Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-03, 19:07
  #6793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Äh - det där är bullshit! Också köttälskare. Om det nu är så skadligt - varför ligger inte t ex Argentina (som per capita äter 4 ggr mer nötkött än oss) i topp när det gäller mag-/tarmcancer???

Du behöver - drunk or sober - göra roliga saker! Den där "dödsdriften" låter inte bra..

Men vad är roligt då? I min bok är faktiskt ingenting roligt. Jag jobbar, glor på film, går till affären, lagar bilhelvetet som jämt jävlas. Vill inte åka nånstans eftersom svensk valuta är ett skämt. Vill inte ens åka nånstans inom landet eftersom landet är förstört.

Så för min del kunde jag lika gärna vakna imorgon och vara död.
Citera
2023-06-03, 19:13
  #6794
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Men vad är roligt då? I min bok är faktiskt ingenting roligt. Jag jobbar, glor på film, går till affären, lagar bilhelvetet som jämt jävlas. Vill inte åka nånstans eftersom svensk valuta är ett skämt. Vill inte ens åka nånstans inom landet eftersom landet är förstört.

Så för min del kunde jag lika gärna vakna imorgon och vara död.

Ska dra klassikern - skaffa intressen! OK - "landet är förstört".... njeee.... nästan, det gäller att rädda det som räddas kan! (blev själv partimedlem 15, alltid något). Sök nytt jobb! Byt bil! Man måste vara positiv - annars blir det jävligt mörkt. Jävligt mörkt, och där vill man inte vara, vare sig nykter eller på kanelen.
Citera
2023-06-03, 19:16
  #6795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Ska dra klassikern - skaffa intressen! OK - "landet är förstört".... njeee.... nästan, det gäller att rädda det som räddas kan! (blev själv partimedlem 15, alltid något). Sök nytt jobb! Byt bil! Man måste vara positiv - annars blir det jävligt mörkt. Jävligt mörkt, och där vill man inte vara, vare sig nykter eller på kanelen.

Jag är för gammal för att byta jobb. Det har jag gjort hur många gånger som helst under mitt liv. Nytt jobb - nytt land - nytt liv. Efter några månader är allt samma jävla skräp ändå.

Byta bil hade jag gjort om jag hade råd, men efter att allting har blivit så idiotiskt dyrt så har jag fan inte råd med just nånting längre. Trots att jag har ett skapligt jobb med skaplig lön.

Positiv tror jag faktiskt inte jag har varit någonsin. Fick jämt skit på mellanstadiet för att jag var så sur och negativ jämt. Redan då förstod jag har hur livet skulle bli.
Citera
2023-06-03, 19:19
  #6796
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Jag är för gammal för att byta jobb. Det har jag gjort hur många gånger som helst under mitt liv. Nytt jobb - nytt land - nytt liv. Efter några månader är allt samma jävla skräp ändå.

Byta bil hade jag gjort om jag hade råd, men efter att allting har blivit så idiotiskt dyrt så har jag fan inte råd med just nånting längre. Trots att jag har ett skapligt jobb med skaplig lön.

Positiv tror jag faktiskt inte jag har varit någonsin. Fick jämt skit på mellanstadiet för att jag var så sur och negativ jämt. Redan då förstod jag har hur livet skulle bli.

Bara du inte vandrar in i mörkret fullständigt!
Citera
2023-06-03, 19:41
  #6797
Medlem
Wadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Har gått lite knackligt för min del med alkoholen senaste tiden. Drack hela helgen för 2 veckor sedan (16 st 50 cl folköl på söndagen när spriten var slut dessutom). Var ute igår med några arbetskamrater. Mådde piss idag på morgonen och sov dåligt så jag gick till bolaget och köpte 2 flaskor gin. Vaknade vid 07.30 och väntade på att bolaget skulle öppna. När klockan slog 10 så väntade jag 20 min att gå dit då jag tänkte att det bara är alkisar som är där prick 10 (och jag är ju inte alkis). Började dricka vid 15.00 tiden och fått i mig 30 cl. Försökte verkligen dra i alla spärrar jag hade för att inte dricka när flaskorna låg liggandes hemma, men efter 3-4 timmar så blev det som det blev.

När jag började dricka så försvann huvudvärken och ångesten. Annars gått bra senaste tiden. Tränat flitigt på gymmet, promenader och ätit väldigt nyttigt. Fick väldigt mycket beröm av mina kollegor igår (när alla var fulla) om hur bra jag är på jobbet. Blir så besviken på mig själv. Kommer troligtvis att dricka tills flaskorna är slut. Ska dessutom till sweden rock nästa vecka men ska försöka att hålla mig nykter där.
Drack du 16 folköl på söndag och åkte till jobbet på måndag? Efter en sån helg så är du väl lullig ända till onsdag. Det där låter inte bra.
Citera
2023-06-04, 01:15
  #6798
Avstängd
Oelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Jo, Cornelis bara för att nämna en. Krökar man inte på sig skrumplever och/eller bukspottsinflammation är cancer i respektive organ lågoddsare.

CTE! Jag har helt klart blivit dummare i huvudet efter över 30 år som någon slags periodare. Har grå starr och när ögonläkaren med något instrument kikade in genom ögat rätt in i skallen så sa han "du har haft rätt så allvarliga trauman på vänster hjärnlob..." (ramlar av någon anledning nästan alltid till vänster). Inte en chans att jag skulle göra ett lika bra jobb t ex på de B-kurser i statistik jag undervisade på för 10-15 år sedan. Helt klart kognitiv nedsättning, försöker träna s a s. Tur att man hade ganska mycket att ta av in the first place!
Dessa trauman är det från mekaniska stötar eller någon slags urholkning som alkoholen har gjort? Om man får fråga.
Citera
2023-06-04, 01:22
  #6799
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Dessa trauman är det från mekaniska stötar eller någon slags urholkning som alkoholen har gjort? Om man får fråga.

Mekaniska... "kinetisk påverkan" - har haft en förmåga att "kronwalla" mig själv rätt mycket - i regel åt vänster. https://www.youtube.com/watch?v=WgSF-AQm4tY
Citera
2023-06-04, 08:27
  #6800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Vill verkligen inte agera "Bror-Duktig"; men "försöka att" kommer gå åt helvete. Ge dig fan på att hålla dig nykter och njut av musiken!!! Söp bort min senaste (sista? The dude´s not getting younger...) McCartney-konsert, bitvis minneslucka etc - fan vad jag ångrar det!

Min plan just nu är att inte ta med någon alkohol alls. Du har helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Drack du 16 folköl på söndag och åkte till jobbet på måndag? Efter en sån helg så är du väl lullig ända till onsdag. Det där låter inte bra.

Motsvarar typ en sjuttiofemma. Vill tro att jag var nykter dagen efter på jobbet. Men som du säger så är det inte alls bra. Senaste 2 åren varit nykter typ 97 % av all tid men fortsatta besvär med att jag dricker mig igenom vissa helger.

Ångest är mitt största problem och alkoholen tar bort den.
Citera
2023-06-05, 23:02
  #6801
Medlem
Smokey McPots avatar
Dricker tydligen för mycket. Läkaren säger att "det ser ut som att du dricker en flaska vin om dagen".

Sa lite skämtsamt att jag inte har råd att dricka en flaska vin om dagen, men det mottogs inte så värst bra. Haha.

Har jäkla höga peth-värden eller vad det kallas. Tycker dock själv att jag har kontroll över drickat. Men kanske inte när läkarn säger så.

Tips på hur man taggar ner?
Citera
2023-06-06, 11:53
  #6802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey McPot
Dricker tydligen för mycket. Läkaren säger att "det ser ut som att du dricker en flaska vin om dagen".

Sa lite skämtsamt att jag inte har råd att dricka en flaska vin om dagen, men det mottogs inte så värst bra. Haha.

Har jäkla höga peth-värden eller vad det kallas. Tycker dock själv att jag har kontroll över drickat. Men kanske inte när läkarn säger så.

Tips på hur man taggar ner?
Vad låg peth-värdet på?
Citera
2023-06-06, 17:23
  #6803
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey McPot
Dricker tydligen för mycket. Läkaren säger att "det ser ut som att du dricker en flaska vin om dagen".

Sa lite skämtsamt att jag inte har råd att dricka en flaska vin om dagen, men det mottogs inte så värst bra. Haha.

Har jäkla höga peth-värden eller vad det kallas. Tycker dock själv att jag har kontroll över drickat. Men kanske inte när läkarn säger så.

Tips på hur man taggar ner?

Kör vita dagar mån till tors; unbedingt.

Jag hör till den procenten (?) på vilka CDT inte "svarar" (har legat på avgiftning med katastrofala ASAT och ALAT (levern) men normalt CDT.).

"Peth" däremot ljuger aldrig! Ligger något förhöjt för alla om du så har luktat på lättöl för tre veckor sedan (nåja, överdrivet såklart, men du fattar vad jag menar).

Som sagt: vita vardagar! Börja där. Fixar du inte får man gå vidare med en plan B s a s.
Citera
2023-06-06, 17:43
  #6804
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Jag var helt nykter i många år. Men livet blev inte bättre. Ingenting blev bättre. Så vafan - orka vara nykter i ett samhälle som man hatar.

Och när jag läser skittidningar som Aftonbladdret, så blir det ju bara ännu värre "Det här bör du inte äta för att förlänga livet", det vill jag inte. Jag ska fortsätta äta rött kött - det är ju det enda roliga jag har kvar i livet. Hoppas jag får en hjärtinfarkt och dör.
Att bara vara nykter räcker inte. Nykterheten kommer däremot hjälpa dig att hitta kvalitet. Tror du att du kan sitta på händerna och bara vänta på bättre tider?

Var nykter (inte en jävla droppe, nolltolerans, du ska jobba bort tanken om alkohol så gott det går) under en längre tid, samtidigt som du vänjer kroppen vid sunda påslag såsom träning, någon hobby etc.

Folk som säger att träning inte funkar på dom snackar total dynga. Självklart funkar träning, jävligt bra dessutom, och det bästa är att det funkar bättre ju bättre du blir på det.
Det funkar såklart inte om du är van vid att dra i dig 15st 7,3or om dagen...

Att bli nykter är enkelt, det svåra är att bibehålla och hitta motiv att ta sig vidare i livet.

Tuff kärlek nu, men för fan skärp till dig. Vill du inte se Aftonbladet, ge fan i att läs den. Trött på tv4? Titta inte.
Ej nöjd med din bostad? Flytta då för fan?

Inte fan går du in på Ica med en inköpslista på saker du Inte vill ha?

Så jävla svårt är det inte. Ta ett beslut och JOBBA för det.
Du kan inte ta ett beslut och tro att resten kommer falla på plats, du behöver jobba för det. Hårt arbete.
Men jag lovar dig, tar du detta beslut och jobbar helhjärtat för det så kommer det sidovinster du aldrig kunnat räkna med - det lovar jag dig.

Har suttit i din situation, känner igen tankesättet och retoriken. Fuck samhället, allt är skit, alla är skit, offerkofta på och av, ursäkter för att slippa ta ansvar osv osv osv.

Fan, ta dig ur det där nu, det ÄR värt det.

Du kan skylla på vad du vill, men du har fortfarande ett val att göra. Vi är alla samma skrot och korn och beroendet ter sig lika för oss alla även om det kan ge uttryck i olika former.

Vad jag försöker säga är att sluta hitta ursäkter, sluta lura dig själv och sätt igång med något vettigt.
Hitta något i livet som du verkligen vill ha, och jobba för det.

För mig handlade det om en större summa pengar för att finansiera ett intresse jag har, och en bättre kropp, det var mitt ljus i tunneln. Idag har jag mitt intresse på det torra och en riktigt vältränad kropp. Just nu försöker jag hitta något annat att sträva efter, funderar på att bestiga något berg, men behöver spara en del pengar till utrustningen som verkar vara svindyr!
__________________
Senast redigerad av jewclaw 2023-06-06 kl. 17:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback