Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-20, 19:48
  #1
Medlem
Tjena har inhandlat ett tio tal frö utav sorten disel rider star, mini swestar och swestar 2 från www.rastshop.se var ute och letade ställe för att odla idag och hittade ett väldigt avskilt ställe men det är vass överallt och typ våtmark marken är typ "geggig" så undrar om det funkar att ställa planterna där?hade tänkt att förvegga dem lite hemma cirka 3 dagar så dem får lite svans på fröet sedan plantera ut dem i små krukor utomhus, tills dem är klara för nedsättning i marken
Citera
2009-05-20, 21:05
  #2
Avstängd
TrollKungens avatar
Tänkt lite på detta jag också faktiskt, för i kärr och våtmarker så är det mindre risk för upptäckt plus att man behöver inte vattna själv övht..

Min plan/teori är att man ska ha plantan/plantorna i hinkar med jord och massa hål i botten, sen så ställer man den bara på ett smart sätt så kapillärkraften drar upp lagom med vatten.

[img=http://img190.imageshack.us/img190/6065/planen.th.png]
Något i den stilen..
Citera
2009-05-20, 21:25
  #3
Medlem
C9h18o6s avatar
va då skall ni odla i en fitta!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vulva

"I somliga dialekter betecknar ordet "fitta" en våt träskmark"

hehe.. kunde itne låta bli..

HA det gött å lycka till med odlingen..

peace.. // c9
Citera
2009-05-20, 21:42
  #4
Medlem
piratkaptens avatar
Jag körde i våtmark förra året och tänkte även sätta ut dem på samma plats igen nu imorgon.

Man måste räkna med att vattennivån kan stiga någon dm framåt sensommaren-hösten, så bygg upp och plantera på kanske 40cm stora jordhögar och stabilisera högarna med pinnar.
Citera
2009-05-20, 23:07
  #5
Medlem
BilboBus avatar
Vad är det för typ av våtmarker ni pratar om? Odlar själv i ett träsk typ... har ju inte lust att dränka plantorna. Släng gärna up en bild på underlaget så jag vet om jag bör ta åtgärder för att plantorna icke ska drunkna.
Citera
2009-05-21, 09:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Vad är det för typ av våtmarker ni pratar om? Odlar själv i ett träsk typ... har ju inte lust att dränka plantorna. Släng gärna up en bild på underlaget så jag vet om jag bör ta åtgärder för att plantorna icke ska drunkna.


Jag ska ut och gräva hela dagen idag, 26 frön som ska ner så kan ta ett par foto när jag väl är där ute
Citera
2009-05-21, 10:07
  #7
Medlem
Kimmelimmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
va då skall ni odla i en fitta!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vulva

"I somliga dialekter betecknar ordet "fitta" en våt träskmark"

hehe.. kunde itne låta bli..

HA det gött å lycka till med odlingen..

peace.. // c9

HAHAHA, det är ju asbra sagt ^^
Citera
2009-05-21, 11:29
  #8
Medlem
Mjaus avatar
Akta så att ni inte dränker plantorna bara.
Regnar det för mycket kommer de antingen dö eller bli jätteglesa, men möjligtvis väldigt höga.
Citera
2009-05-21, 12:39
  #9
Medlem
själv tänkte jag odla på eller i kanten av en mosse vad tror ni om det?
Citera
2009-05-26, 01:25
  #10
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjau
Akta så att ni inte dränker plantorna bara.
Regnar det för mycket kommer de antingen dö eller bli jätteglesa, men möjligtvis väldigt höga.


Ja, vad är egentligen anledningen till att de blir så förbaskat höga i våtmark? Förra året fick jag några som var över 3 meter.
Citera
2009-05-26, 16:33
  #11
Medlem
Incabuloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Ja, vad är egentligen anledningen till att de blir så förbaskat höga i våtmark? Förra året fick jag några som var över 3 meter.


låter gott, vad var det för sort?
Citera
2009-05-26, 16:56
  #12
Avstängd
gimpstars avatar
Dom blir stora för att dom är i vegg länge..... Inte svårare än så.

mvh Gimpen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback