Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-27, 23:29
  #1
Medlem
Harry_s avatar
någon som vet?
Citera
2008-02-27, 23:36
  #2
Avstängd
Stadzs avatar
båtkörkort måste man ju ha om man ska köra "större" båtar.

Menar du om man ska ha båtkörkort även för mindre båtar ?
Citera
2008-02-27, 23:38
  #3
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stadz
båtkörkort måste man ju ha om man ska köra "större" båtar.

Menar du om man ska ha båtkörkort även för mindre båtar ?

jo
förarbevis eller kustskeppare eller vad det nu heter
till föt båtar under 7m
Citera
2008-02-28, 01:36
  #4
Medlem
claymanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
jo
förarbevis eller kustskeppare eller vad det nu heter
till föt båtar under 7m

Ajjemen, 15 år skall man vara för under 7 meter och 18 år över 7 meter.. Första april träder nya lagen in men den träder in på riktigt 2011 med en 2-årig övergångsperiod..

För mig att folk över en viss ålder (minns ej) inte ska behöva ta kortet utan det skall räcka att bevisa praktisk erfarenhet..
Citera
2008-03-10, 14:06
  #5
Avstängd
Mariages avatar
Nej inget är klart än. Fortfarande gäller förarbevis för båt över 7 meter och kustskepparen för båt över 12 meter.
Allt är fortfarande på förslagsstadiet, och jag tror det vore väl politiskt självmord att införa det nu. Förslaget ligger på att ingen över 55 år ska behöva ta körkort? Vad är genomsnittsåldern på politikerna?
/M
Citera
2008-03-10, 14:22
  #6
Medlem
actionbents avatar
Inga krav på båter under 12x4meter idag. Tar något år till innan det finns ett färdigt förslag med vanliga takten politikerna håller.
Citera
2008-03-10, 14:34
  #7
Avstängd
Mariages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Inga krav på båter under 12x4meter idag. Tar något år till innan det finns ett färdigt förslag med vanliga takten politikerna håller.
Hm ja så kanske det är
Vi får hoppas att förslagen/t blir bra när det kommer, för något kommer det att bli såklart.
Sedan i vilken utformning det blir kommer att bli intressant /M
Citera
2008-03-10, 14:43
  #8
Medlem
Fireballs avatar
Jag för min del är ingen båtfanatiker och kommer förmodligen aldrig att skaffa mig en egen båt, men OM jag gjorde det så skulle jag definitivt ta en kurs i navigering och allmänt sjövett.
Körkort för båt skulle i teorin innebära att alla andra också tog sådana kurser vilket jag förmodligen skulle uppskatta i det läget.

Bara min lilla åsikt...
Citera
2008-03-10, 14:58
  #9
Medlem
Är det någon sorts psykisk folksjukdom det här, att skapa regler och intyg för
att inbillningsåtgärda inbillningsproblem?

Vad blir nästa grej; statliga cykelkurser och ryttarintyg? Hjälmtvång på
lekplatser?
Citera
2008-03-10, 20:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Är det någon sorts psykisk folksjukdom det här, att skapa regler och intyg för
att inbillningsåtgärda inbillningsproblem?

Vad blir nästa grej; statliga cykelkurser och ryttarintyg? Hjälmtvång på
lekplatser?



Nu vill jag inte idiotförklara dig, men har du sett hur illa många kör, i alla fall i stockholms skärgård?


Tycker det är synd att det ska bli krångligare för folk att skaffa båt, men det behövs verkligen någon form av obligatorisk utbildning. Gärna ett praktiskt prov också för båtar som går fortare än 20kn.
Citera
2008-03-10, 20:50
  #11
Avstängd
Mariages avatar
Självklart behöver man någon form av kunskap. Men körkort? Jag tycker det rimmar illa. Hur blir det då med alla turister som kommer hit i båt? Ska det lagstadgas ska det gälla alla. Idag har vi förarbevis och sedan andra kunskapsrelaterade bevis. Räcker inte det? Jag har kustskepparen men skulle inte för mitt liv ge mig ut i engelska kanalen utan utsjöskepparn där man får lära sig ebb och flod. Kanalintyg krävs för att resa i europas kanaler. Jag tror att om viljan finns och även törsten efter kunskap, så skaffar man sig den. Jag håller med om att nykterhet och andra saker ska kontrolleras. Vi blir fler och fler på sjön och kan man köra bil på fyllan så kan man även köra båt. Så visst, nykterhetskontroller och fartkontroller ska finnas. Men för det behövs inget körkort.
/M
Citera
2008-03-10, 20:58
  #12
Medlem
k0rv3ns avatar
NU har jag inte läst men det e klart. ska leta upp båttidningen och skriva vad som stod.

Från första båtliv detta år. 1 april nästa år träder nya lagen ikraft. Alltså 2009 om jag fattar det rätt? Och det blir en prövotid på två år till 2011. Och det är båtar över sju meter eller mer än 10 knop som blir gräns. Och 15 år. Sedan är det en andra massa fler regler som jag inte orkar skriva upp.
__________________
Senast redigerad av k0rv3n 2008-03-10 kl. 21:00.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback