Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-05-22, 18:34
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov
Behöver svar ASAP, hur är det att odla i träskmark? Har ultimat spot i kanten av ett stort träsk i kanten där tallar växer. Ingen människa skulle gå ut där. Inget vatten förutom på små platser längre ut, men man känner att "stampar" man lite på underlaget känner man det är lite "halv blött".Kan man odla här eller kommer rötterna få jordröta? Tänkt för ca 25 plantor har ut släpat med mig ca 300L trädgårdsjord.

Bild (vattnet längre ut gömmer sig rätt bra mellan dom små gräs kullarna): https://ibb.co/dbf317z

Du kan ju odla i tex billiga hinkar/papperskorgar mm mm. i lagom storlek, gör dreneringshål i botten och undre halvan där du gräver ner kanske 50% av hinken så borde du klara dig från rotröta. Sen borde du kolla så att PH är ok, kan bli riktigt surt i tex alkärr.
Citera
2023-07-05, 00:52
  #26
Medlem
Benmaergskylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offline
Uplysningsvis kan man ju säga att långt ifrån alla våtmarker är idealiska att odla i. Bäst är att kolla pH först.

Finns mossar och myrar som har väldigt lågt ph. Man får kolla efter sjöar med alger och mycket växtlighet vid stranden, typ vass. Det är ett bra tecken på att pH ligger runt 7-8.

ph 6 till 6.5 är optimalt.
Inte 7 till 8
Citera
2023-08-11, 22:37
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov
Behöver svar ASAP, hur är det att odla i träskmark? Har ultimat spot i kanten av ett stort träsk i kanten där tallar växer. Ingen människa skulle gå ut där. Inget vatten förutom på små platser längre ut, men man känner att "stampar" man lite på underlaget känner man det är lite "halv blött".Kan man odla här eller kommer rötterna få jordröta? Tänkt för ca 25 plantor har ut släpat med mig ca 300L trädgårdsjord.

Bild (vattnet längre ut gömmer sig rätt bra mellan dom små gräs kullarna): https://ibb.co/dbf317z

Leta en ny plats att odla på. Rötterna behöver syre, vilket träskmarker normalt sett inte förser tillräckligt av
Citera
2023-08-11, 22:55
  #28
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor
Leta en ny plats att odla på. Rötterna behöver syre, vilket träskmarker normalt sett inte förser tillräckligt av

Odlar en del på landet och helt spontant tänkte jag som du.

Dika först ur isf - men värt det?
Citera
2023-08-12, 08:20
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benmaergskylan
ph 6 till 6.5 är optimalt.
Inte 7 till 8

6-7 i organisk odling.

Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Odlar en del på landet och helt spontant tänkte jag som du.

Dika först ur isf - men värt det?

Tror inte det är värt det i slutändan. Men man kan alltid lägga en 50-100l säck med jord/substrat på platsen att odla i. Skulle köra på plastsäck beroende på hur blött det är runt omkring, men en vävd säck låter bakterier och olika former av mögel inokulera mediumet enklare. På så sätt så kan man fortfarande få del av det biologiska nätverket på platsen
Citera
2023-08-12, 10:22
  #30
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor
6-7 i organisk odling.



Tror inte det är värt det i slutändan. Men man kan alltid lägga en 50-100l säck med jord/substrat på platsen att odla i. Skulle köra på plastsäck beroende på hur blött det är runt omkring, men en vävd säck låter bakterier och olika former av mögel inokulera mediumet enklare. På så sätt så kan man fortfarande få del av det biologiska nätverket på platsen

Clever guy - har jag aldrig ens tänkt på.

Tror jag är för fjompig angående estetiken - vad jag än sätter ska det "vara en del av omgivningen" typ.
(kan låta som en slarver härvid - men har ett projekt att göra om en eg barrtomt till en medelhavsdito... i Roslagen, går sådär, planterat lövträd, korneller etc etc, t o m snott "naturliga" ekplantor från allmänningen. Kostat enormt med tid i arbete och pengar -> bevattning, gödsling, kalkning, jag är inte klok, fast det visste jag ju redan).

När det gäller specifikt odla gräs - gör man nog bäst som en polare gör - om tillgång till bra och billiga frön - ut med allt! Söderläge, högt, soligt - och sedan hoppas på en varm sommar - annars blir det bara pannkaka av allt.
Citera
2023-08-20, 02:34
  #31
Medlem
DirtyNorths avatar
Jag har odlat i 10l hinkar förut utomhus, men när jag lyckades hitta en plats på första försöket där plantorna får vara ifred så har jag fixat till lite och fraktat dit jord och odlat direkt i marken dom senaste åren.

Funkade rätt bra med hinkar också, dock behöver det vattnas oftare när det inte regnat då det torkar ut betydligt fortare än om man odlar direkt i marken.
En fördel med hinkar är att du lätt kan flytta plantorna om du inser att något träd eller liknande ger mer skugga än du trott.
Odlat 2 säsonger i hink och 5-6 direkt i marken på samma ställe nu. Så om du hittat vad du tror är en bra spot kan du alltid testa med hinkar och får dom vara ifred börja frakta jord eller liknande och fixa till din spot.
Citera
2023-12-13, 22:53
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov
Behöver svar ASAP, hur är det att odla i träskmark? Har ultimat spot i kanten av ett stort träsk i kanten där tallar växer. Ingen människa skulle gå ut där. Inget vatten förutom på små platser längre ut, men man känner att "stampar" man lite på underlaget känner man det är lite "halv blött".Kan man odla här eller kommer rötterna få jordröta? Tänkt för ca 25 plantor har ut släpat med mig ca 300L trädgårdsjord.

Bild (vattnet längre ut gömmer sig rätt bra mellan dom små gräs kullarna): https://ibb.co/dbf317z
Hur gick det
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback