Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-20, 04:25
  #1
Medlem
Hoppas detta är postat i rätt forum...

Nå, till frågan.

Jag har läst en del om familjen Rothschilds. Nu undrar jag om ni andra som har läst om dessa sjukligt rika personer tror på allt som skrivs och sägs? Kan de verkligen vara så förmögna att de får Bill Gates att framstå som en småhandlare?

Det sägs ju även att de styr USA och världen genom sina enorma tillgångar.

Nå, jag tar det mesta som sägs om dem med en skopa salt. Jag är dock beredd att tro på att de tillsammans med Rockerfellers och Shejkerna bakom köpet av Manchester City är planetens rikaste personer trots att de inte är med på Forbes listor över de rikaste i världen.

Vad tror/vet ni?
Citera
2008-11-20, 04:40
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Korksork
Hoppas detta är postat i rätt forum...

Nå, till frågan.

Jag har läst en del om familjen Rothschilds. Nu undrar jag om ni andra som har läst om dessa sjukligt rika personer tror på allt som skrivs och sägs? Kan de verkligen vara så förmögna att de får Bill Gates att framstå som en småhandlare?

Det sägs ju även att de styr USA och världen genom sina enorma tillgångar.

Nå, jag tar det mesta som sägs om dem med en skopa salt. Jag är dock beredd att tro på att de tillsammans med Rockerfellers och Shejkerna bakom köpet av Manchester City är planetens rikaste personer trots att de inte är med på Forbes listor över de rikaste i världen.

Vad tror/vet ni?

Vad jag hört så kontrollerar de runt 300 trillions alltså 300.000 miljarder dollar i tillgångar. De kontrollerar genom sitt ägande Federal Reserve och Bank of London.

Hela städer världen över har ägts av dem. Att de själva skulle skaffat en sådan rikedom tror jag inte. De fick tillåtelse att ta över bankväsendet och genom sitt ägande så kunde eliten lättare styra världen. De får säkert order av kungligheter och andra inom eliten. Deras ställning är högre än Rockefeller, de skyltar inte lika mycket med sitt namn och verkar jobba mindre trots att deras rikedom är enorm, mer lyxliv. Hårdgörat verkar de redan gjort på 1700 och 1800-talet, då visade de sig mera.
Citera
2008-11-20, 09:09
  #3
Medlem
Spekulationer hör väl ändå bättre i antingen konspirationsdelen eller skvaller?

Har läst rykten om att Rothschild äger 1/20 av New Yorks bostäder. Taskig värdeminskning de åkt på om det stämmer!
Citera
2008-11-20, 11:15
  #4
Medlem
Sitter på världens största fysiska guld innehav. Mycket hemlighetsfulla som sagt, men dom dyker upp i media då och då. Var en ung Rothchild som knarkade ihjäl sig i New York för något år sedan, etc.
Citera
2008-11-20, 16:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Sitter på världens största fysiska guld innehav. Mycket hemlighetsfulla som sagt, men dom dyker upp i media då och då. Var en ung Rothchild som knarkade ihjäl sig i New York för något år sedan, etc.

Om det där med guldet stämmer så undrar man ju hur mkt det kan tänkas vara värt till dagens guldpris? :-)

Angående ägandet av 1/20-del av New Yorks bostäder så lär det vara värt en hel del trots värdefallet alltså.

Nå, tror ni på det som sägs om dem eller är det bara en uppförstorad myt?
Citera
2008-11-20, 16:20
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Korksork
Om det där med guldet stämmer så undrar man ju hur mkt det kan tänkas vara värt till dagens guldpris? :-)

Angående ägandet av 1/20-del av New Yorks bostäder så lär det vara värt en hel del trots värdefallet alltså.

Nå, tror ni på det som sägs om dem eller är det bara en uppförstorad myt?

De må ha stora tillgångar men de har inte kommit dit ensamma. Tror att det finns familjer som står över dem som använder tillgångarna till egna rikedomar och projekt, men slipper att skylta med sina namn.

En klassisk kupp av Rothshild var när en av dem kom med en falsk rapportering att Napoleon hade vunnit slaget vid Waterloo, Londonbörsen sjönk som följd till ett fåtal procent av värdet av början av dagen. Rothshild köpte tillgångar som sedan rusade i taket när det senare kom fram att Napoleon faktiskt förlorade, Rothshild slutade praktiskt taget som ägare av Londonbörsen och stora delar av europa, så stor rikedom att familjen var som en egen montär stat som kunde låna ut pengar till ränta och ytterliggare öka sina tillgångar, speciellt fifflande med Fractional Reserve Banking.

Vid början av 1900-talet har många beräkna att de kontrollerade hälften av jordens tillgångar och denna andel har troligtvis ökat ytterliggare. Men som sagt, tror att de mer agerade som bulvaner åt andra. Om de inte hade haft beskydd från eliten, kungar och etablissemanget så hade man gjort sig av med dem snabbt, men de uppfyllde visst ett syfte och fick fortsätta att verka och gör det fortfarande.
__________________
Senast redigerad av migatt 2008-11-20 kl. 16:23.
Citera
2008-11-20, 17:14
  #7
Avstängd
Giovannis avatar
Vad ar det man sager?

Forsta generationen bygger upp formogenheten.
Andra generationen investerar den.
Tredje generation slosar bort den
Citera
2008-11-20, 20:55
  #8
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Vad ar det man sager?

Forsta generationen bygger upp formogenheten.
Andra generationen investerar den.
Tredje generation slosar bort den


Efter det där så känner jag redan en ilska mot mina eventuella framtida barnbarn.
Citera
2008-11-20, 21:06
  #9
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av migatt
De må ha stora tillgångar men de har inte kommit dit ensamma. Tror att det finns familjer som står över dem som använder tillgångarna till egna rikedomar och projekt, men slipper att skylta med sina namn.

En klassisk kupp av Rothshild var när en av dem kom med en falsk rapportering att Napoleon hade vunnit slaget vid Waterloo, Londonbörsen sjönk som följd till ett fåtal procent av värdet av början av dagen. Rothshild köpte tillgångar som sedan rusade i taket när det senare kom fram att Napoleon faktiskt förlorade, Rothshild slutade praktiskt taget som ägare av Londonbörsen och stora delar av europa, så stor rikedom att familjen var som en egen montär stat som kunde låna ut pengar till ränta och ytterliggare öka sina tillgångar, speciellt fifflande med Fractional Reserve Banking.

Vid början av 1900-talet har många beräkna att de kontrollerade hälften av jordens tillgångar och denna andel har troligtvis ökat ytterliggare. Men som sagt, tror att de mer agerade som bulvaner åt andra. Om de inte hade haft beskydd från eliten, kungar och etablissemanget så hade man gjort sig av med dem snabbt, men de uppfyllde visst ett syfte och fick fortsätta att verka och gör det fortfarande.

Kan rekommendera den skicklige historikern Niall Fergusons två volymer om Rothschildsläkten, The House of Rothschild:

http://www.amazon.com/House-Rothschi.../dp/0140240845

http://www.amazon.ca/House-Rothschil.../dp/0140286624
Citera
2008-11-21, 00:56
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Kan rekommendera den skicklige historikern Niall Fergusons två volymer om Rothschildsläkten, The House of Rothschild:

http://www.amazon.com/House-Rothschi.../dp/0140240845

http://www.amazon.ca/House-Rothschil.../dp/0140286624

Tack för tipset, har fått mig en del av dem genom dokumentärer och av att lyssna på en del historiker, om du har läst på mer och jag sade något som var rent felaktigt så anmärk gärna. I dagens värld kan det vara svårt att få tag på bra källor om historiska släkter och händelser. Vinnarna skriver liksom litet vad de vill.
Citera
2008-11-21, 14:18
  #11
Medlem
Hittills tycker jag att den här tråden mest hör hemma i konspirationsforumet, men Fergusons böcker har åtminstone fått bra recensioner.

En del som kan vara intressant går säkert att hitta på deras egen hemsida:

http://www.rothschild.com/
Citera
2008-11-21, 16:00
  #12
Medlem
MunchenCallings avatar
2nd tier investmentbank.

Dom hoppas inte på USA-tåget i tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback