Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-23, 16:40
  #1
Medlem
Vobblers avatar
Är det inte dags för en renodlad tennistråd på FB där vi kan diskutera allt om tennis?

Franska öppna drar ju igång snart, vad tror ni om svenskarnas chanser?
Söderling möter Monaco i första, och det borde väl gå vägen. Federer lär stå som motståndare i fjärde omgången, om nu båda når så långt.
Johansson möter Davydenko i sin öppningsmatch, så det lär vara godnatt direkt för Tompa.

http://www.rolandgarros.com/en_FR/index.html
Citera
2008-05-23, 18:02
  #2
Medlem
Har i år sett alla större grus turneringar och kan bara konstatera att svenskarna inte har imponerart ett dugg
på mig ännu. Om någon av dem lyckas ta sig till fjärde omgången är det en med beröm godkänd insatts, men jag
ser inte hur det ska gå till.

I övrigt är det fattigt på uppstickare, Nadal, Djokovic och Federer ser alla ut att få ett relativt enkelt avancemang fram till semi. Mest intressant blir nog att se om Nadal klarar av att upprepa prestationen i Hamburg genom att slå ut Djoker i semin och Fedex i finalen, jag tror det inte.

Nadals hårda matchande kommer nog att ge utslag, om inte genom skada så genom utmattning, han har i år spelat
44 singel matcher + ett antal i dubbel. Ingen annan spelare på touren kommer ens nära det.
__________________
Senast redigerad av Gincan 2008-05-23 kl. 18:11.
Citera
2008-05-24, 15:53
  #3
Medlem
Vobblers avatar
Söderling verkar vara i sin livs grusform, han har spelat riktigt bra i World Team Cup.
Citera
2008-05-24, 16:07
  #4
Medlem
pirates avatar
Kollade lite på lottningen igår och det är väl alltid så att 1:an och 2:an får sig en ganska trevlig resa fram tills kvarten. Svenskarnas chanser beror på hur deras form, dock tror jag inte på Johansson mot Davydenko fast man vet aldrig. Söderling kan gå långt om han bibehåller sin form och inte tabbar sig.

Sen tror jag att i år så får nog Nadal det tufft men ändå så lär det bli han som slutsegrare. Tror inte att Federer har nåt att sätta emot ifall det blir en tuff match. Dock ser det ut att det blir en väldigt behaglig resa fram till åtminstone kvarten för Federer's del.
Citera
2008-05-24, 18:22
  #5
Medlem
Bobo_SEs avatar
Har en fråga till er. Jag undrar om man kan lägga över en ny linda över sin orginallinda på sitt racket och behövs det någon speciell linda som man ska dra över den gamla lindan? Jag köpte en ny linda igår och den heter replacement grip, den borde väl funka?

en fråga till..

vad är den bästa tjockleken, hur stort mellanrum ska det vara mellan fingrarna och handflatan om man håller i racket
__________________
Senast redigerad av Bobo_SE 2008-05-24 kl. 18:26.
Citera
2008-05-24, 21:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobo_SE
Har en fråga till er. Jag undrar om man kan lägga över en ny linda över sin orginallinda på sitt racket och behövs det någon speciell linda som man ska dra över den gamla lindan? Jag köpte en ny linda igår och den heter replacement grip, den borde väl funka?

en fråga till..

vad är den bästa tjockleken, hur stort mellanrum ska det vara mellan fingrarna och handflatan om man håller i racket

Det finns generellt två sorters lindor, overgrip och replacement/original.

en overgrip är tunn och kan lindas ovanpå originallindan. Denna behöver du dock byta ofta då den tappar grepp snabbt och slits

replacement/original ersätter originallindan

Personliga åsikter:
Jag tycker att greppstorlek 3 + en overgrip passar nästan alla med normalstora händer, det finns en rekommendation som säger att man ska få plats med ett finger mellan fingertopparna och handflatan men det är ju väldigt personligt.

För stort grepp är inte bra alls, då tvingas du klämma för mycket med övre delen av fingrarana och tappar grepp och känsla.
__________________
Senast redigerad av b-j 2008-05-24 kl. 21:05. Anledning: stavfel
Citera
2008-05-24, 21:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Söderling verkar vara i sin livs grusform, han har spelat riktigt bra i World Team Cup.

Ja, Blake, Cañas, Berdych och Youzhny är inga dåliga spelare direkt. Nu fattas bara att han kan behålla spelet
och att hans motståndare inte har en av sina bättre dagar.
Citera
2008-05-25, 18:57
  #8
Medlem
zizacons avatar
Bra initiativ. Ska bli intressant att se Söderling i franska öppna. Han spelar riktigt bra just nu. Måste vara jobbigt att möta någon som Söderling när han är i form som spelar så tunga grundslag och har en tung serve. Skum teknik på backhand dock.

Angående lindor och grepp är det värsta jag prövat, när det blir för stort grepp. Alltså för tjockt. Det känns verkligen inget vidare.
Citera
2008-05-25, 20:39
  #9
Medlem
Denna tråd och denna

http://www.flashback.org/showthread.php?t=681268

slås lämpligen ihop.
Citera
2008-06-02, 22:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobo_SE
vad är den bästa tjockleken, hur stort mellanrum ska det vara mellan fingrarna och handflatan om man håller i racket

som någon annan person redan har svarat på: tumreglen är att du skall hålla racket i handen med tummen upp längs greppet (så att tummen är på samma sida som rackethuvudet "växer ut" på), och fingrarna runt, och i det glapp som uppstår skall du få plats med ditt andra pekfinger.

tidigare sades det att för litet/för stort grepp kunde leda till tennisarmbåge, men läste nyss en rapport om att så inte var fallet. deras slutsats var att det värsta som kan hända är att du blir lite mer trött i armen av fel greppstorlek, men framför allt: se till att hitta en storlek som känns bra när du spelar!

och ang. overgrips, bara ösa på lager på lager, tills du hittar en skön storlek. så gör jag, fungerar utmärkt. börja linda lite under racketkanten och gå först ned, och snurra runt, för att säkra greppet, och linda sedan uppåt. linda hela vägen och vik den sista snutten så att den göms helt under tejpen, för att inte riskera att den lossnar/irriterar dig.

har du inte hittat något skönt overgrip än så vill jag passa på att rekommendera tournagrip, det där lila greppet som många proffs kör med. sjukt skönt - slits lite snabbt bara.

ha en trevlig sommar på banan
Citera
2008-06-11, 20:25
  #11
Medlem
pirates avatar
Björkman föll idag mot Nadal i Queens där jag tror att Nadal kommer att bli ganska svårstoppad efter vinsten från RG.
Citera
2008-06-11, 23:29
  #12
Medlem
RealMadrid852s avatar
Nadals segertåg fortsätter, skönt att se att han inte har några problem med omställningen från grus till gräs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback