Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-13, 10:31
  #13
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
VAA? Är det inte väldigt skumt att aktiva som du (?) (ADHD) får stimulanter? Och att underaktiva som jag (negativ schizo) får depressanter? (har visserligen slutat med dom nu, annars hade jag inte pallat skriva detta eller ens sitta vid datorn, hade legat och degat i soffan eller sängen, zombiefierad)

Tycker det är skitskumt, det du får förvärrar/förstärker ditt tillstånd (hyperaktivitet) och det jag fick gjorde mig ännu tröttare. Vad är meningen med detta? Kan du förklara?

KAN NÅGON FÖRKLARA? Är läkarna helt "bakom flötet" eller utför de expriment på oss?( konspirationsteoretikern/paranoida/öppensinnade jag tittar fram)




Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Jag har efter en lång tids uppehåll testat att äta concerta igen och det var en väldigt underlig upplevelse. Jag har ADHD, så någon "bänghet" kanske vi inte ska tala om men jag upplevde att hela världen blev skarpare på något sätt, som om verklighetens diskantkontroll helt plötslig hade vridits upp litegrand.

Dessutom vart det enormt jobbigt att möta folk i korridoren på skolan, jag vart otroligt osäker och visste inte hur jag skulle titta/hålla ögonkontakt osv, något som jag normalt kan ha problem med. Svårt att förklara kanske, men någon bör väl känna igen sig i situationen.

Alla sinnesintryck ökade rätt rejält och jag fick givetvis märkbart högre puls.

Det här var alltså 36 mg, jag har tagit concerta i typ ett år i sträck tidigare men aldrig upplevt det såhär intensivt. Anledningen till att jag inte har tagit det på ett bra tag är att jag fick väldigt ont i magen av det och att jag hade problem att hålla vikten (efter att ha slutat gick jag upp 5-6 kilo)

Jag kända mig väldigt stressad framåt eftermiddagen, helt utan anledning.

Så, det här vart väl nån sorts tripprapport men det var inte syftet med tråden. Hur upplever ni med ADHD/ADD Concerta/Ritalina? Funkar det bra för er?

Och till er andra, som tar amfetamin i rekreationellt syfte, funakr concerta bra att droga sig med?

En bekant till mig tog en tablett av mig en gång, delade den (det är en depottablett) och åt den. Hon vart inte alls hög eller så, utan vart bara lite småpigg, orkade vara uppe sent och fick mer ork helt enkelt.
Citera
2007-11-13, 12:44
  #14
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _spliffman
ritalina innehåller en liten mängd anfetamin eller efudrin så de är som att ta tjack fast mindra dos polarn käkade 45 mg de inehåller ingenting nestan kan gemföras med 5 koppar kaffe kanske
Peace
Nä, Ritalin innehåller varken amfetamin eller efedrin, Ritalin innehåller metylfenidat (vilket dock liknar amfetamin till effekten)...
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
VAA? Är det inte väldigt skumt att aktiva som du (?) (ADHD) får stimulanter? Och att underaktiva som jag (negativ schizo) får depressanter? (har visserligen slutat med dom nu, annars hade jag inte pallat skriva detta eller ens sitta vid datorn, hade legat och degat i soffan eller sängen, zombiefierad)

Tycker det är skitskumt, det du får förvärrar/förstärker ditt tillstånd (hyperaktivitet) och det jag fick gjorde mig ännu tröttare. Vad är meningen med detta? Kan du förklara?

KAN NÅGON FÖRKLARA? Är läkarna helt "bakom flötet" eller utför de expriment på oss?( konspirationsteoretikern/paranoida/öppensinnade jag tittar fram)
Det är ju inte p.g.a. amfetaminets uppiggande effekter det används mot ADHD, utan p.g.a. dess koncentrationshöjande egenskaper...
Citera
2007-11-13, 12:46
  #15
Medlem
Om man har ADD/ADHD och tar Ritalin/Concerta vilket är Metylfenidat inte amfetamin eller efedrin som vissa tror.... så får man lättare att koncentrera sig och det blir inte som om någon utan ADD/ADHD skulle ta det..
Men tar man mycket blir man självklart speedad..

Har hört att det är samma sak på tjack?
Citera
2007-11-13, 12:57
  #16
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitewidow
Men tar man mycket blir man självklart speedad..

Vet massor av folk med ADHD som inte blir speedade oavsett hur mycket tjack eller metylfenidat de petar i sig.

/Fordie
Citera
2007-11-13, 12:58
  #17
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Vet massor av folk med ADHD som inte blir speedade oavsett hur mycket tjack eller metylfenidat de petar i sig.

/Fordie
Finns också massor med folk utan ADHD som inte blir speedade oavsett hur mycket tjack eller metylfenidat de petar i sig... Och så finns såna med ADHD som blir tokspeedade redan på små doser...
Citera
2007-11-13, 13:00
  #18
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Det är ju inte p.g.a. amfetaminets uppiggande effekter det används mot ADHD, utan p.g.a. dess koncentrationshöjande egenskaper...
Gör du inte en inverterad sammanblandning nu? Jag antar att du någon gång har varit så trött att du blev helflamsig. Att koncentrera sig kräver ju att man är tillräckligt pigg för att vara disciplinerad.
Citera
2007-11-13, 13:01
  #19
Medlem
Ung Hårdrockares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
VAA? Är det inte väldigt skumt att aktiva som du (?) (ADHD) får stimulanter? Och att underaktiva som jag (negativ schizo) får depressanter? (har visserligen slutat med dom nu, annars hade jag inte pallat skriva detta eller ens sitta vid datorn, hade legat och degat i soffan eller sängen, zombiefierad)

Tycker det är skitskumt, det du får förvärrar/förstärker ditt tillstånd (hyperaktivitet) och det jag fick gjorde mig ännu tröttare. Vad är meningen med detta? Kan du förklara?

KAN NÅGON FÖRKLARA? Är läkarna helt "bakom flötet" eller utför de expriment på oss?( konspirationsteoretikern/paranoida/öppensinnade jag tittar fram)

Schitzofrena människor (hoppas jag uppfattade rätt nu) bör nog inte ta stimulanter. Har man mycket ångest och oro kan concerta förvärra symptonen.
Citera
2007-11-13, 13:02
  #20
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Finns också massor med folk utan ADHD som inte blir speedade oavsett hur mycket tjack eller metylfenidat de petar i sig... Och så finns såna med ADHD som blir tokspeedade redan på små doser...

Jupp, klart. Ville bara påpeka hans sakfel. Jag själv har blivit som mest speedad någonsin på en liten dos riktigt fint tjack. Kutade omkring som en stucken gris.
Enda gången jag blivit speedad av tjack, tråkigt nog. Tror dock det var metamfetamin.

/Fordie
Citera
2007-11-13, 13:03
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Vet massor av folk med ADHD som inte blir speedade oavsett hur mycket tjack eller metylfenidat de petar i sig.

/Fordie

Okej, jag blir iaf speedad när jag petar i mig flera och jag har ADD
Citera
2007-11-13, 13:03
  #22
Medlem
Ung Hårdrockares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitewidow
Okej, jag blir iaf speedad när jag petar i mig flera och jag har ADD

Samma här.

Edit: såg att du sa ADD, jag har ADHD. Inte helt insatt på vad skillnaden är.
Citera
2007-11-13, 13:07
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ung Hårdrockare
Samma här.

Edit: såg att du sa ADD, jag har ADHD. Inte helt insatt på vad skillnaden är.

Inte helt säker heller, fast H'et står väl för hyperactivity.

och Fordie, det jag ville få fram var att man inte ska bli speedad på de medicinska doserna utan att man får metylfenidat för att kunna koncentrera sig bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Ok. Men man blir inte 'självklart' speedad av högre doser.

/Fordie

Nej, formulerade mig fel
Citera
2007-11-13, 13:09
  #24
Medlem
Fordies avatar
Ok. Men man blir inte 'självklart' speedad av högre doser.

/Fordie
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback