Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-13, 00:53
  #1
Avstängd
nesirs avatar
Hejsan! Jag har på senare tid inte haft så mycket att göra på min fritid och har alltid vart lite intresserad av att syssla med musik, helst dnb.
Men nu har jag fått upp ögon för dubstep och jag är helt hooked.
Jag har aldrig riktigt haft orken att verkligen ta tag i det och börja tillverka men nu ska jag göra det!

Så jag skulle uppskatta lite tips om program som är bäst för ändamålet,guider osv.
Jag har bekantat mig lite med "ableton" men bara hunnit sitta nån timma och kollat runt lite.

Det är väl bara hoppas att någon här inne har intresset att hjälpa mig och sitter bra på erfarenhet!

BLESS
Citera
2009-01-13, 18:35
  #2
Medlem
Foorgs avatar
Du pmade mig, som jag sa där. Albeton Live, Reason, Cubase, Renoise, Sonar, Fruityloops är helt ok program. Logic Och Pro Tools används på hög proffsnivå, men är inget måste. Cubase är ett tips eftersom många studios använder det, om du smidigt vill föra över projekt till en riktig studio till exempel.


Till DnB och Dubstep rekomenderar jag vilken synth som helst som har LFO och kan Automatisera Cutoff, då får du wobble-effekt och kan dessutom få lite Whaaa-iga ljud på en bra DnB Saw.

Finns tonvis med Trummloopar som är gratis på internet med. Du borde hålla utkik efter detta om du kör dnb och dubstep. "Amen brother" och "Think" är obligatoriska att använda i minst en låt om man är artist inom denna genren.

Vilket program och vilka synthar du använder dig av i programmen kan du få tonnvis av hjälp med bara du googlar eller kollar på youtube. Youtuba till exempel "Drum'n'bass Fruityloops tutorials", eller "Vanguard DnB tutorials". Du kanske inte får alla dina svar, men du lär dig grunder. Läs manualerna. Det tar flera år innan man blir bra, så träna och ta dig tid.
Citera
2009-01-13, 22:00
  #3
Avstängd
nesirs avatar
Är de verkligen inga fler som gör dessa musikstilar?
Citera
2009-01-13, 22:08
  #4
Medlem
Foorgs avatar
Det finns massor, men inte på flashback vad jag har märkt.
Citera
2009-01-17, 11:39
  #5
Medlem
Tarmskraps avatar
Foorg kom med alldeles utmärkta tips.

DnB. Dra hem ett gäng trumloopar. Förslagsvis på tpb eller din favorit tracker.
Finns en hel uppsjö med loopar som är hur bra som helst.
Klipp upp looparna så att vara slag är för sig om du du vill bygga upp egna loopar eller så kör du loopen som den är, det funkar bra men i regel så tycker jag att det blir trist med en och samma loop rätt igenom en hel låt.

Tempot varierar mellan 160 bpm - 180 bpm, själv arbetar jag mer än gärna i högre tempon än så, fast jag pysslar då med breakcore, men vafan! Breakcore har sina dnb element.

Sedan så rattar du fram en bas som du gillar, gärna med en del krut i, kanske lite dist om du gillar det. Men inte för mycker, det tenderar att låta dåligt.
Lägg gärna mycket tid på basen i och med att det är ju drum and bass.

Fan, det är svårt att ge tips så här.
Aja, det finns iaf en hel drös med schyssta tutorial videos på tuben.
sök bara FL Studio DnB Tutorial förslagsvis om du använder den mjukvaran, Ableton Live DnB Tutorial osv osv.

För dubstep wooble basen så rekomenderar jag en mjukvarusynth som heter Massive.
Det finns en asbra tutorial video på hur man får till en schysst wobble bas med den. http://www.youtube.com/watch?v=f1kHl8e3YDs

Jag är rätt ny inom dubstep själv så jag kan inte komma med några riktigt konkreta tips. Mellan 100 och 140 bpm har jag märkt att det funkar bra i.

Lycka till för fan och dela gärna med dig av resultat senare.
Citera
2009-01-17, 14:38
  #6
Medlem
Foorgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmskrap
Foorg kom med alldeles utmärkta tips.

DnB. Dra hem ett gäng trumloopar. Förslagsvis på tpb eller din favorit tracker.
Finns en hel uppsjö med loopar som är hur bra som helst.
Klipp upp looparna så att vara slag är för sig om du du vill bygga upp egna loopar eller så kör du loopen som den är, det funkar bra men i regel så tycker jag att det blir trist med en och samma loop rätt igenom en hel låt.

Tempot varierar mellan 160 bpm - 180 bpm, själv arbetar jag mer än gärna i högre tempon än så, fast jag pysslar då med breakcore, men vafan! Breakcore har sina dnb element.

Sedan så rattar du fram en bas som du gillar, gärna med en del krut i, kanske lite dist om du gillar det. Men inte för mycker, det tenderar att låta dåligt.
Lägg gärna mycket tid på basen i och med att det är ju drum and bass.

Fan, det är svårt att ge tips så här.
Aja, det finns iaf en hel drös med schyssta tutorial videos på tuben.
sök bara FL Studio DnB Tutorial förslagsvis om du använder den mjukvaran, Ableton Live DnB Tutorial osv osv.

För dubstep wooble basen så rekomenderar jag en mjukvarusynth som heter Massive.
Det finns en asbra tutorial video på hur man får till en schysst wobble bas med den. http://www.youtube.com/watch?v=f1kHl8e3YDs

Jag är rätt ny inom dubstep själv så jag kan inte komma med några riktigt konkreta tips. Mellan 100 och 140 bpm har jag märkt att det funkar bra i.

Lycka till för fan och dela gärna med dig av resultat senare.

Hmm, tarmskrap ifrån helgon?

140-145 bpm brukar vara mest populärt för dubstep. Samt att Wobblebas innehåller aldrig bara 1 osc. mellan 2-3, kanske tillochmed 4.

Jag har wobblat lite med massive. Det som är synd med massive är att syncen som finns inte går att automatisera. Så ska du byta mellan snabb wobble och långsam så får du slänga in flera massives med olika hastigheter på wobblen. Finns ju genvägar för att komma undan detta, men jag är inte så high på hur massive funkar för tillfället. men just nu så stängs hela mitt DAW av när jag ens tar på massive, så har bytt wobblesynth till Minimonsta (moog) som också funkar väldigt bra.

http://www.dubstepforum.com/viewforu...79eb816454e577

Bortset från att målgruppen är wiggas på 15 år ifrån manchester england, så har jag lärt mig mycket ifrån det forumet ang dubstep.
Citera
2009-01-17, 15:18
  #7
Medlem
Tarmskraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foorg
Hmm, tarmskrap ifrån helgon?

140-145 bpm brukar vara mest populärt för dubstep. Samt att Wobblebas innehåller aldrig bara 1 osc. mellan 2-3, kanske tillochmed 4.

Jag har wobblat lite med massive. Det som är synd med massive är att syncen som finns inte går att automatisera. Så ska du byta mellan snabb wobble och långsam så får du slänga in flera massives med olika hastigheter på wobblen. Finns ju genvägar för att komma undan detta, men jag är inte så high på hur massive funkar för tillfället. men just nu så stängs hela mitt DAW av när jag ens tar på massive, så har bytt wobblesynth till Minimonsta (moog) som också funkar väldigt bra.

http://www.dubstepforum.com/viewforu...79eb816454e577

Bortset från att målgruppen är wiggas på 15 år ifrån manchester england, så har jag lärt mig mycket ifrån det forumet ang dubstep.

Japp! Stämmer bra det.

LFO rate ratten skall gå att automatisera, såg någon tutorial på tuben imorse om det. Fattade dock inte så mycket, blev ingen sömn inatt. :P

Tack fan! Ska läsa den tråden. Har varit ute på det forumet och rotat lite, men inte alltför mycket.
Citera
2009-01-17, 16:04
  #8
Medlem
Foorgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmskrap
Japp! Stämmer bra det.

LFO rate ratten skall gå att automatisera, såg någon tutorial på tuben imorse om det. Fattade dock inte så mycket, blev ingen sömn inatt. :P

Tack fan! Ska läsa den tråden. Har varit ute på det forumet och rotat lite, men inte alltför mycket.

Man skulle kunna klicka bort syncen. Men det är så fruktansvärt störande sätt att jobba på imo. Har man på syncen så fungerar inte LFO'n som en "Knob/ratt" längre. Men skiter man i att trycka på LFO syncen så är det bara att automatisera. Men kan tänka mig att det blir svårt att få det rätt. :-/
Citera
2009-01-17, 16:12
  #9
Medlem
Tarmskraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foorg
Man skulle kunna klicka bort syncen. Men det är så fruktansvärt störande sätt att jobba på imo. Har man på syncen så fungerar inte LFO'n som en "Knob/ratt" längre. Men skiter man i att trycka på LFO syncen så är det bara att automatisera. Men kan tänka mig att det blir svårt att få det rätt. :-/

Mjo. Man får göra det bästa av det och se.
Det borde ju gå att få till på något vänster. Annars så får man väll hålls med att stöka med flera Massive enheter om man pallar. Alla tillvägagångssätt är ju bra om man får det resultat man vill ha.
Citera
2009-01-17, 16:59
  #10
Medlem
Foorgs avatar
Hade det inte varit för att min massive crashar hela FL varje gång jag sätter på den så hade jag fortsättit göra dubstep. Men så är det väl mär man är tjyv och kör det crackat.

Annars är ju massive nästan skapad för just dubstep imo. Ett problem jag har bara är att själva subben blir för hög, och det överröstar själva wobble-ljudet. Är ingen jäkel på att EQa direkt. Farlig jäkla synt är det iaf.
Citera
2009-01-17, 17:51
  #11
Medlem
Tarmskraps avatar
Jag är också en buse och kör crackat, funkar hur bra som helst och det packar inte ihop.

Jag har fått någorlunda vett på subnivån så att den wobblar klart och fint.
Det krävs lite pill, men det är ett nödvändigt ont.
Citera
2009-03-29, 23:11
  #12
Medlem
CamCameos avatar
Det var ett jävla tjat om wobble-det och wobble-det där.
Ha lite jävla fantasi istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback