Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 22:14
  #4297
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrkRed
Bakgrund:
Personen har haft så låg inkomst under ett par år, att ingen löneutmätning varit möjlig. Men börjar nu arbeta med en fult rimlig och bra lön.

Önskan:
Personen vill hinna betala av lite privata skulder till vänner (bla mig )innan kronofogden börjar få sitt.

Frågor:
Hur lång tid tar det innan en löneutmätning påbörjas om inte personen eller arbetsgivaren meddelar kronofogden sin höjda inkomst.
Om en ansökan om skuldsanering skickas in innan löneutmätning hunnit påbörjats, avvaktar det då med att påbörja en löneutmätning tills beslutet är taget eller påbörjas den omedelbart (Och hur lång tid är omedelbart? Nästkommande lön?)

Tid är lite osäkert, nu rapporterar ju AG till skv varje månad.

Angående skuldsanering, så fort du fått inledande så upphör all eventuell utmätning(om dem börjats)
Citera
2024-04-27, 02:36
  #4298
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrkRed
Bakgrund:
Personen har haft så låg inkomst under ett par år, att ingen löneutmätning varit möjlig. Men börjar nu arbeta med en fult rimlig och bra lön.

Önskan:
Personen vill hinna betala av lite privata skulder till vänner (bla mig )innan kronofogden börjar få sitt.

Frågor:
Hur lång tid tar det innan en löneutmätning påbörjas om inte personen eller arbetsgivaren meddelar kronofogden sin höjda inkomst.
Om en ansökan om skuldsanering skickas in innan löneutmätning hunnit påbörjats, avvaktar det då med att påbörja en löneutmätning tills beslutet är taget eller påbörjas den omedelbart (Och hur lång tid är omedelbart? Nästkommande lön?)

Redogörelse för inkomster och utgifter från KFM görs en gång per år.
Citera
2024-04-27, 08:41
  #4299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrkRed
Bakgrund:
Personen har haft så låg inkomst under ett par år, att ingen löneutmätning varit möjlig. Men börjar nu arbeta med en fult rimlig och bra lön.

Önskan:
Personen vill hinna betala av lite privata skulder till vänner (bla mig )innan kronofogden börjar få sitt.

Frågor:
Hur lång tid tar det innan en löneutmätning påbörjas om inte personen eller arbetsgivaren meddelar kronofogden sin höjda inkomst.
Om en ansökan om skuldsanering skickas in innan löneutmätning hunnit påbörjats, avvaktar det då med att påbörja en löneutmätning tills beslutet är taget eller påbörjas den omedelbart (Och hur lång tid är omedelbart? Nästkommande lön?)

Beror väl på när kfm får kännedom om det på annat sätt, t ex ny utredning, anmälan från annan.

Gällande en ansökan om skuldsanering så kan det nog ligga en i fatet om man inte försöker betala på sina skulder gm t ex löneutmåtning eller på annat sätt men också om man prioriterar vissa borgenärer före andra.
Citera
2024-04-29, 12:48
  #4300
Medlem
Pearsagas avatar
I april började min löneutmätning. Fick ett nytt beslut förra veckan och enl det så ska jag få behålla nästan 3000 kr mer. Kan jag be om att de sätter tillbaka pengarna? De har dragit som sagt 3000 kr mer än de skulle enl det nya beslutet.
Citera
2024-04-29, 23:30
  #4301
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pearsaga
I april började min löneutmätning. Fick ett nytt beslut förra veckan och enl det så ska jag få behålla nästan 3000 kr mer. Kan jag be om att de sätter tillbaka pengarna? De har dragit som sagt 3000 kr mer än de skulle enl det nya beslutet.

Oftast betalas det i samband med att lönerna körs på företaget(brukar vara runt den 12-15 i månaden)

Men kontakta KFM är nog de bästa. De går och få tillbaka om de gjort fel.
Citera
2024-04-30, 11:39
  #4302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Om skulden är reglerad ja. Skulden kanske fortfarande är gällande. Då försvinner inte anmärkningen förrän skulden ät reglerad.

Va snackar du om?
Citera
Igår, 13:12
  #4303
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Va snackar du om?

Jag tolkar det som att _killah menar på att såvida inte skulden är betald så försvinner ju inte anmärkning även om det gott fyra år.
Citera
Igår, 20:52
  #4304
Medlem
Hej,

Är det nån här som har erfarenhet av omprövning när det gäller skuldsanering? Jag har godkänt en betalplan, men den kommer inte hålla , min man har blivit arbetslös och ekonomin har raserat, kan jag ansöka om omprövning tills han hittar ett jobb?
Citera
Igår, 21:06
  #4305
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nana12345
Hej,

Är det nån här som har erfarenhet av omprövning när det gäller skuldsanering? Jag har godkänt en betalplan, men den kommer inte hålla , min man har blivit arbetslös och ekonomin har raserat, kan jag ansöka om omprövning tills han hittar ett jobb?

Ansöka kan du så klart, men du kommer sannolikt att få avslag. Skuldsanering beviljas som regel bara, om det ser utsiktslöst ut att du kan betala inom ett viss tids-spann (flera flera år).

Edit: däremot kan du prata med KFM om att lägga avbetalningen på is ett par tre månader till du fått ny anställning.
__________________
Senast redigerad av pojkpingis Igår kl. 21:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback