Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-30, 03:24
  #1
Medlem
KönsKlass avatar
Tänkte tråden kunde vara kul för de som inte har samlingen av Nordisk Kriminalkrönika men som gillar sådan läsning. Det finns ju mycket intressanta fall genom tiderna de tar upp i de där böckerna. Så jag tänkte det kunde vara skoj att dela med sig av de fall som i alla fall jag tyckt varit intressanta. Säkert många som älskar sån här läsning precis som jag (även om jag föredrar den i sängen med ett gäng ostmackor och ett glas O'boy, istället för att sitta framför en tråkig monitor och få gamnacke), så jag scannar av lite fall då och då som jag slänger upp i tråden, så kan ni också gullemysa lite.

Andra får också scanna av och lägga upp i tråden om de känner för det. Ju mer bidrag desto trevligare tråd. Det finns ju även mindre kriminalfall i Allers-tidningarna har jag sett. Så gräv i mormors lådor ordentligt och se om ni kan hitta lite guldklimpar att hiva ut i tråden.

Jag kan i alla fall börja med att lägga ut mitt första fall som jag tyckte var lite småextremt. Det handlar om en finsk liga som härjade i Sverige på 80-talet och som utpressade människor och torterade dom på alla möjliga sätt. Även om kriminaliteten idag är grövre än förr så blev jag fan lite chockad över att vissa höll på som de här killarna gjorde redan på 80-talet. Inte man hör talas om såna här grejer idag...


TORTYRLIGAN


Dok.1

Dok.2

Dok.3

Dok.4

Dok.5

Dok.6

Dok.7

Dok.8

Dok.9

Dok.10

Dok.11

Dok.12

Dok.13

Dok.14

Dok.15

Dok.16
2007-09-30, 16:19
  #2
Medlem
InkoPinkos avatar
"Nordisk Kriminalkrönika" är given läsning när jag bor hos min morfar under älgjakten uppe i Norrland.

Han har bara band från 70- och tidigt 80-tal, och en stor del av behållningen är de tidstypiska bilderna.

Kriminaliteten verkade vara mer oskyldig på den tiden... det mesta handlar om dynamitarder och fyllon som knivar varandra.
2007-09-30, 18:34
  #3
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
"Nordisk Kriminalkrönika" är given läsning när jag bor hos min morfar under älgjakten uppe i Norrland.

Han har bara band från 70- och tidigt 80-tal, och en stor del av behållningen är de tidstypiska bilderna.

Kriminaliteten verkade vara mer oskyldig på den tiden... det mesta handlar om dynamitarder och fyllon som knivar varandra.

Jag tycker man hittar brottsfall som får en att skratta lite när det gäller 70 och 80-talet om man jämför med dagens händelser som är så mycket meningslöst och onödigt våld. Det är inte alltid det måste vara skjutvapen och grovt våld inblandat för att det ska vara intressant läsning. Förr i tiden var de riktigt uppfinningsrika och fräcka, idag är de oftast bara hjärndöda och meningslösa.

Jag har börjat läsa böckerna efter själva "fallen" först. Jag kollar igenom rubrikerna och tar de som jag tycker verkar vara intressanta, både vad det gäller Sverige, Norge, Finland och Danmark. När jag har betat av alla de fallen så kommer jag ge mig på kriminalhistorian och alla de internationella fallen. Det finns fan läsning för bra lång tid i de där böckerna och allting verkar vara intressant också. Helt klart en samling som är värd sin plats i hyllan.
2007-09-30, 18:36
  #4
Medlem
SamBams avatar
Ja jävlar, tortyrligan som styrdes av Jari Pullinen.
Jag har faktiskt råkat ut för denna liga, eller min familj har gjort det. Kan ta det lite kort, farsan min drev lite svartklubbar och stod som dörrvakt på olika klubbar på 70-80 talet och kom i kontakt med just Jari. Kommer bara ihåg att snuten kom och hämta brosan, morsan och mig och placera oss i någon typ av safehouse.
Har inte tänkte på händelsen sen farsan och jag snacka om det i nån krog i Tyskland.

Jag återkommer när jag träffar farsan nästa gång.
2007-09-30, 19:43
  #5
Medlem
TrialByErrors avatar
Brott mot upphovsrättslagen.

/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback