Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-01, 06:40
  #1201
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Rätt enkelt egentligen.
Dels är det inte Kenyaner specifikt, utan de Kenyaner som tränar på hög höjd som når världsklass.

Sedan är samhällena i varenda I-land anpassat för att man ska åka så mycket bil som möjligt, inte för att man ska springa, vilket gör att träningsmöjlighetererna är väldigt begränsade i moderna länder. I princip hela förklaringen ligger där enligt min åsikt.


Det där var tveklöst bland det dummaste jag har läst i den här tråden.
När t o m Aftonjuden talar om genetiska skillnader, så ser det mörkt ut. http://www.aftonbladet.se/sportblade...ticle33316.ab?
Citera
2009-09-01, 09:47
  #1202
Medlem
mudpacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1:aHjälpen
Kul att du kommer med din ärliga uppfattning!

Absolut finns det skillnader som du säger, att Kenyaner alltid vinner alla långdistanslopp till exempel. Men att det skulle finnas en skillnad i smarthet tror jag inte. Isf är den minimal. (Och inte nödvändigtvis till vitas fördel.) Sedan undrar jag vad som gör att de här skillnaderna öht är relevanta? Jag tror det är andra, mindre trevliga skillnader du är ute efter att berättiga, sådana som inte erkänns av seriös forskning.

Nu är jag inte säker på hur man gör IQ test, men testen kan ju vara konstruerade så att folk i västvärlden har en fördel av testen, vilket förklarar att vita har högre IQ, men IQ är väl bara ett av sätten att mäta hur "smarta" personer är, kanske finns det något sätt som visar att svarta är smartare än vita.
Citera
2009-09-01, 10:31
  #1203
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mudpac
Nu är jag inte säker på hur man gör IQ test, men testen kan ju vara konstruerade så att folk i västvärlden har en fördel av testen, vilket förklarar att vita har högre IQ, men IQ är väl bara ett av sätten att mäta hur "smarta" personer är, kanske finns det något sätt som visar att svarta är smartare än vita.


Det skulle givetvis vara tänkbart, men med tanke på att negrer som vuxit upp i USA har tydligt lägre IQ än de vita, så kan det nog finnas något mer.
Citera
2009-09-01, 11:15
  #1204
Medlem
mudpacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshamn
Det skulle givetvis vara tänkbart, men med tanke på att negrer som vuxit upp i USA har tydligt lägre IQ än de vita, så kan det nog finnas något mer.

Ja det är en mycket jobbigare nöt att knäcka.
Citera
2009-09-01, 11:47
  #1205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshamn
Det där var tveklöst bland det dummaste jag har läst i den här tråden.
När t o m Aftonjuden talar om genetiska skillnader, så ser det mörkt ut. http://www.aftonbladet.se/sportblade...ticle33316.ab?

Jag är nog lite mer insatt om dig i det där...
Jag vet tex nästan exakt hur mycket en extra vikt på 50g gör i tid på 5000m.
Det gör ungefär 10sek, rätt långt ifrån dessa 2min som var den genomsnittliga skillnaden.
Storleken på underbenet behöver inte vara helt biologisk heller, utan kan bero på att vi bygger upp större benmassa eftersom vi vistas mer på hårt underlag som asfalt och betong i större utsträckning.

Aftonbladet skriver än "I tolv månader tränade killarna som hade samma idrottsliga bakgrund på samma sätt." vilket de inte gjorde...
Danskarna tränade på en annan höjd, annat underlag, i helt andra väderlag, med mer kläder på sig etc.

Om skillnaden enbart skulle vara biologisk så skulle det tex finnas tonvis med kenyaner och Etiopier bosatta i andra länder som slår världsrekord eller gör topptider. Det finns nästan inga.
Så fort de har flyttat till USA, Storbritannien, Tyskland etc så blir det bara pannkaka av det hela
__________________
Senast redigerad av BallaRune 2009-09-01 kl. 11:51.
Citera
2009-09-01, 12:56
  #1206
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1:aHjälpen
Absolut finns det skillnader som du säger, att Kenyaner alltid vinner alla långdistanslopp till exempel. Men att det skulle finnas en skillnad i smarthet tror jag inte. Isf är den minimal. (Och inte nödvändigtvis till vitas fördel.)
Varför skulle det inte finnas skillnader inom det mesta när svarta och vita utvecklats i helt olika miljöer och bevisligen skiljer sig inom vissa områden? Sen kan det säkert vara minimala skillnader men ur ett större perspektiv gör små skillnader stora skillnader.
Citat:
Sedan undrar jag vad som gör att de här skillnaderna öht är relevanta? Jag tror det är andra, mindre trevliga skillnader du är ute efter att berättiga, sådana som inte erkänns av seriös forskning.
Det vore ju bra om t.ex AFA och deras motståndare hade all info om vad invandringen resulterar i innan dom ställer sig och slåss. Sen skadar det ju inte ifall även politiker för en gångs skull tänker på vad dom gör och vad det får för konsekvenser. Vilka otrevliga skillnader skulle det vara? Va spelar det för roll om saker och ting är trevliga eller inte? Är AFA´s mål en trevlig men falsk värld?
Citat:
Problemet med ditt resonemang är att evolutionen inte har något syfte, och inte naturen heller. Då har man hoppat in på lite mer andliga eller religiösa spår. Vad spelar det för roll om två män har sex med varandra, om de båda njuter av det? Om man ska dra exemplet till sin spets, om nu alla män helt plötsligt till din stora fasa blev homosexuella, och mänskligheten dog ut. Vad hade det spelat för roll, om det var mänsklighetens eget val?
Människan har instinkter som gör att vi vill föra våra gener vidare homosexuella kan oftast inte det på naturlig väg. Så evolutionen har iaf satt upp "spelregler" som homofolk inte kan spela efter. Sen är det ingen som bryr sig om vad två vuxna män eller kvinnor gör i sängkammaren det dom flesta vänder sig emot är pride m.m. som försöker normalisera något som inte är "bra".
Citat:
Ditt argument har använts varje gång kvinnor har försökt driva gränserna för vad de är tillåtna att göra framåt. Det känns kanske inte lika överflödigt för kvinnor?
Och när ska man inse att mitt argument var bra? När kommer feministerna vara nöjda och lägga ner?
Citera
2009-09-01, 13:13
  #1207
Medlem
1:aHjälpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mudpac
Ja det är en mycket jobbigare nöt att knäcka.
man har testat skillnader mellan tjejer och killar genom att ha två likadana test med både tjejer och killar i båda. i det ena testet sa man "killar och tjejer får i genomsnitt samma resultat på testet" och då blev det så, i det andra sa man "tjejer får sämre på tester", och då blev det så.
Citera
2009-09-01, 13:18
  #1208
Medlem
1:aHjälpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormtrooper
Varför skulle det inte finnas skillnader inom det mesta när svarta och vita utvecklats i helt olika miljöer och bevisligen skiljer sig inom vissa områden? Sen kan det säkert vara minimala skillnader men ur ett större perspektiv gör små skillnader stora skillnader.
Svarta och vita är inte två olika. Det finns lika många olika sorters människor som det finns människor. Men det stämmer att det finns genetiska likheter ju närmre släkt två personer är. Ur ett större perspektiv gör inte alls små skillnader stora skillnader. Små skillnader försvinner ur ett större perspektiv.

Citat:
Det vore ju bra om t.ex AFA och deras motståndare hade all info om vad invandringen resulterar i innan dom ställer sig och slåss. Sen skadar det ju inte ifall även politiker för en gångs skull tänker på vad dom gör och vad det får för konsekvenser. Vilka otrevliga skillnader skulle det vara? Va spelar det för roll om saker och ting är trevliga eller inte? Är AFA´s mål en trevlig men falsk värld?
Jag vet inte vad du syftade på men jag menade att du lät lite falsk i ditt förra inlägg.
Citat:
Människan har instinkter som gör att vi vill föra våra gener vidare homosexuella kan oftast inte det på naturlig väg. Så evolutionen har iaf satt upp "spelregler" som homofolk inte kan spela efter. Sen är det ingen som bryr sig om vad två vuxna män eller kvinnor gör i sängkammaren det dom flesta vänder sig emot är pride m.m. som försöker normalisera något som inte är "bra".
Varför är det inte bra och för vem? För de som är homosexuella är såklart homosexualitet bra. För de som inte är det spelar det ju ingen roll.
Citat:
Och när ska man inse att mitt argument var bra? När kommer feministerna vara nöjda och lägga ner?
När jämlikhet uppnåtts.
Citera
2009-09-01, 13:52
  #1209
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1:aHjälpen
Svarta och vita är inte två olika. Det finns lika många olika sorters människor som det finns människor. Men det stämmer att det finns genetiska likheter ju närmre släkt två personer är. Ur ett större perspektiv gör inte alls små skillnader stora skillnader. Små skillnader försvinner ur ett större perspektiv.
Är du neger eller bara dum?

Det är klart att ett land som har medel IQ80 kommer se mycket sämre ut än ett land med 100 som medel. Nu finns det saker som pekar mot att det är just sådana skillnader mellan afrikaner och européer - egentligen brukar afrikaner ha 70 men jag skrev 80 för att vara snäll och avrunda uppåt. Så det är just ur ett större perspektiv ett undanträngande av svenskar till förmån för ickeeuropéer kan vara väldigt skadligt för svenska medborgare.
Citat:
Jag vet inte vad du syftade på men jag menade att du lät lite falsk i ditt förra inlägg.
Ok.
Citat:
Varför är det inte bra och för vem? För de som är homosexuella är såklart homosexualitet bra. För de som inte är det spelar det ju ingen roll.
Javisst på individ nivå är det bra för homosexuella och det är ingen som ska ta ifrån dom det. Det är bara att det inte ska uppmuntras eftersom det inte leder till något positivt för befolkningen överlag.
Citat:
När jämlikhet uppnåtts.
Aj fan, ska feministerna börja käka steroider och skära av oss män våra kukar? Det går inte att göra mer än att låta alla spela efter samma regler. Man kan inte tvinga fram jämställdhet som inte finns.
Citera
2009-09-01, 14:20
  #1210
Medlem
1:aHjälpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormtrooper
Är du neger eller bara dum?

Det är klart att ett land som har medel IQ80 kommer se mycket sämre ut än ett land med 100 som medel. Nu finns det saker som pekar mot att det är just sådana skillnader mellan afrikaner och européer - egentligen brukar afrikaner ha 70 men jag skrev 80 för att vara snäll och avrunda uppåt. Så det är just ur ett större perspektiv ett undanträngande av svenskar till förmån för ickeeuropéer kan vara väldigt skadligt för svenska medborgare.

Ok.

Javisst på individ nivå är det bra för homosexuella och det är ingen som ska ta ifrån dom det. Det är bara att det inte ska uppmuntras eftersom det inte leder till något positivt för befolkningen överlag.

Aj fan, ska feministerna börja käka steroider och skära av oss män våra kukar? Det går inte att göra mer än att låta alla spela efter samma regler. Man kan inte tvinga fram jämställdhet som inte finns.

Hur är det som uttrycket går, om du ska ljuga, ljug stort. Det är ungefär så du tänkt va?
Citera
2009-09-01, 15:02
  #1211
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1:aHjälpen
Hur är det som uttrycket går, om du ska ljuga, ljug stort. Det är ungefär så du tänkt va?
Kan du specificera vad som är lögn? Visst överdrev jag om några av sakerna men du kan fortfarande bemöta dom...
Citera
2009-09-01, 16:47
  #1212
Medlem
1:aHjälpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormtrooper
Kan du specificera vad som är lögn? Visst överdrev jag om några av sakerna men du kan fortfarande bemöta dom...
om "raser", inte sant.
om homos, du har fortfarande inte berättat vad som är dåligt för samhället. förutom att det föds mindre barn men vari ligger egenvärdet i att det ska födas barn?
om jämställdhet, det är ju inte jämställt så då finns det behov för det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback