Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-10, 15:51
  #1
Medlem
-TnT-s avatar
Nå, vilken nominerar du till värdens FULASTE huvudstad? Jag har själv inte riktigt bestämt mig än och skulle vara trevligt att få höra era synpunkter och val. Försök fatta åtminstone en mindre nominering till följd utav ditt val samt en överblickade bild.
Citera
2009-05-10, 15:51
  #2
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Lettlands Riga ska tydligen ligga bra till. Har aldrig vatt där själv dock
Citera
2009-05-10, 15:53
  #3
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrFlinthjarta
Lettlands Riga ska tydligen ligga bra till. Har aldrig vatt där själv dock
I've been there several times. A very nice city, but there are traces of war and destruction. But all in all it's a nice and relatively modern capital.
Citera
2009-05-10, 15:55
  #4
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrFlinthjarta
Lettlands Riga ska tydligen ligga bra till. Har aldrig vatt där själv dock
Är du säker? påminner typ om Stockholms gamla stan till stor del, kan tycka den är ganska vacker lite pittoreskt.
http://www.smarttravel.ee/images/riga-full.jpg
Citera
2009-05-10, 15:56
  #5
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Nå, vilken nominerar du till värdens FULASTE huvudstad? Jag har själv inte riktigt bestämt mig än och skulle vara trevligt att få höra era synpunkter och val. Försök fatta åtminstone en mindre nominering till följd utav ditt val samt en överblickade bild.

Om man bortser från landets äldre delar (gamla stan, som det kallas), så är nog Warsawa bland de fulaste städerna jag varit i.
Citera
2009-05-10, 16:34
  #6
Medlem
slcoms avatar
Personligen tyckte jag att Ulan Baatar var något av de fulare huvudstäder jag varit i. Den kändes fruktansvärt kantig och hård. Men det fanns bra sidor av den staden också.
Citera
2009-05-10, 16:54
  #7
Medlem
ari4presidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrFlinthjarta
Lettlands Riga ska tydligen ligga bra till. Har aldrig vatt där själv dock

Instämmer att baltländernas huvudstäder är riktigt slitna. Dock har jag endast varit i Tallin och det var ej en vacker syn. När jag klev av båten såg jag en katt med 3 ben vid hamnen och en prostituerad kvinna. Staden är i allmänhet väldigt grå och man får en känsla av att vara tillbaka i Sovjetunionen. Det som turistbyråar brukar skylta om i Tallin är deras "fina" kyrkor. Dock såg jag inga exceptionella.
Citera
2009-05-10, 16:56
  #8
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ari4president
Instämmer att baltländernas huvudstäder är riktigt slitna. Dock har jag endast varit i Tallin och det var ej en vacker syn. När jag klev av båten såg jag en katt med 3 ben vid hamnen och en prostituerad kvinna. Staden är i allmänhet väldigt grå och man får en känsla av att vara tillbaka i Sovjetunionen. Det som turistbyråar brukar skylta om i Tallin är deras "fina" kyrkor. Dock såg jag inga exceptionella.

När man analyserar det, så ser man att det till stor del beror på bristen på komersialism. Gå omkring på någon gata i Stockholm och försök tänka bort ALL reklam och verksamheter. Inga skyltar, inga butiker. Jepp, då har man plötsligt de forna Soviet-staterna :-D
Citera
2009-05-10, 17:08
  #9
Medlem
slagsmåls avatar
Tallinn är ingen fröjd för ögat
Citera
2009-05-10, 18:08
  #10
Medlem
Någon som satt sin fot i Manilla? Känns inte som återuppbyggnaden efter 2:a världskriget gick riktigt rätt till där.
Citera
2009-05-10, 19:49
  #11
Medlem
Satan i gatans avatar
Canberra är direkt vämjelig. Plastigt och fullkomligt själlöst. Usch!

Bisjkek är inte jättevackert heller, men en riktig skönhet ställd mot Canberra.
Citera
2009-05-10, 20:11
  #12
Medlem
Oj det finns några att välja bland.....

Brasilia, Brasiliens ganska nybyggda huvudstad helt historielös...

Ulan Bataar, Mongoliets socialrealsitiska experiment utslängd på tundran...

Valfri huvudstad på afrikanska kontinenten.....

Reykjavik, Islands sönderbyggda lilla huvudstad....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback