Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-02, 13:42
  #1
Medlem
Louis.De.Geers avatar
Robban dömdes för grov misshandel på en kille i Göteborg, närmare bestämt: busshållplatsen Lilla torget. Han hade då först hotat killen med pistol och sedan misshandlat honom.
Han var då cirka 17 år. Han satt på Lilla torp vid sin ungdom och senare Fagared.

Hans mamma födde honom när hon var 17 år, och hon och Robban var med i en TV dokumentär runt 1987. Där berättade hon att Robban växt upp utan att veta vem sin riktiga farsa var och att hon hade varit en mycket dålig mamma, som inte gett Robban någon kärlek alls. Robban hamnade snett och blev kriminell i tidig ålder, cirka 11år var han vid sin brottsliga debut. Ett tag hängde han med nazister också. Robban gick i OBS klass när han var ung.

Brott som Robban begcik i sin ungdom var: inbrott, stöld, skadegörelse, narkotikabrott, misshandel, personrån, häleri.

Robban kom från en förort i Göteborg och träffade sin riktiga pappa först vid 12 års ålder, då gav han Robban 10 kr och sa det är jag som är din farsa.

Jag vet inte om Robban är hans riktiga namn, men det var så han hette i dokumentären.

Nu undrar jag om det är någon här som vet vem jag menar och kan berätta hur det gick för Robban senare i livet, han bör vara runt 40 år idag.
Citera
2009-04-02, 13:50
  #2
Medlem
slaimans avatar
Det var ju han det gick en uppföljningsdokumentär om för 4-5 år sen.
Kommer inte ihåg så mycket men han hade fått jobb som fönsterputsare i några år och sambo. Levde väl över ytan då några år tills det tog slut med tjejen.
Sket sig efter tror jag, tog till flaskan.
Vore kul om någon vet vad som hänt sedan.
Citera
2009-04-02, 17:12
  #3
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louis.De.Geer
Hans mamma födde honom när hon var 17 år, och hon och Robban var med i en TV dokumentär runt 1987.

Var han skinnskalle? Kommer lite svagt ihåg en dokumentär från den tiden om någon problemskinnskalle från Göteborg som gjorde inbrott och härjade...
Citera
2009-04-02, 17:33
  #4
Medlem
intressant! jag minns mycket väl den dokumentären...vi skrattade gott åt de fula rekonstruktionerna av misshandeln och den fula göteborgskan.
Citera
2009-04-02, 18:13
  #5
Medlem
Julius Moscas avatar
Jodå, minns också dokumentären. Det var dock en man och hans fru som blev hotade vid busshållplatsen. De intervjuades och man fick även se mötet med Robban.

Bara hoppas att det rett upp sig för killen och namnge honom här om nu någon får för sig det verkar bara dumt.
Citera
2009-04-02, 22:03
  #6
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Kommer ihåg dokumentären väl. Han var väl en av dem som dömdes för hot mot Hagge Geigert, om jag inte minns fel.
Citera
2009-04-03, 06:46
  #7
Medlem
Louis.De.Geers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Var han skinnskalle? Kommer lite svagt ihåg en dokumentär från den tiden om någon problemskinnskalle från Göteborg som gjorde inbrott och härjade...
Ja han var skinnskalle ett tag.
Citera
2009-04-03, 06:49
  #8
Medlem
Louis.De.Geers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Majestyk
Kommer ihåg dokumentären väl. Han var väl en av dem som dömdes för hot mot Hagge Geigert, om jag inte minns fel.
Precis han hade ringt Hagge från en telefonkiosk på Liseberg.
Citera
2009-04-03, 13:59
  #9
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louis.De.Geer
Precis han hade ringt Hagge från en telefonkiosk på Liseberg.
Var väl annars Anders Klarström som dömdes för detta?
Citera
2009-04-06, 16:43
  #10
Medlem
swedishsteels avatar
Jag är den förste att erkänna att detta knappast är att betrakta som ett kvalitetsinlägg men jag vill hursomhelst minnas att jag hört en del lösa rykten om att det kanske inte gick så väl för Robban.




En notis ur Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/wendela/ar...?service=print


Edit: För att höja nivån på mitt inlägg lobbade jag iväg ett mail till Clary Jansson som står bakom dokumentärerna med en frågan om hon har någon information i saken, eventuellt svar postas givetvis i tråden.
Citera
2009-04-06, 19:02
  #11
Medlem
Louis.De.Geers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Jag är den förste att erkänna att detta knappast är att betrakta som ett kvalitetsinlägg men jag vill hursomhelst minnas att jag hört en del lösa rykten om att det kanske inte gick så väl för Robban.




En notis ur Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article3929.ab?service=print


Edit: För att höja nivån på mitt inlägg lobbade jag iväg ett mail till Clary Jansson som står bakom dokumentärerna med en frågan om hon har någon information i saken, eventuellt svar postas givetvis i tråden.

Tackar!
Bästa inlägget inlägget hittills...
Hoppas att Clary Jansson kan ge oss svaret på hur det gått för Robban, vi är ju några som undrar nu.
Men nu har vi rätt person så nu borde ju någon veta hur det gått för honom.
Citera
2009-09-10, 21:12
  #12
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louis.De.Geer
Tackar!
Bästa inlägget inlägget hittills...
Hoppas att Clary Jansson kan ge oss svaret på hur det gått för Robban, vi är ju några som undrar nu.
Men nu har vi rätt person så nu borde ju någon veta hur det gått för honom.


Döm om min förvåning när jag idag, nästan ett halvår efter mitt mail, faktiskt fick svar ifrån Clary Jansson..



Jag vill inte återge hennes mail i dess helhet innan jag fått klartecken för det, men i korthet berättar hon om svårigheterna kring att hålla kontakten med Robban och hans familj. Clary är i mitt tycke en av SVT's starkaste dokumentärfilmare genom alla tider, hon var en av sveriges första kvinnliga nyhetsuppläsare, hon ålade en gång i kort-kort över en flygel sjungandes "kiss me tiger", är enormt verbal och framstår vid första kontakten som den enskilt trevligaste offentliga person jag någonsin brevledes haft kontakt med. Hon har som sagt haft svårt att upprätthålla kontakten med Robban, de hade en överenskommelse om att hon skulle hålla sig på avstånd och hon har respekterat det, men som hon säger.."jag vet att jag kommer att leta upp honom igen, för hans liv blev en del av mitt".



Jag har erbjudit min hjälp i efterforskningarna och eventuella resultat rapporteras här.
__________________
Senast redigerad av swedishsteel 2009-09-10 kl. 21:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback