Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-04, 03:52
  #1
Avstängd
FerrAr!s avatar
Hallå!

En vän till mig påpekade att det var bara i Stockholm och Göteborg som man stod still till höger och lämnade fri passage till folk som har bråttom åt vänster i rulltrappan.

Detta överraskade mig och jag tvivlar på det påståendet, någon som sitter inne på ett svar?
Citera
2008-01-04, 03:55
  #2
Medlem
fiask0s avatar
Det kommer väl därifrån?

Fler folk - fler arbetande personer - fler personer som har bråttom, dvs springa i rulltrappor.
__________________
Senast redigerad av Kivan 2010-04-25 kl. 21:29. Anledning: quote
Citera
2008-01-04, 04:03
  #3
Avstängd
FerrAr!s avatar
Mjo nu när du säger det så låter det väldigt logiskt.
Citera
2008-01-04, 04:13
  #4
Medlem
lancedances avatar
Jag har fått den uppfattningen om att rulltrappsetikett är ett typiskt storstadsfenomen.
Citera
2008-01-04, 04:41
  #5
Medlem
Ingen i en mindre stad är så dum att de väljer att rusa förbi någon i en rullande trappa när man tjänar högst några sekunder. Ja det förekommer bara i sthlm och gbg, det kan du referera mig som källa på.

Inte som att man behöver rusa om någon i karlstad där längsta rulltrappan är vad, fyra meter?
Citera
2008-01-04, 04:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FerrAr!
Hallå!

En vän till mig påpekade att det var bara i Stockholm och Göteborg som man stod still till höger och lämnade fri passage till folk som har bråttom åt vänster i rulltrappan.

Detta överraskade mig och jag tvivlar på det påståendet, någon som sitter inne på ett svar?

Jag tror då det är mest i storstäderna detta hålls.
När jag var i huvudstaden första gången fick min kusin varna mig för att inte stå på vänstra sidan.

Jag som bor i Luleå kan säga att här hålls det inte alls.
Har kan 4 stå i en klump och blocka hela rulltrappan, ingen kommer förbi med vilken fart man än har.
Citera
2008-01-04, 13:14
  #7
Medlem
Stockos avatar
Här i gbg tycker jag folk är urusla på det. Beror väl mest på att det inte finns en massa långa rulltrappor till/från tunnelbanan här.
Citera
2008-01-04, 13:16
  #8
Medlem
Verkar som det endast är i Stockholm man bryr sig om sina medåkare. I Göteborg är de precis lika stora lantisar som resten av Sverige. I Stockholm märker man när någon utomsocknes åker rulltrappa, dom ställer sig nämligen i slutet av rulltrappan och tittar åt olika håll innan dom bestämmer sig vart dom ska gå, vilket resulterar i att otaliga människor tvingas hoppa undan för att inte krocka med lantisarna.

LANTISAR I STAN: GÅ 5 METER INNAN NI BESTÄMMER ER VILKET HÅLL NI SKA GÅ ÅT!!!!!!
Citera
2008-01-04, 13:18
  #9
Medlem
AddeColciagos avatar
Vi har varken speciellt många rulltrappor eller speciellt bråttom på landet, så rulltrappsregler klarar vi oss utan.

Citera
2008-01-04, 13:46
  #10
Medlem
snurreskvätts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AddeColciago
Vi har varken speciellt många rulltrappor eller speciellt bråttom på landet, så rulltrappsregler klarar vi oss utan.

Det ska du bara vara glad för.

Men trots allt, när 200 pers ska ut från tunnelbanan är det rätt bra att finns lite etikett att hålla sig efter.
Jag ser rulltrappan precis som en motorväg, drar ytterfilen tills jag precis kommer fram till trappan, då blir det ett tvärt kast till höger och in i "filen" så man slipper gå upp.
Citera
2008-01-04, 13:55
  #11
Medlem
en svensk tigers avatar
Jag tycker det hör till god ton att ställa sig till höger i rulltrappan oavsett om jag befinner mig i Sthlm eller annorstädes, en bromskloss uppskattas varken i huvustaden eller någon annan stans.
Citera
2008-01-04, 13:57
  #12
Medlem
JazzforMiless avatar
Blev förvånad att folk blir så sura så fort man står på "fel" sida om rulltrappan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback