Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-28, 19:20
  #1
Medlem
Facebooks avatar
Skulle göra soppa lång historia kort jag spillde kokande soppa över hela handen.
Jag har spolat kallt vatten på den ett tag, i början kände jag inget nu börjar det bränna som fan i hande kan knappt skriva.

Ser att det börjar bildas blåsor vad ska jag göra snälla snabbt svar!
Citera
2009-04-28, 19:23
  #2
Medlem
Citat:
Brännskador / Vård och behandling
Reviderad: 2008-01-17
Vad gör man om olyckan är framme?

Försök först förhindra att skadan blir värre: släck elden - om möjligt genom att kväva den och ta av kläder som är indränkta med exempelvis kemiska ämnen, het olja eller annat.

Kyl sedan skadan med svalt, inte för kallt vatten, under cirka 15 minuter. Det kan minska skadans djup. Vid kemiska skador är det extra viktigt att skölja skadan för att få bort kemikalierna, men använd då helst ljummet vatten för att minska risken att kyla ner hela kroppen. Vid brännskador som är mindre än fem handflator kan man lindra smärtan genom att lägga blöta handdukar eller liknande på såren. Vid större skador ska man inte kyla längre tid än 15 minuter och inte heller använda blöta handdukar, eftersom det finns risk för nedkylning. Detta gäller särskilt för brännskador hos små barn. Använd inte is eller snö, det kan skada mer än det hjälper. Tänk på att det är farligare för hälsan att bli nedkyld än att brännskadan svider.

Mot smärtor kan man ta smärtstillande läkemedel som innehåller paracetamol, till exempel Panodil eller Alvedon.


När ska man söka vård?

Stora eller djupa brännskador ska bedömas av vårdpersonal. Man ska kontakta en vårdcentral

* vid andra gradens brännskador som är större än en handflata
* vid tredje gradens brännskador som är större än cirka två centimeter i diameter.

Man ska åka direkt till en akuttmottagning

* vid brännskador i ansiktet, över en led, på händerna, fötterna eller könsorganet
* vid elektriska skador, kemiska skador eller så kallade inhalationsskador
* om den brännskadade är under 8 år, över 60 år, eller har svåra medicinska besvär eller sjukdomar vid sidan om brännskadan.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/...26517&PreView=
Citera
2009-04-28, 19:24
  #3
Avstängd
Kontaka läkare, annars kan handen gå förlorad.
Citera
2009-04-28, 19:24
  #4
Medlem
tältpinnes avatar
Det känns som en no brainer, akuten direkt.
Citera
2009-04-28, 19:31
  #5
Medlem
Facebooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Det känns som en no brainer, akuten direkt.

Det känns så jävla mesigt bara, soppan var dessutom inte helt kokande hade vart av plattan kanske en min.

Men jag kan nämna mina symptom så får ni avgöra.

1. Har tappat lite känsel i handen känns lite smått avdomnad inte jättemycket men det märks.

2. Lite svullen

3. jävligt röd i början, nu mer fläckig.

4 Brännande känsla i handen brände som fan innan jag jag började spola vatten på den, har slutat nu och känner att det börjar komma tillbaka lite grann, var ca 2-3 min sen jag slutade.

5 ser vissa tendenser till blåsor på handen.

Det är det jhag kommer på om jag känner efter ordentligt.

Utifrån detta borde jag gå till doktorn?
Citera
2009-04-28, 19:35
  #6
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facebook
Det känns så jävla mesigt bara, soppan var dessutom inte helt kokande hade vart av plattan kanske en min.

Men jag kan nämna mina symptom så får ni avgöra.

1. Har tappat lite känsel i handen känns lite smått avdomnad inte jättemycket men det märks.

2. Lite svullen

3. jävligt röd i början, nu mer fläckig.

4 Brännande känsla i handen brände som fan innan jag jag började spola vatten på den, har slutat nu och känner att det börjar komma tillbaka lite grann, var ca 2-3 min sen jag slutade.

5 ser vissa tendenser till blåsor på handen.

Det är det jhag kommer på om jag känner efter ordentligt.

Utifrån detta borde jag gå till doktorn?

Min mor spillde kokande vatten på sin underarm i somras. Det var rött i ett par timmar, sedan svullnade det upp och täcktes av blåsor, efter detta började hud ramla av för att blottlägga ny rodnad hud under. Ungefär samtidigt blev hon febrig och illamående, så det blev en tur till vårdcentralen där antibiotika skrevs ut och hon fick omslag som skulle fuktas 2ggr per dag. Idag ser det hyfsat ut, men det är lite missfärgat. Har du tid att åka till akuten så gör det, om du inte bryr dig om eventuella estetiska skavanker på handen i framtiden så tycker jag att du ska hålla det rent och skita i sjukvården.
Citera
2009-04-28, 19:37
  #7
Medlem
stilltons avatar
jag skulle nog inte gått, men du ska inte bara kyla ner handen tills den är kall, låt den ligga i ca 25-gradigt vatten minst en timme
Citera
2009-04-28, 19:37
  #8
Medlem
2looses avatar
Personligen skulle jag bara ta en påse is o ta runt handen. Drar mig inte till läkaren för ofta precis.
Men jag talar bara för hur jag skulle göra.
har iofs bränt mig x antal ggr bla med svets o de blev blåsor i ca en vecka sen va de ingen mer med de.
Men känner du att handen inte känns bra, så dra iväg.
Citera
2009-04-28, 19:41
  #9
Medlem
CoolDudes avatar
SKulle rekommendera att i alla fall ringa sjukvårdsupplysningen...
numret hittar du här:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/...23221&PreView=
Citera
2009-04-28, 19:45
  #10
Medlem
swedems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facebook
Det känns så jävla mesigt bara, soppan var dessutom inte helt kokande hade vart av plattan kanske en min.

Men jag kan nämna mina symptom så får ni avgöra.

1. Har tappat lite känsel i handen känns lite smått avdomnad inte jättemycket men det märks.

2. Lite svullen

3. jävligt röd i början, nu mer fläckig.

4 Brännande känsla i handen brände som fan innan jag jag började spola vatten på den, har slutat nu och känner att det börjar komma tillbaka lite grann, var ca 2-3 min sen jag slutade.

5 ser vissa tendenser till blåsor på handen.

Det är det jhag kommer på om jag känner efter ordentligt.

Utifrån detta borde jag gå till doktorn?

Om du utvecklar blåsor är svaret Ja, annars behöver du inte. Vid blåsbildningar ökar risken för infektioner och på VC/akuten hjälper de till med omläggning och fortsatta sår kontroll. Oavsett vilket kommer du inte att förlora handen!
Citera
2009-04-28, 19:48
  #11
Medlem
Mango Chutneys avatar
Inte konstigt att sjukvården kostar så förbannat mycket i Sverige när folk springer till akuten förr minsta lilla skada. Jag fick kokande vatten på handen för nått år sedan, det blev blåsor osv. Men inte gick jag till sjukhuset för det, det läkte av sig självt på några veckor.
Citera
2009-04-28, 20:09
  #12
Medlem
http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=26515
Citat:
Andra gradens skada går ner i hudens mellanlager. Huden blir röd och svider, och det bildas blåsor. En vanlig orsak är att man fått het vätska över sig.

När ska man söka vård?

Man ska söka vård direkt på en vårdcentral om man har

* andra gradens brännskador som är större än en handflata
'Nuff said?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback