Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-24, 19:14
  #1
Medlem
seriouss avatar
Hoj!
Har en fast anställning på blott ~20% med Handels avtal i en elektronikkedja (fast lön per timma). På grund av massa extradagar innebär anställningen i praktiken ~50%, eller ~70% lönemässigt (pga OB), men det kanske inte hör hit.

Nu har jag gått och blivit sjuk. Skulle jobbat extra i fredags och helgen lördag-söndag var/är ordinarie, alltså det jag är kontrakterad för, men blev sjuk torsdags kväll och har legat i sängs sedan dess. Är även sjukanmäld imorgon söndag.

Hur är det med sjuklön för min anställning? Har kollat på kontraktet, men det står inte där. Har jag ens sjuklön när jag är kontrakerad för så få timmar? Om jag har det, hur stor är ersättningen? När var karensdagen? I fredags (extratid) eller lördags (ordinarietid)? Spelar det någon roll att jag är provanställd? Elektronikkedjan är mycket väletablerad och seriös, så de är inga kontraktsvältare.

Självklart ska jag höra med dem nästa gång jag jobbar, men blev lite intresserad nu såhär i feberns töcken...
Citera
2007-11-25, 15:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Hoj!
Har en fast anställning på blott ~20% med Handels avtal i en elektronikkedja (fast lön per timma). På grund av massa extradagar innebär anställningen i praktiken ~50%, eller ~70% lönemässigt (pga OB), men det kanske inte hör hit.

Nu har jag gått och blivit sjuk. Skulle jobbat extra i fredags och helgen lördag-söndag var/är ordinarie, alltså det jag är kontrakterad för, men blev sjuk torsdags kväll och har legat i sängs sedan dess. Är även sjukanmäld imorgon söndag.

Hur är det med sjuklön för min anställning? Har kollat på kontraktet, men det står inte där. Har jag ens sjuklön när jag är kontrakerad för så få timmar? Om jag har det, hur stor är ersättningen? När var karensdagen? I fredags (extratid) eller lördags (ordinarietid)? Spelar det någon roll att jag är provanställd? Elektronikkedjan är mycket väletablerad och seriös, så de är inga kontraktsvältare.

Självklart ska jag höra med dem nästa gång jag jobbar, men blev lite intresserad nu såhär i feberns töcken...

de dagarna du är schemalagd och är sjuk ska du ha ersättning för.
Citera
2008-03-17, 00:47
  #3
Medlem
Razzies avatar
Samlingstråd - Sjukersättning

Hej, jag är i följande situation:

Studerar på universitet och jobbar samtidigt extra på ett bemanningsföretag, jag är långtidsinhyrd på ett o samma ställle där jag kör ut paket och tömmer brevlådor och dylikt, har jobbat där sen förra sommaren och blev nu erbjuden jobb över sommaren.. So far so good.

Problemet är att jag har fått en inflammation i ett knä pga överträning inför vasaloppet och jag har dragits med skiten i två månader nu, det känns oftast rätt ok så länge jag inte tränar med belastning på knäet. Tyvärr så gör knäet det till ett helvete att jobba.. SOm det är nu så pallar jag att jobba en hel dag men det får följden att jag får ont som fan i 1-2 dagar efteråt.. Som tur är så jobbar jag nu under terminen oftast bara halvdagar och det är inga problem utan är de gånger jag jobbat heldagar som det blir jobbigt.. Jag hoppas naturligtvis att jag blivit av med skiten till sommaren men jag har börjat oroa mig över vad som händer om jag fortfarande har samma problem.

Säg att jag tex efter 3 dagar på mitt sommarjobb upptäcker att det inte funkar och att jag inte klarar av att jobba, är jag då berättigad till sjukpenning resterande tid? Jag har tagit upp saken med en sjukgymnast och hon avråder mig i nuläget från att jobba alls, men man måste ju tjäna ihop till hyran och räkningar då jag knappast får någon sjukersättning för ett extrajobb.

Det här börjar bli lite av en ond cirkel då jag förmodligen förvärrar skadan för varje gång jag jobbar (tunga lyft uppför trappor och skit) men samtidigt inte vill sjukskriva mig dels av rädsla att förlora mitt jobb och även pga att jag behöver tjäna pengar..

Så vad tror ni, är jag berättigad till sjukpenning om jag inte skulle klara av mitt jobb, ska man förvarna arbetsgivaren om mitt problem eller vad fan gör man?
Det är absolut inte fråga om någon "scam" eller något sånt och vid behov kan jag garanterat få läkarintyg och allt sånt..
Citera
2008-03-17, 11:56
  #4
Medlem
Razzies avatar
ingen som vart i en liknande sits?
Citera
2008-04-10, 13:56
  #5
Medlem
Timanställning sjukersättning?

Jag har hittat massa ämnen som ligger nära, men inget som rör just det här tror jag, men ledsen om jag dubbelpostar. Jag jobbar som timanställd i hemtjänsten, jobbat i den här staden i ett par månader, tidigare gått på vikariat så har lite dålig koll på reglerna. Skulle jobbat hela den här veckan men har varit sjuk (idrottskada same same), har jag då rätt till ersättning som vanligt, alltså karensdag sen 80%?, har inget direkt schema, men var bokad för arbete 4 dagar den här veckan. Och i så fall går det via arbetsgivaren? Tacksam för svar
Citera
2008-04-10, 16:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rataxe5
Jag har hittat massa ämnen som ligger nära, men inget som rör just det här tror jag, men ledsen om jag dubbelpostar. Jag jobbar som timanställd i hemtjänsten, jobbat i den här staden i ett par månader, tidigare gått på vikariat så har lite dålig koll på reglerna. Skulle jobbat hela den här veckan men har varit sjuk (idrottskada same same), har jag då rätt till ersättning som vanligt, alltså karensdag sen 80%?, har inget direkt schema, men var bokad för arbete 4 dagar den här veckan. Och i så fall går det via arbetsgivaren? Tacksam för svar


timmanställning som anställningform finns inte, så du bör ta reda på om du är är tillsvidare eller visstidsanställd.

Men för den tiden du är schemalagd har du rätt till sjukersättning och det går via arbetsgivaren.
Citera
2008-04-15, 00:31
  #7
Avstängd
Vilken sjukersättning är jag berättigad?

Det är så att jag vid ett tidigare tillfälle var sjukskriven och försäkringskassan dribblade till höger och vänster så att jag fick minimalt med pengar.

Nu jobbar jag sen ett år tillbaka på en elektronikstormarknad och stressen har åter smulat ned mig så totalt att jag knappt kan ta mig ur sängen.

Problemet är nu att jag har ett vikariat som anställning, men jag har haft detta vikariat i nästan ett år. Jag har pendlat mycket i arbetstider och får olika mycket varje månad. Ena månaden är det 75% och den andra så kan det vara 100%. Nu har min arbetsgivare sagt att jag ska få gå in på ett fast schema med 75% men att jag förväntas få extra tider utöver det fasta schemat vilket i praktiken skulle innebära runt 85-90% arbetstid.

Nu undrar jag vad jag skulle kunna kräva för ersättning eftersom jag jobbar så olika varje månad.
Citera
2008-04-15, 00:40
  #8
Medlem
Deannas avatar
Din ersättning grundar sig på SGI dvs sjukpenningsgrundande inkomst. Läs mer på försäkringskassans hemsida..

http://www.forsakringskassan.se/fakt...edel/index.php
Citera
2008-06-26, 18:30
  #9
Medlem
kekelas avatar
Sjukersättning som projektanställd?

Är det nån som har koll på om man har rätt till sjukersättning, och från vem (AG/FK?), om man är projektanställd? Någon fin länk där jag kan läsa allt jag behöver? Har en projektanställning med en schemalagd arbetstid på 37,5 timmar/vecka vilket är heltid på företaget.
Thx!

Och ja, jag har sökt på forumet och Googlat men inte hittat nåt.
Citera
2008-06-26, 18:36
  #10
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekela
Är det nån som har koll på om man har rätt till sjukersättning, och från vem (AG/FK?), om man är projektanställd? Någon fin länk där jag kan läsa allt jag behöver? Har en projektanställning med en schemalagd arbetstid på 37,5 timmar/vecka vilket är heltid på företaget.
Thx!

Och ja, jag har sökt på forumet och Googlat men inte hittat nåt.

Kontakta personalavdelningen på din arbetsplats.

Normalt sett skall du ha sjuklön från arbetsgivaren de första 14 dagarna.

Du bör också ha fått ett avtal i näven där sånt här framgår.
Citera
2008-06-26, 19:23
  #11
Medlem
wildhorsess avatar
Arbetstagares rätt till sjuklön regleras genom lagen om sjuklön (1991:1047). Lagen innebär att arbetsgivare är skyldig är ersätta med sjuklön vid sjukdom som sätter ned arbetsförmågan under en period av fjorton kalenderdagar. Rätten till sjuklön gäller alla arbetstagare oavsett anställningsform fr.o.m. första dagen av anställningen

Därefter ersätter försäkringskassan med sjukpenning enligt lagen om allmän försäkring (1962:381). Vid sjukdom är arbetsgivare rapporteringsskyldig till försäkringskassan.
Citera
2008-09-08, 01:06
  #12
Medlem
Pastor Greens avatar
Sjukersättning - vit inkomst?

Jag har ett vagt minne om att man, på laglig väg, är tillåten att tjäna lite pengar trots att man har sjukersättning.
Någon som sitter inne med kunskap i det här ämnet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback