Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-15, 13:24
  #1
Medlem
Wistens avatar
Nån som har bildbevis på nån form utav skogsväsen? Även historier om vad ni sett är intressant.

Ser att det finns en tråd om tomtar men jag är ute efter alla typer utav skogsväsen.

Vet att en kompis som kör skogsmaskin har sett konstiga grejor ibland.
med risk för att bli utskrattad. Han har sett troll en gång sa han. vet ej ifall det berode på för lång arbetsdag men man vet ju alldrig. Han är inte den som ljuger & dessutom är hans familj väldigt mottaglig för andar & dylikt.
Citera
2008-03-15, 17:10
  #2
Medlem
Man ser troll på flashback varje dag.

men skämt åsido, egentligen tror jag inte på sånt, men en liten del av mig gör det kanske ändå. jag har aldrig sett något själv, men här uppe vid dom olika fäbodarna finns det hur mycket historier som helst som kopplas till olika troll, vättar och andra oknytt. Jag tycker onekligen att det är ett intressant ämne, även om det bara är påhitt och skrock.
Citera
2008-03-15, 17:16
  #3
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisten
Nån som har bildbevis på nån form utav skogsväsen? Även historier om vad ni sett är intressant.

Ser att det finns en tråd om tomtar men jag är ute efter alla typer utav skogsväsen.

Vet att en kompis som kör skogsmaskin har sett konstiga grejor ibland.
med risk för att bli utskrattad. Han har sett troll en gång sa han. vet ej ifall det berode på för lång arbetsdag men man vet ju alldrig. Han är inte den som ljuger & dessutom är hans familj väldigt mottaglig för andar & dylikt.
En avlägsen bekant till mig som ofta är ute i skogen i Småland påstår att han har sett vättar och små troll vid olika tillfällen. Det kan nog vara många som har sett såna saker men som håller käft om det för att slippa bli idiotförklarade. Jag funderar lite på om bara vissa kan se knytten, eller om knytten bara visar sig för vissa, eller om man förr eller senare stöter på dom om man är ute och trampar i skog och mark i ett helt liv.

Edit: 5000.
Citera
2008-03-15, 17:21
  #4
Medlem
Wistens avatar
Leker tanken med att en skogsmaskinförare får syn på en otroligt vacker vittra som dansar ute på en myr. Hon lurar ut honom ur maskinen & vips så förvandlas den till en kanelbulle


Skämt å sido... jag vet att dom finns därute!!!
Citera
2008-03-15, 18:04
  #5
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Eller skogsrået...
Citera
2008-03-15, 18:17
  #6
Medlem
Wistens avatar
En riktigt pilsk sak det där skogsrået



http://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsr%C3%A5et
Citera
2008-03-15, 18:50
  #7
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisten
Nån som har bildbevis på nån form utav skogsväsen? Även historier om vad ni sett är intressant.

Ser att det finns en tråd om tomtar men jag är ute efter alla typer utav skogsväsen.

Vet att en kompis som kör skogsmaskin har sett konstiga grejor ibland.
med risk för att bli utskrattad. Han har sett troll en gång sa han. vet ej ifall det berode på för lång arbetsdag men man vet ju alldrig. Han är inte den som ljuger & dessutom är hans familj väldigt mottaglig för andar & dylikt.


Fråga han hur trollet såg ut? Trollen såg inte ut som man tänker på den idag, fula och stor näsa vårtiga osv. Bilden vi har av trollen och urskog kommer från konstnären John Bauer.
Citera
2008-03-15, 18:57
  #8
Medlem
jack_of_spadess avatar
Jag har sett en misstänkt skogsvarelse, en kväll/natt förrförra vintern.
Jag var på väg hem, till fots, från en vän (ja, jag hade druckit, men bara ett par starköl) när jag såg nånting springa över en cyckelbana och upp i ett skogsbryn ca 10 meter framför mig.
Det som sprang såg ut som en människa, var lika långt som en 1-åring men hade propotioner och sprang som en vuxen, inte som ett spädbarn.
Jag var helt bergsäker på vad jag såg, så jag gick fran till stället där varelsen sprungit över, och upptäckte att den lämnat rådjursspår efter sig i den nyfallna snön...

Det mest troliga är att det verkligen var ett litet rådjur + mina ögon som jävlades, men jag har ändå undvikit den cyckelbanan sen dess...
Citera
2008-03-15, 19:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisten
Nån som har bildbevis på nån form utav skogsväsen? Även historier om vad ni sett är intressant.

Kan detta vara något som passar?
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage...icle902014.ece
Citat:
A TOWN in South America is living in fear after several sightings of a 'creepy gnome' that locals claim stalks the streets at night.

The midget - which wears a pointy hat and has a distinctive sideways walk - was caught on video last week by a terrified group of youngsters.
Citera
2008-03-16, 00:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillesnoppen
Kan detta vara något som passar?
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage...icle902014.ece

Denna filmen störde mig faktiskt, blev lite skraj. Kan själv tänka mig reaktionen man får om man sitter där en kväll och den kommer utstapplandes från gräset PÅ DE VISET??? Gången höjer skrämselfaktorn här iallafall

"Suddenly we heard something - a weird noise as if someone was throwing stones" - tänk om den lille tomten är fientlig?

OnT: Jag har aldrig sätt ett skogsväsen och vet inte riktigt om jag tror på det (filmen ovanför förstärker ju motsatsen) men det skulle vara intressant om folk har egna bilder, filmer eller historier om nått de stött på. Själv håller jag mig nog helst undan!
Citera
2008-03-16, 00:33
  #11
Medlem
Wistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillesnoppen
Kan detta vara något som passar?
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage...icle902014.ece

Om jag var där skulle jag springa fram till honom & sparka av huvudet på han/det. Ser inte ut att kunna göra något motstånd precis.

Något innom mig vill tro att det är en full dvärg men det är nog fan en äkta Nisse det där.
Citera
2008-03-16, 14:40
  #12
Medlem
Tron på sånna här väsen försvann till största delen med den nya tekniken, att vi nu kartlagt hela världen och har sån enorm möjlighet till informatione.

I stället har det övergått till tro på utomjordingar och liknade.

Jag tror en hel del av trolsagor och liknade uppkommit av att det funnits fula missbildade människor som nån sett och tagit för ett väse, likså med tomtar osv, folk hade ju underliga sjukdommar längre tillbaka med och kanske hölls undan eller fick klarar sig långt ifrån övriga människor för sin egen skull, sen levde dessa berättelser vidare.

Drakar tex är ju högst troligt från dinosauriedelar de hittade osv.

Det är ju inet så svårt att svänga ihop en story, specielt på den tiden när nyheter mest vandrade med berättare mellan byarna, handlare och sådana.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback