Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-08-06, 01:29
  #1
Medlem
snapcases avatar
Har precis läst ut Patricia Cornwells " Portrait of a killer, Jack the ripper: case closed". Det var tamejfan det dummaste jag läst! Alla hennes bevis var av typen: "we cant know that he was there thar day but nothing i found says he wasnt". Blir arg bara jag tänker på den. Nån mer som läst smörjan? Även intresserad av vem seriösa ripperologer tror är den RIKTIGE jack the ripper. Mina pengar är på Kosminski...
Citera
2003-08-06, 19:58
  #2
Medlem
Fat bastards avatar
Jag är ganska intresserad av Jack the ripper men har tyvärr inte läst så mycket om fallet bara sett en hel del dokumentärer på engelsk tv.
Vad rekomenderar du för litteratur resp. websidor som ger en sannolik skildring av fallet?
Citera
2003-08-07, 15:27
  #3
Medlem
Din Morsas avatar
Jag har också läst Patrica Cromwells bok och jag blev också less på eländet. Okej att man har låg nivå på bevisningen, men hon hade fantastiskt olika bedömningsnivåer på bevis som motsade hennes teori och bevis som stödde den. Det var det sämsta och mest spekulativa jag läst. "Läsarnas brev" i porrisarna är ju för fanken troligare.
Citera
2003-08-08, 13:31
  #4
Medlem
Jag tror på Chapman ena dagen, och ena dagen Kosminski.
Anar att det var någon ifrån Polen alternativt jude pga ordet
"Lipski" som yttrades samma kväll som Stride blev mördad.

Förklaringen på "Lipski" finns på den största och matnyttigaste
sajten som behandlar Ripper. www.casebook.org

Titta under "Witnesses" och sedan "Israel Schwartz" för att finna "Lipski".
Undertecknad har faktiskt gjort den interaktiva kartan på sidan till
Stephen som driver sajten.
Citera
2003-08-08, 17:30
  #5
Medlem
snapcases avatar
Fasen, det var en RIKTIGT bra sida. Hade missat den. Stort tack. Nu har jag att göra några timmar...
Citera
2003-08-21, 11:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Vad rekomenderar du för litteratur resp. websidor som ger en sannolik skildring av fallet?

Jag tycker att Alan Moore och Eddie Campbells serie "From Hell" (som filmen bygger på) är väldigt bra. Den för fram teorin att det var sir William Gull, drottningens personlige läkare och högt uppsatt frimurare, som begick morden.
Citera
2003-08-21, 13:54
  #7
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udda boktips
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Vad rekomenderar du för litteratur resp. websidor som ger en sannolik skildring av fallet?

Jag tycker att Alan Moore och Eddie Campbells serie "From Hell" (som filmen bygger på) är väldigt bra. Den för fram teorin att det var sir William Gull, drottningens personlige läkare och högt uppsatt frimurare, som begick morden.
Jag håller med om att "From hell" är en lysande serie men teorin om Willam Gull är ingen av de mer trovärdiga teorierna om Jacks identitet. De flesta ripperologer tillbakavisar den helt.
Citera
2003-09-09, 13:28
  #8
Medlem
oddsen är nog rätt låga på severin klosowski samt francis tumblety..bägge passar ju in på en seriemördar profil....
Citera
2005-08-17, 13:44
  #9
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udda boktips
Jag tycker att Alan Moore och Eddie Campbells serie "From Hell" (som filmen bygger på) är väldigt bra. Den för fram teorin att det var sir William Gull, drottningens personlige läkare och högt uppsatt frimurare, som begick morden.

Som var över 70 vid tiden då morden begicks, samt hade genomlidit tre hjärtattacker? Säkert. Till och med att offren skulle ha blivit dumpade på fyndplatserna är numer tillbakavisat: det tycktes vara lite blod på mordplatserna för att så mycket sugits upp av offrens kläder. Teorin om att någon skulle ha kuskat runt i vagn och slitit tag i offer är också helt utesluten.

Måste nog säga att jag håller med John Douglas i mycket, om någon läst The Cases That Haunt Us. Han är den enda jag läst som inte kommer med löjeväckande och obevisbara teorier (Cornwell! Cornwell!) och försöker få de bevis som finns att passa in i en förutbestämd mall. Vilket återigen ger Kosminski eller andra markerade platser på listan.

Överhuvudtaget är hans profil av Jack the Ripper intressant- inte för inte som Harris baserade sin Crawford på Douglas.
Citera
2005-08-17, 14:43
  #10
Medlem
maddalos avatar
Jo, hans teori om Ripper är intressant. Å andra sidan tror ju Douglas att makarna Ramsey fortfarande är oskyldiga till mordet på JonBenet - vilket måste anse strida mot allt det sunda förnuft och den inkännande intelligens som han visar upp på andra håll i boken.
Citera
2005-08-17, 17:30
  #11
Medlem
Made of stones avatar
Lite off topic kanske men känner ni till att det på mitten av 1960-talet gick lös en mördare som kallades Jack the stripper? Han ströp ihjäl ett antal prostituerade, och blev liksom Jack the ripper aldrig gripen. Det spekulerades på den här tiden att den skyldige var en väktare som hade tagit sitt liv, och som hade jobbat på dom aktuella platserna där morden hade begåtts. Men ingen vet säkert vem mördaren var..
Citera
2005-08-17, 18:13
  #12
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Jo, hans teori om Ripper är intressant. Å andra sidan tror ju Douglas att makarna Ramsey fortfarande är oskyldiga till mordet på JonBenet - vilket måste anse strida mot allt det sunda förnuft och den inkännande intelligens som han visar upp på andra håll i boken.


Just det- hade inte han någon märklig beroendeställning till dem, Ramseys? Har för mig att jag har läst något om det annorstädes; jag tror faktiskt inte en sekund att de är oskyldiga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback