Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-26, 16:21
  #13
Medlem
Aardwolfs avatar
Att inte hitta kantareller nu måste vara omöljigt har aldrig varit med om ett så många kantareller har säkert 40 kg förvällda och frysta så nu ska man väl klara sig till nästa säsong

Men försök att leta där det är lite fuktig mark och mossa. Längs stigar och gamla skogarbetsvägar. Men jag var ute nu i helgen och då var det lite men det är nog på grund av värmeböljan som var förra veckan. Vänta tills det regnar och ge dig 1-3 dagar efter det.

Hittade även trattkantareller förra helgen så det var med förvåning jag plockade dom. Men goda var dom
Citera
2007-08-26, 16:32
  #14
Medlem
Ja int fan växer dem här iaf......... så lägger du lika mycket tid på skogen som på internet så ska du se att du lär dig hitta dem..
Och sen är det väl ingen bra idè att ha med sig tonåring? ännu mindre magsjuk sådan?....
-På och längs djurstigar, runt fallna träd ect ect......
Har aldrig varit med om maken till svamp år iår.... Och då är jag ändå mest en toppis letare..
Citera
2007-08-26, 18:52
  #15
Medlem
cephs avatar
Gula kantareller: Oftast i kuperad terräng, blandskog. Brukar även hitta dem i steniga gläntor mitt i barrskogar där det plötsligt växer björk, hassel och al. Ofta hittar man små exemplar längs grusvägar, i mindre diken och så, men de blir alltid tagna av andra svampplockare senare så jag skiter helt sonika i dem och letar på mer svårvandrade ställen där utbudet är större. Kort och gott, mer kuperad terräng, helst med inslag av lövträd. There you go.

Trattkantareller/höstkantareller: Lummiga barrskogar med mycket mossa och blåbärsris. De brukar växa i rejäla mängder så när man väl hittat en så kan man säkert få ihop någon liter på samma ställe om man ser sig omkring.
Citera
2007-08-26, 19:24
  #16
Medlem
Verkar finnas hur mycket som helst. Fyllde en systempåse på två minuter idag och då var jag inte ens till de ställen där jag såg massor under gårdagen.

Systempåse!!? Ja, jag var ute för att jaga, inte plocka svamp. Sen bar jag det i viltsäcken, men hade jag skjutit något så hade svampen åkt tillbaka till skogen igen..
Citera
2007-08-30, 11:32
  #17
Medlem
razorXs avatar
Jag å tjejen ska faktiskt ut å leta svamp idag Jag är optimist och ska fan fylla en påse idag..

Måste nog se om jag hittar en såndär moderiktig svamp-plockar-korg också
Citera
2007-08-30, 22:14
  #18
Medlem
Fedoras avatar
Kolla i äldre, orörda skogar, gärna blandskog tall/gran. Att de är skonade från gallring/röjning/avverkning de senaste 30 åren är nog ett krav. På/runt stigarna finns de. Hittar du en hittar du många fler.
Citera
2007-08-30, 22:44
  #19
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fedora
Kolla i äldre, orörda skogar, gärna blandskog tall/gran. Att de är skonade från gallring/röjning/avverkning de senaste 30 åren är nog ett krav. På/runt stigarna finns de. Hittar du en hittar du många fler.

Jaha och vart hade du tänkt dig att det skulle vara?

Det behöver inte vara i "orörda" skogar. Ett ställe där jag hittade runt 5 liter var i gallrad skog. Iofs gula kantareller. Trattkantarellerna växer gärna där det är lite blött och det är lätt att ta fel på dom och rödgul trumpetsvamp som också är god. Men se upp när det gäller trattisar man kan ta fel på Toppig giftspindling om man inte är kunnig. Men om man torkar svamparna så blir giftspindlingen svart och kan skiljas ut på det sättet
Citera
2007-08-30, 22:47
  #20
Medlem
wigwaggles avatar
Citat:
Var hittas kantareller?
Jag har traskat genom skog och mark. Inte for att jag vill men att mina Svenska släktningar vill det. Det känns ofta så att det finns på "andra sidan", DVS i skuggan, under traktörhjulspår inknölad med mossa och gräs.
De finns alltid i fuktigt mark. Men snälla glöm inte bort att det finns andra MYCKET goda svamp som Soppor, Kremla och andra. En av de bästa stä'llen att plocka svamp är i Bergsjön. (Nordvästra GBG) där finns en skog som är överfylld med svamp ofta inom 10 -15 från löparspåren.

Ta en sväng förbi, http://www.svampguiden.com/matsvampa...doo=s%F6k&k1=1 Mycket intresant även om det är svårt att få ett överblick över alla vanliga mat svampar.
Citera
2007-08-30, 22:50
  #21
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frazze77
Ja int fan växer dem här iaf......... så lägger du lika mycket tid på skogen som på internet så ska du se att du lär dig hitta dem..
Och sen är det väl ingen bra idè att ha med sig tonåring? ännu mindre magsjuk sådan?....
-På och längs djurstigar, runt fallna träd ect ect......
Har aldrig varit med om maken till svamp år iår.... Och då är jag ändå mest en toppis letare..

Klart ungen ska härdas. Ut i skogen med dem bara, så de inte förvandlas till blekfeta datorkroppar eller anemiska stadsungar.

Har nu varit ute flera dagar i rad och till och med tagit mig högst upp i en jäkla slalombacke (trodde jag skulle få hjärtinfarkt) och blåbär hittar jag i miljarder, men inga kantareller. Andra svampar hittar jag, men inga kantareller.
Jag förstår inte...
En av mina systrar har plockat flera korgar fulla, men inte jag. Jag står där varje kväll med en snopen min och tomma papperspåsar och skräp i skorna.

Men det är bra att ni uppmuntrar mig. Och tack för tipsen. Ska naturligtvis ut igen. Skam den som ger sig
Citera
2007-08-31, 07:34
  #22
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Klart ungen ska härdas. Ut i skogen med dem bara, så de inte förvandlas till blekfeta datorkroppar eller anemiska stadsungar.

Har nu varit ute flera dagar i rad och till och med tagit mig högst upp i en jäkla slalombacke (trodde jag skulle få hjärtinfarkt) och blåbär hittar jag i miljarder, men inga kantareller. Andra svampar hittar jag, men inga kantareller.
Jag förstår inte...
En av mina systrar har plockat flera korgar fulla, men inte jag. Jag står där varje kväll med en snopen min och tomma papperspåsar och skräp i skorna.

Men det är bra att ni uppmuntrar mig. Och tack för tipsen. Ska naturligtvis ut igen. Skam den som ger sig

Men det låter ju knepigt. Men du ska se att du kommer att hitta iofs så är trattkanterellerna svårare att se än dom gula men hittar du en trattkantarell så hittar du massor oftast. Så på med kängorna och ut med dig nu i helgen
Citera
2007-08-31, 10:09
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Klart ungen ska härdas. Ut i skogen med dem bara, så de inte förvandlas till blekfeta datorkroppar eller anemiska stadsungar.

Har nu varit ute flera dagar i rad och till och med tagit mig högst upp i en jäkla slalombacke (trodde jag skulle få hjärtinfarkt) och blåbär hittar jag i miljarder, men inga kantareller. Andra svampar hittar jag, men inga kantareller.
Jag förstår inte...
En av mina systrar har plockat flera korgar fulla, men inte jag. Jag står där varje kväll med en snopen min och tomma papperspåsar och skräp i skorna.

Men det är bra att ni uppmuntrar mig. Och tack för tipsen. Ska naturligtvis ut igen. Skam den som ger sig


Där har du en poäng...
SKA härdas, alldeles för mycket digital underhållning nuförtiden. Inte konstigt att fetma är ett I-lands problem..
Sen kan du alltid fråga Bert om kantareller, han verkar ha ett bra ställe
Hörde något om regn vid fel "tid" norrut som gjort skillnad i tillgången? Bor själv i söder så här behöver man inte ha något specielltt ställa alls. Barar Å gå ut så sim-salabim.....
/Lycka till....
Citera
2007-08-31, 12:55
  #24
Moderator
Falukropps avatar
Tycker det är är olika från år till år hur det växer. Har man väl hittat kantareller en gång så är det bara att leta efter ställen med liknande miljö.

I år hittade jag vanliga kantareller på flera ställen på Bosön (Stockholmstrakten) i relativt gles granskog med tät mossa på marken. Det fanns inslag av gräs i mossan, vilket ger en signal om att det inte var direkt otroligt tät granskog.

Tidigare i sommar hittade vi också blek kantarell i mängder, i lövskog med mycket hassel. Det roliga var att en halv minut innan vi hittade de första kantarellerna sa jag till tjejen att "det här är en idealisk växtplats för blek kantarell". Försöker lära henne lite om svamp.
Så där kan man väl säga att växtplatsen var ganska typisk, så som den beskrivs i svampböcker.


Det absolut konstigaste ställe jag hittat kantareller på var mellan strandstenarna i sjön Klämmingen (Södermanland) nån sommar för 15 år sen eller så. Tog båten och åkte runt i princip hela nordväständen av sjön och gjorde strandhugg där stranden var gul. Resultatet blev två fulla papperskassar kantareller
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback