Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-06, 13:25
  #1
Medlem
Den 4 december hittades hon mördad.Hon blev 57 år.En man har suttit häktad för människorov men släpptas senare.
Är mordet polisiärt uppklarat eller finns det fler tänkbara gärningsmän?
Citera
2009-05-06, 18:30
  #2
Medlem
Tantaloras avatar
Veckans brott ---> Kriminalhistoria
Citera
2009-05-06, 18:57
  #3
Medlem
Mandelbrots avatar
Förmodligen är det väl maken som har utfört dådet. Har jag ej fel, så var det han som var anhållen på sannolika skäl i april 2006. Senare häktades han som skäligen misstänkt. En tråd i svenska mord behandlar fallet...
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=1023.msg9140

Så här skrev sydsvenskan om spaningsläget 15/3 2006:
Citat:
–Ingenting i provsvaren eller annat vi kommit fram till tyder på att det skulle vara någon annan, säger spaningsledare Paul Nilsson på Lundapolisen.

Senare lades utredningen ner och änklingen tillerkändes ett skadestånd av JK på 40.000kr.
http://sydsvenskan.se/lund/article18...ar-40-000.html
__________________
Senast redigerad av Mandelbrot 2009-05-06 kl. 19:27. Anledning: Bytte en änklingen till maken
Citera
2009-05-18, 14:48
  #4
Medlem
Vem är ?

Vem är maken bor han kvar i Dalby ? Hade Ann-Christin haft problem med honom tidigare?
Någon som vet
__________________
Senast redigerad av ascheberg 2009-05-18 kl. 14:56.
Citera
2009-05-18, 16:28
  #5
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Vem är maken bor han kvar i Dalby ? Hade Ann-Christin haft problem med honom tidigare?
Någon som vet

Det skulle kunna vara J U Malm. Åldern stämmer men jag är inte säker på om det är han.
Citera
2009-08-11, 09:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Förmodligen är det väl maken som har utfört dådet. Har jag ej fel, så var det han som var anhållen på sannolika skäl i april 2006. Senare häktades han som skäligen misstänkt. En tråd i svenska mord behandlar fallet...
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=1023.msg9140

Så här skrev sydsvenskan om spaningsläget 15/3 2006:


Senare lades utredningen ner och änklingen tillerkändes ett skadestånd av JK på 40.000kr.
http://sydsvenskan.se/lund/article18...ar-40-000.html
Du har rätt och vad jag vet så är det han och ingen annan som polisen misstänker.
Men inga bevis finns som styrker detta.
Ett polisiärt uppklarat brott ??
Citera
2009-08-11, 09:52
  #7
Medlem
frankensteins avatar
Jag råkar faktiskt ha lite inside i just det här fallet.

Maken styrde ACs liv med järnhand. Han körde henne alltid till jobbet och han hämtade henne alltid från jobbet, när hon var på sitt jobb ringde han dessutom flera gånger om dagen för att ha koll på vad hon sysslade med. Detta beteende var något som eskalerade över en 20 års period.

Dagen då mordet skedde var alla persienner i deras radhus neddragna, det var de aldrig annars.

Bara ett dygn efter att hon försvunnit hade han satt upp "saknad" lappar i hela byn.

Döttrarna vill inte ha med fadern att göra då de är övertygade om att det är han som mördat deras mor (det är f.ö. polisen också).

Döttrarna bad honom att inte komma på begravningen, han kom ändå.

Samma dag det stod klart att han inte kunde dömas för något hissade han flaggan i trädgården.
Han bor för övrigt kvar i samma hus, i samma lilla by.

Det ryktades förresten att AC skulle ha haft en affär med en annan man vid sidan om och att hon skulle ha rymt utomlands med honom. Döttrarna trodde att det var så till en början.

Jag ska försöka luska lite mer om det finns intresse.

Mvh.

Frankenstein
Citera
2009-08-11, 12:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Jag råkar faktiskt ha lite inside i just det här fallet.

Maken styrde ACs liv med järnhand. Han körde henne alltid till jobbet och han hämtade henne alltid från jobbet, när hon var på sitt jobb ringde han dessutom flera gånger om dagen för att ha koll på vad hon sysslade med. Detta beteende var något som eskalerade över en 20 års period.

Dagen då mordet skedde var alla persienner i deras radhus neddragna, det var de aldrig annars.

Bara ett dygn efter att hon försvunnit hade han satt upp "saknad" lappar i hela byn.

Döttrarna vill inte ha med fadern att göra då de är övertygade om att det är han som mördat deras mor (det är f.ö. polisen också).

Döttrarna bad honom att inte komma på begravningen, han kom ändå.

Samma dag det stod klart att han inte kunde dömas för något hissade han flaggan i trädgården.
Han bor för övrigt kvar i samma hus, i samma lilla by.

Det ryktades förresten att AC skulle ha haft en affär med en annan man vid sidan om och att hon skulle ha rymt utomlands med honom. Döttrarna trodde att det var så till en början.

Jag ska försöka luska lite mer om det finns intresse.

Mvh.

Frankenstein
Tack frankenstein.

Det är en ruggig historia och mannen likaså.
Flagghissningen var magstarkt gjort.
Hur är det med hans umgänge idag ? kan tänka mig att det är fler än barnen som vänt honom ryggen där.Det måste ju snackas en hel del i byn om fanskapet.
Vad har han jobbat med ? för visst är han pensionär numera ?
Det finns intresse frankenstein, så luska du.
Mvh A
Citera
2009-08-11, 13:24
  #9
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Tack frankenstein.

Det är en ruggig historia och mannen likaså.
Flagghissningen var magstarkt gjort.
Hur är det med hans umgänge idag ? kan tänka mig att det är fler än barnen som vänt honom ryggen där.Det måste ju snackas en hel del i byn om fanskapet.
Vad har han jobbat med ? för visst är han pensionär numera ?
Det finns intresse frankenstein, så luska du.
Mvh A

Vad jag har förstått så är det en ganska god gemenskap på den gatan som han bor på (Jag kan iofs svära på att han bor kvar där nu men förra året gjorde han). Alltså det är lite Bullerbyn-känsla där och alla känner alla.
Han har dock blivit exkluderad från den här gemenskapen nu. Jag vet inte om han jobbar längre men jag ska ta reda på det.

Alla i byn, eller de flesta, känner ju till det här eftersom AC arbetade på ett dagis. Tänk dig själv hur många barn och föräldrar som hon lärde känna på 20 år. Alla vet att det är han som har gjort det men jag tror inte att det är så många som vet hur han ser ut.

Mvh.
Frankenstein
Citera
2009-08-12, 09:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Vad jag har förstått så är det en ganska god gemenskap på den gatan som han bor på (Jag kan iofs svära på att han bor kvar där nu men förra året gjorde han). Alltså det är lite Bullerbyn-känsla där och alla känner alla.
Han har dock blivit exkluderad från den här gemenskapen nu. Jag vet inte om han jobbar längre men jag ska ta reda på det.

Alla i byn, eller de flesta, känner ju till det här eftersom AC arbetade på ett dagis. Tänk dig själv hur många barn och föräldrar som hon lärde känna på 20 år. Alla vet att det är han som har gjort det men jag tror inte att det är så många som vet hur han ser ut.

Mvh.
Frankenstein
Tack Frankenstein.

Ja han får nog stå ut med en del blickar och folk som vänder honom ryggen socialt i byn, ja Dalby är inte så litet förresten.
Om han väljer att flytta så kan det ses som ett erkännande och på att han inte står ut, men det kommer naturligtvis inte att vara den officiella förklaringen.
Vet du om det finns barnbarn ?
Citera
2009-08-14, 19:02
  #11
Medlem
frankensteins avatar
Nu har jag lite mer.

För det första har han sålt huset.

Hon hade kommit till jobb med blåmärken i ansiktet dagarna innan.

AC skulle gå ut på promenad och bara det var konstigt för hon gick tydligen aldrig ut på kvällen, enligt grannar, kollegor och vänner. Mannen sa aldrig vilken tid de gick ut och han hade sagt att hon hade migrän.

Ca 22.30 börjar släktingar att leta efter henne, bl a genom att ringa till grannar. De säger att hon har varit försvunnen i tre timmar och gick ut ca. 20.00, döttrarna sa även att pappan betedde sig "jättekonstigt". Vänner och grannar insåg att det var allvarligt. Ingen hade dock sett henne. Utanför mannens hus stod det massa människor och väntade på henne och ville veta hur det gick med sökandet. De flesta tyckte det var konstigt att mannen inte visste var hon var eftersom de visste vilken "pli" han hade på henne.

Polisen kom mellan 02.00 och 03.00.

Det var barnen som satte upp lapparna och inte mannen.

Mannen hade även ringt och kollat med barn och polis var de var när de letade efter henne!

Personalen på hennes arbetsplats upplevde det som obehagligt att hennes make började dyka upp så ofta på förskolan och till slut fick de inte lov, av sin chef, att tala med AC's make eftersom han hade varit på hennes arbetsplats så mycket och man började även misstänka att det var han som var skyldig.

Allt detta utspelade sig innan de fann henne.

En månad innan de hittade henne hade en hundägare ringt till polisen och sagt att han hittat något som liknade en grav i skogen. Vår smarta svenska polis struntade dock i tipset så hundägaren ringde igen och då åkte polisen ut till platsen och hittade henne.

Kollade även en av länkarna, http://www.svenskamord.se/index.php?topic=1023.msg9140 det finns ett par fel där. Bland annat hade hon ingen syster och han fick inte 114 000 :- som det står där

Frågor om hennes barn och vad de sysslar med kommer jag inte att svara på av respekt till barnen.

Fred ut!

Mvh.

Frankenstein
__________________
Senast redigerad av frankenstein 2009-08-14 kl. 19:05.
Citera
2009-08-14, 20:13
  #12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Nu har jag lite mer.

För det första har han sålt huset.

Hon hade kommit till jobb med blåmärken i ansiktet dagarna innan.

AC skulle gå ut på promenad och bara det var konstigt för hon gick tydligen aldrig ut på kvällen, enligt grannar, kollegor och vänner. Mannen sa aldrig vilken tid de gick ut och han hade sagt att hon hade migrän.

Ca 22.30 börjar släktingar att leta efter henne, bl a genom att ringa till grannar. De säger att hon har varit försvunnen i tre timmar och gick ut ca. 20.00, döttrarna sa även att pappan betedde sig "jättekonstigt". Vänner och grannar insåg att det var allvarligt. Ingen hade dock sett henne. Utanför mannens hus stod det massa människor och väntade på henne och ville veta hur det gick med sökandet. De flesta tyckte det var konstigt att mannen inte visste var hon var eftersom de visste vilken "pli" han hade på henne.

Polisen kom mellan 02.00 och 03.00.

Det var barnen som satte upp lapparna och inte mannen.

Mannen hade även ringt och kollat med barn och polis var de var när de letade efter henne!

Personalen på hennes arbetsplats upplevde det som obehagligt att hennes make började dyka upp så ofta på förskolan och till slut fick de inte lov, av sin chef, att tala med AC's make eftersom han hade varit på hennes arbetsplats så mycket och man började även misstänka att det var han som var skyldig.

Allt detta utspelade sig innan de fann henne.

En månad innan de hittade henne hade en hundägare ringt till polisen och sagt att han hittat något som liknade en grav i skogen. Vår smarta svenska polis struntade dock i tipset så hundägaren ringde igen och då åkte polisen ut till platsen och hittade henne.

Kollade även en av länkarna, http://www.svenskamord.se/index.php?topic=1023.msg9140 det finns ett par fel där. Bland annat hade hon ingen syster och han fick inte 114 000 :- som det står där

Frågor om hennes barn och vad de sysslar med kommer jag inte att svara på av respekt till barnen.

Fred ut!

Mvh.

Frankenstein

Jaså, han fick huset sålt? Han hade det ute till försäljning både genom mäklare och egen annons på blocket.se, tror jag det var.

Han hade tydligen sitt kontor hemma i villan. Vet du om han har företaget kvar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback