Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-28, 09:28
  #1
Medlem
nekons avatar
Kanske finns en annan tråd eller så ska den ligga någon annanstans men jag vet inte var... (MOD får gärna flytta)

Måste få skriva av mig lite då jag blir så j**la trött och irriterad, säkert många med mig.
Jag kör väldigt ofta lastbil på Essingeleden i Stockholm och tvingas alltid att panikbromsa då bilister kastar sig in framför min lastbil då det råkar bli en liten lucka då min fil har rullat lite fortare än filen brevid.

Lastbilar lämnar inte en lucka för att det är kul utan för att hela tiden kunna sakta rulla med sitt fordon då det tar kraft och ork från föraren att hela riden behöva börja om från noll med stillastående fordon. Det tar tid att få iväg ett 25/60tons ekipage vilket bidrar till att istället för att kunna hålla allt på lätt rull blir det stopp och gummisnoddsköerna uppstår och växer vilket leder att bilisterna blir irriterade och allt tar längre tid.

Varför måste man kasta sig in framför lastbilar? Är det självmordslängtan? Nog för att det inte går fort men det kan ändå bli rejäla skador och har man otur kan man hamna under lastbilen.

Sen när man sitter och kör på en 70-90väg och blir omkörd så går omkörande bil in 1-2meter famför lastbilen om ens så långt ifrån. Varför? Vill man att lasbilen ska köra på en bakifrån? Eller finns det någon j**la fetichm som jag inte begriper mig på?

Tror nog att det skulle vara grymt nyttigt för folk som tar körkort (även de som har ett) att åka med en lastbil en dag för att se vad det egentligen innebär att ratta en stor lastbil. Det är inte som att ratta sin lilla fula polo på en tom raksträcka utan att det krävs grymt mycket av föraren.
Det är inte föraren i lastbilen och lastbilen som är farliga i trafiken utan alla idioter runt om men vettet kvar på hatthyllan.

Ja det finns dessvärre idioter som kör lastbil också men förstå vart jag vill komma men detta inlägg.

Tack för mig...
Ja, kom med kritik, det klarar jag men inte dumma och onödiga inlägg.
Citera
2009-04-28, 09:37
  #2
Medlem
Jag undrar varför ni lastbilschaufförer måste kasta ut era lastbilar i vänsterfil för att köra om en lastbil som kör en km/h långsammare än ni själva?
Helst framför en bil som kommer i högre fart i vänsterfil och som får tvärnita.

Eller varför ni inte kan hjälpa varandra när ni kör om varandra?
Som när det kommer en uppförsbacke och lastbilen i vänsterfil börjar att sakta in medan den i högerfil har mer effekt/mindre last och börjar köra om på insidan för att nästan komma förbi och så får lastbilen i vänsterfil börja om att köra om och det bildas låååånga, irriterade köer bakom.
Varför kan inte chaufförer i högerfil lätta lite på gasen och släppa förbi??

I Tyskland är det hårt straff på detta.
Citera
2009-04-28, 09:59
  #3
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ascetoholix
Jag undrar varför ni lastbilschaufförer måste kasta ut era lastbilar i vänsterfil för att köra om en lastbil som kör en km/h långsammare än ni själva?
Helst framför en bil som kommer i högre fart i vänsterfil och som får tvärnita.

Eller varför ni inte kan hjälpa varandra när ni kör om varandra?
Som när det kommer en uppförsbacke och lastbilen i vänsterfil börjar att sakta in medan den i högerfil har mer effekt/mindre last och börjar köra om på insidan för att nästan komma förbi och så får lastbilen i vänsterfil börja om att köra om och det bildas låååånga, irriterade köer bakom.
Varför kan inte chaufförer i högerfil lätta lite på gasen och släppa förbi??

I Tyskland är det hårt straff på detta.


För att om man sakta ner i början av backen så kan det leda till att man håller 40-50km/h lägre hastighet när man väl kommer upp för backen. Det är viktigt att hålla varvet uppe i en lastbil då motorn blir i stort sett helt stum om turbon inte får jobba. Om man då måste bromsa in/släppa gasen och börja växla sig igenom hela registret (normalt brukar en tung lastbil ha runt 16 växlar) så tappar man hemskt mycket fart.

Sen ska man som bilförare vara uppmärksam i trafiken och man kan se "lastbilsomkörningar" en bra bit innan de faktiskt händer, om man längre fram ser två lastbilar som ligger nära varandra och den bakre håller högre hastighet än den framförvarande så kan du med största sannolikhet räkna med att det är en omkörning på gång. Det kallas att planera sin körning och då behöver man inte tvärbromsa. Håll blicken långt fram så blir man en bättre förare.

T: Håller med, kör också lastbil dagligen på Essingeleden och råkar ständigt ut för samma sak, bilar som har så bråttom så de riskerar livet för att komma hem någon minut tidigare. En sak till jag har tänkt på är hur otroligt ouppmärksamma vissa är, tex. när man kör link (25,25 meter långt ekipage) och man ska svänga, men man måste ligga i "fel" fil (tex. ligga i vänsterfilen när man ska svänga höger) och blinkar och inte en jävel förstår varför varpå de tränger sig.
Citera
2009-04-28, 10:05
  #4
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ascetoholix
Jag undrar varför ni lastbilschaufförer måste kasta ut era lastbilar i vänsterfil för att köra om en lastbil som kör en km/h långsammare än ni själva?
Helst framför en bil som kommer i högre fart i vänsterfil och som får tvärnita.

Eller varför ni inte kan hjälpa varandra när ni kör om varandra?
Som när det kommer en uppförsbacke och lastbilen i vänsterfil börjar att sakta in medan den i högerfil har mer effekt/mindre last och börjar köra om på insidan för att nästan komma förbi och så får lastbilen i vänsterfil börja om att köra om och det bildas låååånga, irriterade köer bakom.
Varför kan inte chaufförer i högerfil lätta lite på gasen och släppa förbi??

I Tyskland är det hårt straff på detta.
En fråga i rättan tid. Jag kör mycket ute i Europa och det är tamejfan bara svenska lastbilschaffisar som beter sig på detta sätt.
Vissa omkörningar tar uppemot 5-7 minuter att genomföra.
Citera
2009-04-28, 10:10
  #5
Medlem
nekons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ascetoholix
Jag undrar varför ni lastbilschaufförer måste kasta ut era lastbilar i vänsterfil för att köra om en lastbil som kör en km/h långsammare än ni själva?
Helst framför en bil som kommer i högre fart i vänsterfil och som får tvärnita.

Eller varför ni inte kan hjälpa varandra när ni kör om varandra?
Som när det kommer en uppförsbacke och lastbilen i vänsterfil börjar att sakta in medan den i högerfil har mer effekt/mindre last och börjar köra om på insidan för att nästan komma förbi och så får lastbilen i vänsterfil börja om att köra om och det bildas låååånga, irriterade köer bakom.
Varför kan inte chaufförer i högerfil lätta lite på gasen och släppa förbi??

I Tyskland är det hårt straff på detta.

Jo det är också ett problem det håller jag med om, ibland fungerar detta ganska bra och ibland inte. Beror nog lite på vart i sverige man kör.
Man planerar sin körning på ett annat sätt när man kör lastbil och försöker hela tiden ligga ett steg före. Man laddar in i backarna för att ha fart och hålla sig till bra fart och ork backen igenom och då har man inte lust att växla ner för att släppa in en omkörande lastbil.
Sen finns det lastbilförare som inte bör påbörja en omkörning men gör det ändå, då de tror att det är en bra idée.
Irriterade förare gör idiotomkörningar som lätt leder till olyckor.

Då kontrar jag med att fråga varför folk som kör med personbil och släpa som håller 80 inte kan släppa en lastbil som vill köra om utan då ökar man till 85-90 så att lastbilen inte har en chans att ta sig om och då fastnar man i vänsterfil och kan inte byta tillbaka då släpet ligger innanför och då hamnar man som en propp. Det är inget drömsenario ska du veta.

Folk är så rädda för att hamna bakom en lastbil eller att bli omkörd av en lastbil. Det är som om de bits... Är det så??
Citera
2009-04-28, 10:12
  #6
Medlem
nekons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En fråga i rättan tid. Jag kör mycket ute i Europa och det är tamejfan bara svenska lastbilschaffisar som beter sig på detta sätt.
Vissa omkörningar tar uppemot 5-7 minuter att genomföra.

Ja det är konstigt att det ska vara så svårt att acceptera varandra inom åkeribranchen. Ibland undrar man varför vi inte har ett liknade straff i sverige.
Nej mera respekt i trafiken är att eftersträva.
Citera
2009-04-28, 10:28
  #7
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En fråga i rättan tid. Jag kör mycket ute i Europa och det är tamejfan bara svenska lastbilschaffisar som beter sig på detta sätt.
Vissa omkörningar tar uppemot 5-7 minuter att genomföra.
mm detta får mig att bli galen och det är då jag alltid kör om på insidan eller när det kommer en påfartsväggren. Som tur är så händer det inte ofta att dessa idiot lastbils muppar kör om med 1km/h snabbare, ibl är den inre snäll och bromsar men det förstår jag att dom håller sig ifrån.

Men det finns bra knepigt folk ute på vägarna, vere sig det är personbilar eller lastbilar.

ag tillhör ibl dom där som kör om och kastar in sig 5-10m framför andra men det är då ibl jag ska av eller som jag kör med non kompis som ska komma upp jämnsides fast då ligger man ju stabilt 30+ emot den man kör om så är inte rädd att få en knuff i kofångarn(ajajajaj isf)
Citera
2009-04-28, 11:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
Sen ska man som bilförare vara uppmärksam i trafiken och man kan se "lastbilsomkörningar" en bra bit innan de faktiskt händer, om man längre fram ser två lastbilar som ligger nära varandra och den bakre håller högre hastighet än den framförvarande så kan du med största sannolikhet räkna med att det är en omkörning på gång. Det kallas att planera sin körning och då behöver man inte tvärbromsa. Håll blicken långt fram så blir man en bättre förare.

Varför ska jag behöva sakta ner från normalhastigheten 110 för att en slö lastbilschaufför ska sega sig förbi en annan lastbil i 79.5km/h och stoppa upp HELA trafikflödet? Nej, skulden ligger definitivt på lastbilen som inte borde kört om för att tjäna 17.3 sekunder på hela resan.
Citera
2009-04-28, 12:18
  #9
Medlem
nekons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
mm detta får mig att bli galen och det är då jag alltid kör om på insidan eller när det kommer en påfartsväggren. Som tur är så händer det inte ofta att dessa idiot lastbils muppar kör om med 1km/h snabbare, ibl är den inre snäll och bromsar men det förstår jag att dom håller sig ifrån.

Men det finns bra knepigt folk ute på vägarna, vere sig det är personbilar eller lastbilar.

ag tillhör ibl dom där som kör om och kastar in sig 5-10m framför andra men det är då ibl jag ska av eller som jag kör med non kompis som ska komma upp jämnsides fast då ligger man ju stabilt 30+ emot den man kör om så är inte rädd att få en knuff i kofångarn(ajajajaj isf)


För att köra om på insidan eller att "rejsa" med en polar på vägarn det ökar verkligen trafiksäkerheten och underlättar för alla andra.
Om du kastar dig in 5-10m framför för att svänga av så tycker jag att du kanske saknar lite planering i din körning. Visst man kan missa en avfart men är det värt att slänga sig över två filer för att komma på avfarten och riskera andras liv på kuppen??
__________________
Senast redigerad av nekon 2009-04-28 kl. 12:26.
Citera
2009-04-28, 12:26
  #10
Medlem
nekons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Varför ska jag behöva sakta ner från normalhastigheten 110 för att en slö lastbilschaufför ska sega sig förbi en annan lastbil i 79.5km/h och stoppa upp HELA trafikflödet? Nej, skulden ligger definitivt på lastbilen som inte borde kört om för att tjäna 17.3 sekunder på hela resan.

Ja det är ju bara lastbilschaufförerna som saknar vet i trafiken och stoppar upp hela trafikflödet. Det är inte så att vi försöker planera våra omkörningar och göra de när de påverkar övriog trafik minst, nej vi kastar oss ur högerfil framför en familjebuss påväg till fjällen för att sedan ligga i 85km/h i 2 mil innan vi kommit om en stackars polskreggad tradare påväg mot baltikum...

Glömde att det är de som sitter och kör uppemot 10-15000mil per år som är de slöa och oerfarna i trafiken. En 18-åring i pappas bmw med 2 polare i baksätet är en mycket bättre och vettigare förare med stor respekt och lång planering i förväg...

De som tror att de vill köra om och ligger sida vid sida om lastbilen och är egentligen skitskraja men inte vågar köra fortare än 90km/h (ja det är ju hastighetsbegränsning på vägen), för då kan ju polisen komma och ta dem. Är de bättre i trafiken??
Citera
2009-04-28, 12:27
  #11
Medlem
nekons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
T: Håller med, kör också lastbil dagligen på Essingeleden och råkar ständigt ut för samma sak, bilar som har så bråttom så de riskerar livet för att komma hem någon minut tidigare. En sak till jag har tänkt på är hur otroligt ouppmärksamma vissa är, tex. när man kör link (25,25 meter långt ekipage) och man ska svänga, men man måste ligga i "fel" fil (tex. ligga i vänsterfilen när man ska svänga höger) och blinkar och inte en jävel förstår varför varpå de tränger sig.

Som jag skrev tidigare, folk skulle behöva åka med en lastbil för att få en liten inblick i hur vi har det på vägarna. Då kanske respekten och förståelsen skulle öka lite.
Citera
2009-04-28, 12:35
  #12
Medlem
smygolfs avatar
Har superrespekt för tradare då dom är något större än vad min bil är.
Många klagar på deras brist av respekt när det gäller omkörningar.

Och hur många ggr per dag händer det ?
Och hur många ggr per dag blir en lastbil omkörd av en galen bilist ?

Hörde tidigt på radion nån chaffis som ringde in o klagade till radion om det TS nämner, saken var bara att han körde tung spec transport på närmare 100 ton, maxfart 40 km/H (?)
Bilister trängde sig före, tog förgivet att han skulle ut på väggrenen vilket tydligen är väldigt olagligt med dessa vikter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback