Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-10, 03:22
  #1
Medlem
Nån som vet nå bra band som är likt Thought Chamber, Freakeys, Spheric Universe Experience eller Seventh Wonder??
Citera
2008-05-10, 18:28
  #2
Medlem
Har aldrig hört några av banden du angav. Men Dream Theater är ju jävligt bra Progressive Metal... och Rush är bra Progressive Rock
Citera
2008-05-11, 23:39
  #3
Medlem
Testa lite King Crimson. Testa också att planka deras låtar , annars är ELP kungar av 70 tals progressiv rock anser jag
Citera
2008-05-11, 23:50
  #4
Medlem
brainspaces avatar
Gentle Giant och Focus är bra progressive rock
Citera
2008-05-12, 06:45
  #5
Medlem
Aldhisslans avatar
Opeth, Symphony X och Evergrey.
Ihsahns båda soloalbum (The Adversary och Angl) lär du också gilla.
Testa även Pink Floyd.
Citera
2008-05-31, 16:37
  #6
Medlem
jag är ett stort fan av progressiv metal, lite av en favoritgenre XD. spana in dream theater, liquid tension experiment, opeth, symphony x, disillusion (relativt okända men fruktansvärt bra), sieges even, textures, dark suns, gordian knot, dreamscape, circus maximus, etc, pallar inte lista fler =P

några bra prog rock band: renaissance, emerson lake & palmer, riverside och porcupine tree
Citera
2008-06-08, 19:36
  #7
Medlem
Threshold är tokbra, småproggig metal med catchy refränger. Magic Pies båda plattor rekommenderas också.
Citera
2008-06-08, 19:58
  #8
Medlem
Shiloos avatar
The Mars Volta
Citera
2008-06-08, 20:28
  #9
Medlem
Megalomanias avatar
Flyttas till listforumet.

/ Moderator
Citera
2008-06-09, 11:23
  #10
Medlem
bemoths avatar
Och här glider jag in och tippsar om progrock, gammal progrock

Paladin ganska snäll progrock från början av 70talet

Andromeda heavy-psych/progrock från England, den självbetitlade plattan från -69 är bäst

Suck ytterligare ett av alla dessa pand från 70talet som endast han släppa en skiva...men vilken skiva sen. Time to suck heter plattan, som i princip är en coverplatta(dom har bara en egen låt på den) men den är otroligt bra

Armaggedon också ett enskivigt band, denna gång från tyskland, alltså...krautrock. det är riktigt ös i den här gruppen

Pacific Drift från England är också dom enskiviga men Feelin' Free, som plattan heter, är en riktig höjdare

det är alla tips jag orkade med just nu
Citera
2008-06-09, 16:11
  #11
Medlem
Ophes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bemoth
Andromeda heavy-psych/progrock från England, den självbetitlade plattan från -69 är bäst
Då får väl jag tipsa om svenska Andromeda som spelar någon melodisk prog-metal. Kan nog passa ts som handen i handsken med tanke på vilken typ av prog-metal han rabblade upp. Chimera är deras bästa skiva imo.

Hubi Meisel kan nog passa bra med. Skivan Kailash rekommenderas varmt.
Pain of salvation funkar säkert med om du hoppas över den senaste plattan som är lite annorlunda men ändå jävligt bra.
__________________
Senast redigerad av Ophe 2008-06-09 kl. 16:14.
Citera
2008-06-09, 17:22
  #12
Medlem
Bäckahästs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _kakmannen_
jag är ett stort fan av progressiv metal, lite av en favoritgenre XD. spana in dream theater, liquid tension experiment, opeth, symphony x, disillusion (relativt okända men fruktansvärt bra), sieges even, textures, dark suns, gordian knot, dreamscape, circus maximus, etc, pallar inte lista fler =P

några bra prog rock band: renaissance, emerson lake & palmer, riverside och porcupine tree
Ville bara uppmärksamma detta bandet ännu mer. Disillusion är svinbra. Albumet Back to Times of Splendor är ett måste. Fast håll dig borta från deras senaste album, Gloria, dom bytte stil till det värre på den skivan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback