Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-02, 18:57
  #1
Medlem
Jag såg The Dark knight igår och slogs igen av frågan jag har ställt mig själv många gånger.
Är Batman själv en sadist eller rent av psykopat, bara att hans aggression riktas mot skurkar.
Om han inte hade hafft skurkar att puckla på, hadde han gett sig på vanliga människor då?
Citera
2008-08-02, 19:25
  #2
Medlem
Feitans avatar
Ja, båda är nog psykopater.
Citera
2008-08-02, 20:18
  #3
Medlem
Maxieboys avatar
Nej, jag tror inte Batman är en äkta psykopat, som Jokern är. Batman har ju känslor, men lite skadad är han nog. Men vem skulle inte bli det om man såg sina båda förädrar bli mördade? Han har nog bara en liten snevriden syn på samhället, och sin princip på att de onda måste straffas.
Citera
2008-08-02, 20:23
  #4
Medlem
Roseniuss avatar
"The only difference between us is I'm a real freak while you have to wear a mask!"
Penguin, Batman Forever

Lästips: The Killing Joke av Alan Moore och Brian Bolland (som både Chris Nolan och Tim Burton har nämnt som en influens till Jokern i deras respektive filmer). I den försöker Jokern bevisa en teori om att "en riktigt dålig dag" är allt som behövs för att skapa en psykopatisk galning som han. En stor del av storyn är hans "dåliga dag" presenterad i flashbacks, och han gissar (korrekt) att någonting liknande hände Batman en gång i tiden. Titelns skämt dras i slutet och kan ses som en antydning från honom om att han och Batman är dårar i samma dårhus.

(Det finns fö en DC/Marvel-crossover där Jokern möter Punisher och drar en liknande slutsats - där han också förstår att skillnaden är att det som hände Batman måste ha gjort det i barndomen ("The mask, the name, all those gadgets... That's a child's response!"), medan Punisher såg sin familj utplånas som vuxen (eftersom han reagerade som en vuxen; med bomber och skjutvapen).
Citera
2008-08-02, 21:45
  #5
Medlem
Mr.Deagles avatar
klart man är en dåre om man hoppar omkring iklädd en fladdermuskostym vägrar säga vem han är och fångar tjuvar utan polishögskoleutbildning?
Citera
2008-08-03, 00:15
  #6
Medlem
BonZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenius
"The only difference between us is I'm a real freak while you have to wear a mask!"
Penguin, Batman Forever

Lästips: The Killing Joke av Alan Moore och Brian Bolland (som både Chris Nolan och Tim Burton har nämnt som en influens till Jokern i deras respektive filmer). I den försöker Jokern bevisa en teori om att "en riktigt dålig dag" är allt som behövs för att skapa en psykopatisk galning som han. En stor del av storyn är hans "dåliga dag" presenterad i flashbacks, och han gissar (korrekt) att någonting liknande hände Batman en gång i tiden. Titelns skämt dras i slutet och kan ses som en antydning från honom om att han och Batman är dårar i samma dårhus.

(Det finns fö en DC/Marvel-crossover där Jokern möter Punisher och drar en liknande slutsats - där han också förstår att skillnaden är att det som hände Batman måste ha gjort det i barndomen ("The mask, the name, all those gadgets... That's a child's response!"), medan Punisher såg sin familj utplånas som vuxen (eftersom han reagerade som en vuxen; med bomber och skjutvapen).
Lite "speciell" måste batman vara ändå

Killing Joke har jag läst, kan också rekommendera den.
Men den med Punisher och Jokern crossovern är ju ganska träffande känns det som ändå.
Citera
2008-08-03, 15:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonZu
Lite "speciell" måste batman vara ändå

Killing Joke har jag läst, kan också rekommendera den.
Men den med Punisher och Jokern crossovern är ju ganska träffande känns det som ändå.

Punisher är ju som Batman fasst lite värre, men även Batman dödade i dom tidiga numrerna av Bob Kane har jag hört.
Citera
2008-08-03, 15:58
  #8
Medlem
Rennetts avatar
Det som är så fascinerande med Batman är att vi återuppfinner honom hela tiden. Övriga karaktärer i serien finns ofta, om man ska hårddra det, bara där för att spegla och accentuera hans destruktiva drag. Se den lysande Arkham Asylum till exempel. Jag har skrivit en essä om detta där jag bland annat liknar Bruce Wayne vid Hamlet.

Den största skillnaden mellan Jokern och Batman är att den förre är en utpräglad värdenihilist, medan vår antihjälte är kraftigt hämmad av sin patologiska moral.
Citera
2008-08-03, 16:02
  #9
Medlem
dequelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Det som är så fascinerande med Batman är att vi återuppfinner honom hela tiden. Övriga karaktärer i serien finns ofta, om man ska hårddra det, bara där för att spegla och accentuera hans destruktiva drag. Se den lysande Arkham Asylum till exempel. Jag har skrivit en essä om detta där jag bland annat liknar Bruce Wayne vid Hamlet.

Den största skillnaden mellan Jokern och Batman är att den förre är en utpräglad värdenihilist, medan vår antihjälte är kraftigt hämmad av sin patologiska moral.

Ja, jag kan också tipsa om Batman: Arkham Asylum (Grant Morrison). Ger både en del svar och frågor.
Citera
2008-08-03, 16:05
  #10
Medlem
BonZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Det som är så fascinerande med Batman är att vi återuppfinner honom hela tiden. Övriga karaktärer i serien finns ofta, om man ska hårddra det, bara där för att spegla och accentuera hans destruktiva drag. Se den lysande Arkham Asylum till exempel. Jag har skrivit en essä om detta där jag bland annat liknar Bruce Wayne vid Hamlet.

Den största skillnaden mellan Jokern och Batman är att den förre är en utpräglad värdenihilist, medan vår antihjälte är kraftigt hämmad av sin patologiska moral.
Intressant, blev lite sugen på att läsa din essä. Men problemet är att man då kanske vet för mycket för sitt eget bästa efteråt
Citera
2008-08-03, 16:22
  #11
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikard838
Jag såg The Dark knight igår och slogs igen av frågan jag har ställt mig själv många gånger.
Är Batman själv en sadist eller rent av psykopat, bara att hans aggression riktas mot skurkar.
Om han inte hade hafft skurkar att puckla på, hadde han gett sig på vanliga människor då?

Intressant frågeställning. Ska själv följa tråden nu.
Citera
2008-08-03, 17:22
  #12
Medlem
Dr Scriptums avatar
Helt psykologiskt frisk är han ju inte.
Att det, åtminstone i vissa serier, finns mer sadistiska och psykologiskt instabila drag hos Batman kan nog ingen förneka, men till skillnad från Jokern har Batman sin hederskodex och sina moraliska regler som hindrar honom från att verkligen gå över gränsen och bli en äkta madman.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback