Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-09, 11:29
  #1
Medlem
Jag har varit tillsammans med en tjej i över en månad nu. Hon sade i början att hennes familj var kristna men detta kunde jag aldrig föreställa mig. Hon får utsällningar om hon varit hos mig på kvällen. Hennes mamma ringer mig och vill prata om blommor och bin och tala om att man ska vänta tills efter äktenskap osv osv... För nån vecka sen tänkte jag att...Aja hon släpper väl taget när hon lär känna mig lite bättre. Men igår så pratade jag en sväng med henne.

Helt plötsligt utan anledning utbrister mamman: "Du behöver inte vara rädd att min dotter ska knuffa ut dig ur sängen i sömnen iallafall. Vi har regler att man inte får sova nära varandra innan man är gift". Som att hon bara ville få det sagt för att psyka och skrämma mig och lämna hennes dotter eller nåt... Skitläskigt. Ok om det hade varit på 1700talet. Då var ju den synen ändå förståelig då man gifte sig en vecka efter att man träffats. Men man får väl anpassa sig till utvecklingen.

Jag har växt upp i en väldigt religiös katolsk familj men detta är ju utan begränsningar. Har sett sånt här på TV men trodde bara det var sekter som betedde sig såhär. Inte folk i svenska kyrkan. Vad ska jag göra? Jag vet att min tjej inte kommer lyda sin extrema familj utan göra det hon tycker känns rätt och bra. Men tänk om det resulterar i utfrysning från familj och sånt? När jag sade att jag haft ett tvåårigt förhållande innan i en konversation med hennes föräldrar så tittade dom konstigt på mig och frågade om jag haft sex? Detta var innan jag hade förstått bredden av deras åsikter och svarade självklart ja och sade att det är ju en viktig del. Dom är inte så förtjusta i mig nu.. Detta är skitjobbigt. Jag är ju kär i tjejen och vill ha henne hos mig. Somna bredvid henne och vakna bredvid henne. Hur ska jag bära mig åt??
Citera
2008-06-09, 11:32
  #2
Medlem
Hur gammal är du? Hur gammal är hon?
Citera
2008-06-09, 11:34
  #3
Avstängd
Consentidos avatar
Jadu... De verkar vara en knepign situation du hamnat i

Jag skulle inte själv veta vad ja skulle ta mig till..
Det verkar ju inte gå å snacka med dom heller.. Vilket gör det hela ännu svårare.

Religion bara förstör... :/
Citera
2008-06-09, 11:37
  #4
Medlem
Jag är 20 och hon är 18... Skitjobbigt... Hon är ju en vuxen människa. Jag tror på människans frihet och är rädd att jag kommer råka kläcka ur mig en rejäl utskällning på hennes familj inom kort... Gillar inte det här med frihetsberövning..
Citera
2008-06-09, 11:42
  #5
Avstängd
Consentidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddiirrkk
Jag är 20 och hon är 18... Skitjobbigt... Hon är ju en vuxen människa. Jag tror på människans frihet och är rädd att jag kommer råka kläcka ur mig en rejäl utskällning på hennes familj inom kort... Gillar inte det här med frihetsberövning..


Har du eget boende?
Vad ser hon på saken om att flytta?
Kanske inte den optimala lösningen, bara ett förslag..

Jag hade inte orkat med skiten, jag hade flyttat hemifrån..

Jag hade ärligt frågat mina föräldrar om dom ville att jag ska vara lycklig eller ej...
Citera
2008-06-09, 11:43
  #6
Medlem
Aiolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddiirrkk
Jag vet att min tjej inte kommer lyda sin extrema familj utan göra det hon tycker känns rätt och bra.
Vet du det för att ni snackat om det eller tycker du att du vet det ändå? Tjejen lär ju ha en del tankar själv om hur det här bäst ska lösas. Hon känner sin egen familj, hon borde veta hur långt hon kan gå samt vad hon är beredd att riskera för din skull. Naturligtvis är det jobbigt för dig med att hennes familj fungerar som den gör, men egentligen är det hennes sak att ta beslut om hur situationen ska hanteras, inte din. Jag tycker du och tjejen borde prata helt enkelt, så du får se exakt hur hon har tänkt och sen ta det vidare därifrån.
Citera
2008-06-09, 11:44
  #7
Medlem
Så hon bor alltså hemma?

Det gör ju det hela lite svårare då hennes föräldrar fortfarande har mycket att säga till om, även om hon är myndig.

Vilken kyrklig organisation tillhör föräldrarna?
Citera
2008-06-09, 11:47
  #8
Medlem
Ostfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Så hon bor alltså hemma?

Det gör ju det hela lite svårare då hennes föräldrar fortfarande har mycket att säga till om, även om hon är myndig.

Vilken kyrklig organisation tillhör föräldrarna?

Stod Svenska Kyrkan
Citera
2008-06-09, 11:48
  #9
Medlem
jodå jag bor själv. Har gjort det nåt år nu. Hon vill flytta men hennes familj skulle förmodligen inte tillåta det utan jaga upp mig köra nån exorsismskit och bränna mig på bål som försökte ta deras dotter ifrån deras sekt. Det skulle nog inte gå att bo kvar här i stan iaf om det skulle bli en flytt. Får vänta tills hon är finished med gymnasiet först och sen sticka . Men innan det så vill man ju kunna ha ett normalt förållande. Jag tänkte på just det igår. Vill dom inte att hon ska vara lycklig eller? Är inte det, det viktigaste för en förälder. Detta är ju sjukt.
Citera
2008-06-09, 11:50
  #10
Medlem
Tolvans avatar
Vad tycker din tjej? Hur upplever hon det hela? Vill hon ha sex? Du säger att hon vill göra det som känns rätt och bra, för vem? Dig? Sig själv? Om hon inte vill ha sex, vad gör du då? Man behöver inte ens vara kristen för att vilja vänta med sex.
Citera
2008-06-09, 11:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aioli
Vet du det för att ni snackat om det eller tycker du att du vet det ändå? Tjejen lär ju ha en del tankar själv om hur det här bäst ska lösas. Hon känner sin egen familj, hon borde veta hur långt hon kan gå samt vad hon är beredd att riskera för din skull. Naturligtvis är det jobbigt för dig med att hennes familj fungerar som den gör, men egentligen är det hennes sak att ta beslut om hur situationen ska hanteras, inte din. Jag tycker du och tjejen borde prata helt enkelt, så du får se exakt hur hon har tänkt och sen ta det vidare därifrån.

Jo vi har pratat rätt mycket om problemet. Det jag är mest rädd för är familjeutfrysning, harpungevär och polisanmälan och grejer. För typ två veckor sen var hon hos mig och va en timme försenad mot tiden hon skulle vara hemma. Då ringde föräldrarna polisen.
Citera
2008-06-09, 11:53
  #12
Medlem
Svenska kyrkan generellt brukar ha en ganska liberal syn på moralfrågor. Det beror nog snarare då på familjen som sådan och deras konservativa syn kring etik och moral.

Kan det vara så att tjejen är ensambarn eller äldsta barnet? I så fall kanske föräldrarna ännu inte hunnit tänka igenom de här frågorna och enbart reagerar på instinkt. Möjligt är ju att de börjar inse det orimliga att behandla sin dotter såsom mamman behandlades när hon var liten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback