Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-24, 13:54
  #1
Medlem
Jag är nyligen fylda 25, har tränat diverse stilar sen jag var 14 men har haft drygt 4 års offperiod till och från.
Nu vill jag satsa på att tävla inom mma innan jag blir 30, mest för att bara ha jort det en gång.
Första etappen blir att träna thai boxning i Thailand, det här blir av i januari, nu till min fråga.

Jag är bådehänt, inte ambidextriös utan jag gör vissa saker med vänster hand och vissa med höger och samma med fötterna.
Jag är naturligt starkast i den vänstra sidan av kroppen men står bekvämast i regular.
Så frågan är, tycker ni jag ska träna upp mej som en regular som är stark "på fel sida"? Det skulle vara intressant att leda med en blytung jab och farliga krokar med leadhanden.
Samtidigt så kanske det är bättre att bli en "renrasig" southpaw, eftersom det ändå är där musklerna blir korrekt utveklade och att bara vänja sej vid att stå i southpaw är möjligt till skillnad från en styrkeutjämning. Vad tycker ni?
Jag ber inte folk att tänka åt mej, vill mest diskutera det så bespara mej komentarer så som "tänk själv" osv.
Tack på förhand
Citera
2008-08-24, 14:31
  #2
Medlem
Själv skulle jag köra southpaw eftersom de som är southpaw är vana att möta folk som köra vanligt men de som kör vanligt är inte vana att köra mot soutpaws...typ
Citera
2008-08-24, 14:43
  #3
Medlem
Jag skulle öva både två (kanske lite mer southpaw).
Det skulle vara oerhört svårt att möta en person som byter till southpaw efter några sekunder in i första ronden. Om den personen sedan kan byta tillbaka till regular i andra ronden så skulle dens motståndare bli sjukt förvirrad och frustrerad eftersom han då måste omanalysera och ändra sin taktik.
Om man då kan byta fram och tillbaka lite hur man vill så kommer man in princip bli omöjlig att läsa och förbereda sig för.
Citera
2008-08-24, 16:14
  #4
Medlem
Moridin2002s avatar
Jag skulle helt klart satsa på southpaw. Är vänsterhänt själv och man märker
ganska enkelt att många är väldigt ovana att möta southpaws.
Citera
2008-08-24, 20:15
  #5
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gsplove
Jag skulle öva både två (kanske lite mer southpaw).
Det skulle vara oerhört svårt att möta en person som byter till southpaw efter några sekunder in i första ronden. Om den personen sedan kan byta tillbaka till regular i andra ronden så skulle dens motståndare bli sjukt förvirrad och frustrerad eftersom han då måste omanalysera och ändra sin taktik.
Om man då kan byta fram och tillbaka lite hur man vill så kommer man in princip bli omöjlig att läsa och förbereda sig för.

+1, helt klart bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback