Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-25, 21:26
  #1
Medlem
Katarsiss avatar
Nu har jag gjort det igen; traskat genom skogen, fått spindlar i ansiktet och skräp i skorna i min hittills tröstlösa jakt på kantareller. Idag släpade jag dessutom på en magsjuk tonåring, så min tapperhet är därmed dokumenterad.

Men jag hittar inga kantareller.
Jag har aldrig hittat en kantarell i hela mitt liv.
Var finns dom?

Jag har läst en massa böcker och fått insidertips, men aldrig i mitt liv att jag hittar någon.
Kan någon här förklara riktigt bra var de kan hittas - eller bäst av allt - posta en bild på hur det ser ut där de trivs?
Citera
2007-08-25, 21:43
  #2
Medlem
Hötorget i sthlm.

Jag har givit upp att traska i skogen och försöka hitta 3 kantareller och 5 fingersvampar.


Står lite här annars:
http://www.nrm.se/forskningochsamlin...280002991.html
Citera
2007-08-25, 21:51
  #3
Medlem
grens avatar
Jag är någon form av kantarellmagnet, men jag är ofta ute och går helt nya rundor med jycken. Mitt ex har bott i "mitt" samhälle i hela sitt liv och jag har bott här i tre-fyra år och jag har bättre kantarellställen än hennes familj. Hennes familj är ändå kantarell-omaner.

Ofta hittar jag dem på mindre grusvägar och precis intill grusvägarna. Det gäller bara att ha ögonen öppna, så att man inte blandar ihop dem med gula löv och sånt. Det är lättare än man tror.

Rent generellt, är det nog svårt att precisera var de kan tänkas växa. Jag hittar dem bland grus, mitt i skogen, i mossa, i granskog, i björkskog osv.

Har du ingen hund så låna en av någon. Då gör det inte så mycket om du inte finner några kantareller eftersom du har ett trevligt sällskap och får bra motion också.
Citera
2007-08-25, 22:52
  #4
Medlem
Baalzamons avatar
Kantareller verkar trivas bäst i gammal granskog, eventuellt med inslag av björk. Själv hittar jag aldrig några när jag letar, men när jag är i skogen av andra anledningar finns dom överallt. Konstigt det där.
Citera
2007-08-25, 23:25
  #5
Medlem
osiss avatar
Kantareller kan hittas nästan var som helst. Dock är det bevisat att dom behöver björk för att leva. Svamp är tyvärr så ofantligt mycket större under jorden än vad dom är ovanför den. Jag vet inte hur långt bort från en björk kantareller kan ploppa upp men den behöver inte vara inom synhåll. Jag var ute och konstaterade att det finns ovanligt gott om kantareller i år. Jag plockade 5,4kg vilket nästan är rekordskörd för min del. Om du ska hitta kantareller så leta upp en skog där det inte rör sig så mycket folk. Gå inte på vägar utan ute i terrängen. Det verar helt osannolikt att du inte har hittat en kantarell. Hur lång runda går du egentligen? Du bör ju minst spatsera ett par kilometer. Sen har jag av egen erfarenhet upptäckt att kantareller trivs i lite högre terräng. Hittar du en ås som är 5m över resterande marknivå så är risken större att du får utdelning där uppe.
Citera
2007-08-26, 00:29
  #6
Medlem
Baalzamons avatar
Ett tips kan vara att skippa kantarellerna, och rikta in sig på andra sorter i stället. Då slipper man konkurens från andra svampplockare, eftersom de flesta bara plockar kantareller. Trattkantareller är bra, dom brukar vara helt rena och därmed lättrensade. Växer gärna i fuktig mossa. Taggsvamp är en annan favorit som man också brukar få ha för sig själv. Karl Johan är okay, men nästan alltid fulla med mask. Dessutom den svamp som man har näst mest konkurens om.
Citera
2007-08-26, 00:46
  #7
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Ett tips kan vara att skippa kantarellerna, och rikta in sig på andra sorter i stället. Då slipper man konkurens från andra svampplockare, eftersom de flesta bara plockar kantareller. Trattkantareller är bra, dom brukar vara helt rena och därmed lättrensade. Växer gärna i fuktig mossa. Taggsvamp är en annan favorit som man också brukar få ha för sig själv. Karl Johan är okay, men nästan alltid fulla med mask. Dessutom den svamp som man har näst mest konkurens om.

Mask finns väl inte i svamp, däremot larver och sniglar. Eller har jag fel.
Citera
2007-08-26, 02:03
  #8
Medlem
Katarsiss avatar
Ibland undrar jag om ni bara djävlas med mig... "Jag hittar massor, hela tiden, överallt"

Nej, skämt åsido - jag läser noga allt ni skriver och jag ska ut igen imorgon och leta. Tack så jättemycket för era tips och råd.
Och det är ju bara vanliga gula kantareller jag vill ha. Dom liksom är godast.
Citera
2007-08-26, 02:15
  #9
Medlem
rödblocks avatar
Här där jag bor finns det mycket av kantareller. Jag bor ju iofs i norrland och ute
på landet. Har nog 150m till närmaste kantarellen hehe.
menmen, hoppas du hittar några, goda är dom
Citera
2007-08-26, 02:22
  #10
Medlem
Brukar inte kantareller växa där det är lite fuktigt också?
Citera
2007-08-26, 03:20
  #11
Medlem
Nu vet jag ju inte vart du bor men här finns det hur mkt som helst om(!) du kikar i rätt skog. Det är ingen idé att fortsätta leta i samma skog om du inte hittar ganska direkt. Undvik torra, gran/barrskog/bärskog. De trivs i fuktiga skogar bland mossa och gräs. Är man van vet man direkt om det finns kantareller i omgivningen eller inte.

Nu är väll sommarkantarellerna i stort sett slut så du får invänta höstens kantareller med runda "hattar".

Rolig grej som hände när jag var ute och letade. Det braka till nått fruktansvärt framför mig när jag gick med huvet neråt och letade. Några meter framför mig stod en jätteälg.
När den lunkat iväg så gick jag fram där den stått. Där fanns massa trattkantareller redan nu så jag blev väldigt förvånad. Har även slått rekord på mängd och storlek i år. Kan lägga upp bilder imorgon om någon är intresserad.

Så om du inte hittar själv kan du alltid ta hjälp av älgen. Dom älskar kantareller..
Citera
2007-08-26, 07:46
  #12
Medlem
Kantarellerna verkar trivas där det är mossa.

Det verkar också vara extra stora och i rikliga mängder i år.
Jag har traskade förbi flera stora fyndigheter då jag var ute och jagade igår.
Hade inte med någonting att plocka i så jag lämnade kvar allt.
Jag äter iofs inte svamp alls, men jag ska ut i eftermiddag igen så jag kanske går förbi och hämtar lite.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback