hantering utav 'psykofarmaka', vilket innebar att jag skulle kontakta dom angående antidepp, sömnmedicin och centralstimulerande. All blodtrycksmedicin tyckte dom jag skulle sköta via VC dock, vilket är lite löjligt eftersom dom alltid tar blodtryck på en när man kommer på besök och har tagit ADHD-medicinen.

Har själv samma typ av lista som dig. Hur hög dos Voxra har du? Och tar du allt på morgon?
Hur upplever du skillnaden mellan Ritalin och elvanse? Tycker själv att jag får som en riktig panikångest när elvansen går ur. Concertan är ännu värre. Ska nog lägga en förfrågan om att få prova något annat. Fått förhöjd insomning och Voxra. Men för mig är det uppdelat. HC står för alla mediciner förutom adhd vilket också psykiatrin var noga med att poängtera o skickade en remiss dit över att de var ok att få förhöjd dos. Men skulle HC börja jävlas så är jag inte spec orolig att psykiatrin inte skulle ta över något preparat.

Men är de vanlig bieffekt av centralstimulerande? Att man få såna attacker typ när läkemedlet börjar gå ur? Antigen är det detta, eller är de min förhöjda dos voxra som jag precis dragit igång som kan vara orsaken med. Men tycker inte man ska få något ”insättningssymtom” när man redan har läkemedlet i kroppen, men att man fått förhöjd dos.
Citera
2024-04-26, 11:59
  #18352
Medlem
generalminiportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Äter själv antidepp (Voxra) och medicin för ADD (adhd nu enligt DSM) som först var Ritalin och nu lägre dos utav Elvanse. Känns som att dom få gånger man är där så fokuseras det väldigt lite på hur sömnen är och varför jag äter sömnmedicin osv, men skulle jag bara få välja en medicin utav centralstimulerande, blodtryck, beta-blockerade, anti-depp och insomning så hade jag valt insomning för den ger mig mest i slutändan även om att det var som natt och dag att byta från ritalin till elvanse.

När jag väl fick ritalin första gången så "övertog" psyk all hantering utav 'psykofarmaka', vilket innebar att jag skulle kontakta dom angående antidepp, sömnmedicin och centralstimulerande. All blodtrycksmedicin tyckte dom jag skulle sköta via VC dock, vilket är lite löjligt eftersom dom alltid tar blodtryck på en när man kommer på besök och har tagit ADHD-medicinen.
Vi äter typ exakt samma medicin då! Voxra, Elvanse och Imovane.

Vet inte hur det är för andra men tycker min ADHD-mottagning är rätt värdelös när det kommer till läkarkontakt. Vad jag fattar så måste jag gå igenom ett sjuksköterska som sen typ rådfrågar en läkare som sen säger till henne vad hon ska göra varpå hon informerar mig. Och hon verkar givetvis inte ha någon koll alls. Så jag är jävligt glad för egen del att jag har alla mina andra mediciner på den affektiva mottagningen jag går (där jag även går i terapi). Är ju väldigt viktigt att de på mottagningen förstår ens problem - något som (enligt mina upplevelser) de ibland har jävligt svårt för på ADHD-mottagningar.

Fast jag vet inte. Beror väl mest på tur känns det som. Har några bekanta som går på andra affektiva mottagningar som knappt får hjälp med sitt litium trots att de regelbundet hamnar på psyket!

Imovane är nog viktigast för mig också då allt fan går åt helvete om man behöver gå flera dygn utan sömn.
Citera
2024-04-26, 12:06
  #18353
Medlem
generalminiportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testoboy15
Har själv samma typ av lista som dig. Hur hög dos Voxra har du? Och tar du allt på morgon?
Hur upplever du skillnaden mellan Ritalin och elvanse? Tycker själv att jag får som en riktig panikångest när elvansen går ur. Concertan är ännu värre. Ska nog lägga en förfrågan om att få prova något annat. Fått förhöjd insomning och Voxra. Men för mig är det uppdelat. HC står för alla mediciner förutom adhd vilket också psykiatrin var noga med att poängtera o skickade en remiss dit över att de var ok att få förhöjd dos. Men skulle HC börja jävlas så är jag inte spec orolig att psykiatrin inte skulle ta över något preparat.

Men är de vanlig bieffekt av centralstimulerande? Att man få såna attacker typ när läkemedlet börjar gå ur? Antigen är det detta, eller är de min förhöjda dos voxra som jag precis dragit igång som kan vara orsaken med. Men tycker inte man ska få något ”insättningssymtom” när man redan har läkemedlet i kroppen, men att man fått förhöjd dos.
Har själv inte ätit ritalin utan bara provat elvanse nu några veckor. Men alla insättningssymtom och hur medicinen funkar är, vad jag förstår, så otroligt individuellt.

Vet inte säkert men är helt övertygad om att du kan få biverkningar vid insättning av förhöjd dos av Voxra. Så har det varit för mig iaf när jag har mixtrat upp och ner med div. olika anitdepp.

ADHD-medicin är väl typiskt en sån man MÅSTE få via en speciell ADHD-mottagning, så är det för mig också. Hjälper ju inte heller att det verkar finnas typ en halv sån mottagning i hela Stockholm. Och antagligen ännu glesare i mindre tätorter.
Citera
2024-04-26, 12:09
  #18354
Medlem
generalminiportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Du är medveten om att Stilnoct är en renodlad insomningstablett medans Imovane är en sömnmedicin som till viss del hjälper dig med insomningen också men inte som Stilnoct?

Att säga att det är skräp när dem har olika användningsområden samt verkanstid och pga okunskap gällande påslagstiden slänga i sig fler innan den första börjat verka känns lite dumt.

Imovane verkar på 30-40 minuter oftast medans Stilnoct på ungefär halva den tiden.

Kan ju även berätta för dig att Z-analoger som Stilnoct och Imovane går på GABA receptorerna precis som bensodiazepiner. Däremot har Z-analoger lite annorlunda effekt gentemot de flesta bensodiazepiner.
Framförallt är Z-analoger hypnotiska vilket hjälper med insomning men även sederande i viss mån.

Nästa gång innan du kastar skit på en medicin du fått som faktiskt är riktigt bra om man använder den på rätt sätt så gör dig själv en tjänst och läs på lite innan du stoppar i dig tre gånger din vanliga dos och efter 6 timmar förväntar dig att fungera normalt.

Stilnoct har effekt i cirka fyra timmar medans Imovane sitter i cirka sju timmar.

Fick rätt nyligen själv utskrivet Imovane 7.5or igen efter att ha varit utan i rätt många år då jag min sömn återigen blivit lidande.

När jag fick mitt första uttag visste jag sedan länge att det bara är originalet (Imovane MEDA) eller Zopiklon Pilum (generisk variant) som går att lita på.

När jag senast för tio år sen hade Imovane kommer jag ihåg att jag då plockade ut ett paket Zopiklon Orion då det var det enda märket dem hade inne då, och dessa har totalt verkningslösa, detta är inget jag fått för mig utan tom min gamla mormor Margit var nere och bytte ut sina Orion efter en sömnlös natt för inte längesen.

Hur i helvete kan det fortfarande vara såhär? Jag fick köra 40 minuter för att ta mig till ett apotek där dem hade Pilum inne och fick byta. Detta är och var ett känt problem redan för tio år sedan men har alltså ännu på ett decennium inte gjorts någonting åt tydligen?

Vad har ni andra för erfarenheter gällande detta? Tyvärr är det ju inte bara Imovane som har vissa generiska märken som inte öht. fungerar som originalen.
Fick fina orginalet Imovane nu senast. Känns generellt som att de funkar absolut bäst - och brukar också insistera att få den om det finns/om de frågar om man vill ha nåt billigare alternativ.

Men vet inte riktigt om det faktiskt ÄR så eller mer att man inbillar sig. Själv tyckte jag Zoplikon Pilum kändes sämre och nu för några gånger sen när jag fick Zopiklon Orion tyckte jag den var bra.

Känns som att det för mig handlar mer om hur mycket man tagit senaste tiden eller om man haft ett lite längre uppehåll. Då kickar de ju in mer rejält, haha!

Och ang. det här med att det skulle vara stor skillnad på Stilnoct och Imovane. Är säkert olika för alla men tycker det är EXAKT samma sak. Exakt samma känsla och varaktighet - med den enda möjliga skillnadet att jag får lite mer metallisk smak av Imovane kontra Stilnoct.
__________________
Senast redigerad av generalminiportion 2024-04-26 kl. 12:21.
Citera
2024-04-26, 13:24
  #18355
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generalminiportion
Fick fina orginalet Imovane nu senast. Känns generellt som att de funkar absolut bäst - och brukar också insistera att få den om det finns/om de frågar om man vill ha nåt billigare alternativ.

Men vet inte riktigt om det faktiskt ÄR så eller mer att man inbillar sig. Själv tyckte jag Zoplikon Pilum kändes sämre och nu för några gånger sen när jag fick Zopiklon Orion tyckte jag den var bra.

Känns som att det för mig handlar mer om hur mycket man tagit senaste tiden eller om man haft ett lite längre uppehåll. Då kickar de ju in mer rejält, haha!

Och ang. det här med att det skulle vara stor skillnad på Stilnoct och Imovane. Är säkert olika för alla men tycker det är EXAKT samma sak. Exakt samma känsla och varaktighet - med den enda möjliga skillnadet att jag får lite mer metallisk smak av Imovane kontra Stilnoct.

Visst är det så. Man bör i stort sett alltid betala några kronor extra för att få original märken på läkemedel enligt mig, iallafall när vi pratar om substanser som faktiskt är avgörande för att du ska kunna ha ett fungerande liv.

Har faktiskt funderat i dem svängarna även jag att det kanske var så att man ställde in sig på att dem skulle vara märkbart sämre och då fick en sämre insomning pga. placebo men detta fenomen finns ju även hos andra läkemedel. Råkade ut för en olycka för många år sen nu och fick då under en period Oxycontin och där testade jag tyvärr två gånger att välja andra märken (Lannacher och Tarqiniq) istället för Mundipharma och skillnaden där var också som natt och dag.

Har diskuterat detta med andra också, har en bekant som har Stesolid på recept och enligt honom är Diazepam Pilum tex. märkbart mindre potent än originalet Stesolid 5mg.

Detta är kanske inget vi ska fördjupa oss i här i tråden ang. andra läkemedel men det kan inte vara så att det är ren och skär inbillning när det kan konstateras av olika personer i min närhet och av olika läkemedel dessutom.

En annan skum grej någon kanske kan instämma med här gällande Imovane jag har hört av flera och även upplevt själv är att det skiljer i dospotens mellan Imovane Meda 5mg och 7.5mg. Jag bytte läkare för många år sedan och den nya läkaren skrev då ut 2 st. 5mg per natt istället för 7.5mg då jag ibland sov dåligt i perioder och jag kan med handen på hjärtat säga att jag sov och slocknade betydligt bättre på en 7.5mg än om jag tog två stycken 5mg:are vilket är förbannat konstigt?

Jag fick läkaren att byta tillbaka och när jag hade 7.5orna igen sov jag återigen betydligt bättre på en 7.5 än jag gjorde dem tre nätterna på 2 st. 5mg. Notera att jag vid detta tillfälle inte hade hört att detta fenomen existerade öht. så placebo där fanns inte med i bilden alls.

Har läst i denna tråden vet jag andra som upplevt samma fenomen gällande 5mg och 7.5mg om någon orkar leta på inlägget/inläggen.
Citera
2024-04-26, 16:48
  #18356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignored1
Har ett par penicillin som jag har tagit i ett par dagar. Ikväll behöver jag ta en Imovane, och undrar om jag kan ta det när jag äter Fenoximetylpenicillin (kåvepenin?) samtidigt?

Har sökt runt lite men hittar ingenting om det.
Totalt jävla ofarligt med tanke på att jag själv stod på både Kåvepenin och Morfin samtidigt relativt nyligen ett kort tag efter en operation och sedan Iktorivil (dagligen) och Xanor (vid behov) på det enligt läkarordination som vanligt.

Obs alla ungdomar som läser detta blanda ALDRIG Opiater och Bensodiazepiner om ni inte har båda typer av substanser på recept och inte står under läkarövervakning och har ordinerade maxdoser att förhålla er till.
Citera
2024-04-27, 20:06
  #18357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalminiportion
Har själv inte ätit ritalin utan bara provat elvanse nu några veckor. Men alla insättningssymtom och hur medicinen funkar är, vad jag förstår, så otroligt individuellt.

Vet inte säkert men är helt övertygad om att du kan få biverkningar vid insättning av förhöjd dos av Voxra. Så har det varit för mig iaf när jag har mixtrat upp och ner med div. olika anitdepp.

ADHD-medicin är väl typiskt en sån man MÅSTE få via en speciell ADHD-mottagning, så är det för mig också. Hjälper ju inte heller att det verkar finnas typ en halv sån mottagning i hela Stockholm. Och antagligen ännu glesare i mindre tätorter.

Visst är det ju förvisso så. Men har hört att sådana här problem brukar dyka upp vanligtvis på tex concerta så reagerar du bättre med elvanse. Så de e klart de är olika men skulle vilja höra om någon annan har samma problem så man vet vart de kommer ifrån. Nu ligger man ju lite i underläge och vet inte riktigt vilken som orsakar det eftersom jag fick förhöjd voxra på samma gång och startade de samtidigt.

Jag har också hört att trots om man får förhöjd dos på något antidepp preparat så kan insättningssymtom komma tillbaka. Men läkaren & även apotekspersonalen trodde inte det eftersom man redan har substansen i kroppen dvs. Men jag är nästan säker på att detta från mitt håll kommer från förhöjd dos voxra och inte CS. Men något jag måste bolla vidare med läkaren vid uppföljning.

Insomning så har jag 15mg stilnoct & 5mg extra vid behov vid eventuellt uppvak på natten.
Citera
2024-05-01, 14:38
  #18358
Medlem
Kalle-Dussin-XIIs avatar
Jag testade lägga två Zopiclon under tungan. Suhstansen kanske har dåligt upptag sublingualt för jag märkte inte mycket. Svalde en strax efter det och nu börjar det kännas bra
Sitter på Tacobar och dricker deras största IPA, äter och dippar snacks och har det lite gött innan jag ska ta bussen hem
Citera
2024-05-03, 11:27
  #18359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin-XII
Jag testade lägga två Zopiclon under tungan. Suhstansen kanske har dåligt upptag sublingualt för jag märkte inte mycket. Svalde en strax efter det och nu börjar det kännas bra
Sitter på Tacobar och dricker deras största IPA, äter och dippar snacks och har det lite gött innan jag ska ta bussen hem

Kan se det framför mig.

"nu börjar det kännas bra"..hur kändes det när du vaknade upp med hela lägenheten förstörd och blod från finsks knivslagsmål för VAD ÄR DET HÄR FÖR FINLÄNDARE. helt vanliga finländare som bastar o super o sticker sig med en kniv om du talar om binary hit o dit....

Detta inlägg känns sådär men kanske duger som inlägg får se det som 2/5-inlägg.

--

Nämen slirig situation det där. Kan bli supermysig dag utan ångest inblandat i det stora hela kan också bli fullständig katastrof. Beroende på din aktuella tillgång till alkohol och zopikon
Citera
2024-05-03, 11:33
  #18360
Medlem
Imovane + Alkohol leder alltid till följande för mig:

Spyr rikligt förr eller senare, 1 lr 2 spyor 3 ibland
Imovane o alkohol har samma primära effekt på mig eftersom jag äter en medicin mot alkoholberoende som tar bort det roliga med att va full helt enkelt. Så jag blir jäääääävligt lugn...pratar som en idiot, till 100 procent.

Ungefär 50/50 om det blir en bra blandbrukdag ellet en dålig blandmissbruk som jag skojjigt formulerar det.

Hursomhellat är det 100% en dålig ide att blanda de 2 50% av gångerna. For me.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback