Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-28, 23:17
  #1
Medlem
Ramaskriets avatar
Nu är det som så att jag tänkte bedriva ett litet Flashback-projekt. Det hela är egentligen ganska simpelt, men för att undvika missförstånd tänkte jag gå igenom det hela grundligt.

IDÉ
Att alla FB-medlemmar som vill är med och redigerar en bild föreställande en stad kallad Flashbackville. Varje individ lägger till det den själv vill, exempelvis människor, byggnader, natur, djur, vägar, infrastruktur etc. I slutändan ska hela bilden föreställa ett stort landskap, eller en stad, som många människor varit med och hjälpt till att skapa.

BILDINFO
Mått: 5000 x 5000 pixlar
Filformat: 24-bitars bitmapp (.bmp)

UTFÖRANDE
Den ursprungliga bilden är denna:
http://www.megaupload.com/?d=92XD8F5R
Jag har gjort en början som pedagogiskt exempel. Flashbackville innehåller nu en man och en kvinna för säkrad förökning, ett hotell för husrum och en restaurang för förtäring. Även en bil för transport och en påbörjad väg med tillhörande korsning finns på bilden. Dessa saker har jag gjort för att visa det ungefärliga storleksförhållandet mellan saker och ting. Försök att följa dessa storleksexempel så att allt i staden blir proportionerligt. Vill du bättra på Flashbackville? Följ då dessa 9(+1) steg:

1. Skriv ett inlägg där Ni nämner att Ni påbörjar en ny redigering. Skriv något i stil med "Jag är projektledare nu och beräknar att bli klar om x minuter". Om det skulle vara kö, skriv då in Er i den kö som någon påbörjat i tidigare inlägg. Kön blir en lista där medlemmen med nummer 1 får redigera. När denna är klar är det näste man i listans tur. Vänta snällt på Er tur, annars fungerar inte systemet.
2. Öppna länken.
3. Spara filen på din dator.
4. Zippa upp filen med t ex WinZip eller WinRar
5. Öppna bildfilen i Microsoft Paint eller liknande program.
6. Rita till de saker Ni känner för. Det kan vara hur lite eller mycket som helst.
7. Spara bilden med namnet FlashbackvilleXXX. "XXX" ersätter Ni med numret, dvs +1 från tidigare version.
Ladda upp bilden på http://fuskbugg.se/fuskbugg/?p=upload.
8. Meddela i ett inlägg att du är klar och länka till bilden.

REGLER
För att det inte ska banga ur helt och hållet är det viktigt att Ni håller Er till ett antal regler. Dessa är:
  1. Ni måste meddela i tråden innan ni börjar redigera.
  2. Ni måste följa kössytemet. Trängs inte!
  3. Ni får inte ta för lång tid på Er när det är Er tur.
  4. Ni får inte förstöra andras verk! Inte sudda ut eller måla över, såvida det inte röstas om det.
  5. Ni får rita hur mycket eller lite Ni vill.
  6. Ni måste spara i rätt bildformat (.bmp).
  7. Ni måste hålla proportionerna till övriga kreationer i bilden.
  8. Ni måste följa Flashback Forums regler även i Flashbackville.

Kort sagt - sabotage undanbedes.


SLUTMÅL
I slutändan ska så många som möjligt ha bidragit till att ha gjort Flashbackville till en så stor och innehållsrik stad som möjligt. Bilden ska innehålla byggnader för olika ändamål, allt från polishus, sjukhus och brandkår till bostadshus. Fantasin hos oss registrerade medlemmar är enda begränsningen. Till slut har vi kanske en hel stor storstad där alla som beskådar staden kan hitta nya spännande detaljer som vi tillsammans skapat.

INLÄGG & POSTANDE
I varje inlägg länkar du till din redigerade bild och berättar om vad du gjort för något sedan senast. Spara gärna bilden på din hårddisk också ifall komplikationer skulle inträffa.

Kom igen nu allesammans - hjälp till och skapa staden i våra drömmar - FLASHBACKVILLE!
__________________
Senast redigerad av Ruskigbuss 2009-06-04 kl. 21:08.
Citera
2009-05-28, 23:22
  #2
Medlem
tältpinnes avatar
En mycket festlig idé! En kommentar bara. Säg att anders och pelle sitter och redigerar bilden nu och lägger till en bowlinghall var och kanske en aids-klinik. Båda laddar upp sina bilder med några minuters mellanrum. Vad fan gör vi då? Jag måste nästan förespråka att PS (och .psd) används så att vi kan jobba lager, annars kommer detta gå åt helvete. Psd är dessutom ickeförstörande.
Citera
2009-05-28, 23:25
  #3
Medlem
justsome1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
En mycket festlig idé! En kommentar bara. Säg att anders och pelle sitter och redigerar bilden nu och lägger till en bowlinghall var och kanske en aids-klinik. Båda laddar upp sina bilder med några minuters mellanrum. Vad fan gör vi då? Jag måste nästan förespråka att PS (och .psd) används så att vi kan jobba lager, annars kommer detta gå åt helvete. Psd är dessutom ickeförstörande.
Den psd'n kommer nog bli i största laget.. Någon duktig och med ork kan ju klippa ihop dom annars.. eller så får man själv göra det om man upptäcker att man skickat in bilden samtidigti som någon annan..

Kvaliten på bilden kommer nog vara ganska rolig mot slutet kan jag tänka mig, speciellt om man får använda valfritt skit program, så därför borde det vara krav på PS ialf..
__________________
Senast redigerad av justsome1 2009-05-28 kl. 23:28.
Citera
2009-05-28, 23:27
  #4
Medlem
Ramaskriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
En mycket festlig idé! En kommentar bara. Säg att anders och pelle sitter och redigerar bilden nu och lägger till en bowlinghall var och kanske en aids-klinik. Båda laddar upp sina bilder med några minuters mellanrum. Vad fan gör vi då? Jag måste nästan förespråka att PS (och .psd) används så att vi kan jobba lager, annars kommer detta gå åt helvete. Psd är dessutom ickeförstörande.
Jag tänkte också på det problemet. Jag tänkte att det kan bli lite krångligt för folk som inte behandlar PS så bra om man lägger till olika lager. Jag har egentligen ingen annan lösning än att börja klippa och klistra, ett ansvar jag faktiskt kan ta på mig. Idén är i grunden att vem som helst, oavsedd bildredigeringskunskap ska kunna förändra bilden och PS förstör lite i det avseendet.
Citera
2009-05-28, 23:31
  #5
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Säg att anders och pelle sitter och redigerar bilden nu och lägger till en bowlinghall var och kanske en aids-klinik. Båda laddar upp sina bilder med några minuters mellanrum. Vad fan gör vi då?
Kan lösas. Två alternativ:
1. Istället för Megaupload – använd tjänsten www.skickafilen.se som bara tillåter en enda nedladdning.
2. Den som avser redigera förvarnar övriga, som då snällt väntar.

Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Psd är dessutom ickeförstörande.
BMP kan läsas av både Photoshop och Paint. Kan båda läsa .psd?
Lager = filen kommer bli toktung innan veckan är över.
Citera
2009-05-28, 23:35
  #6
Medlem
tältpinnes avatar
Bra poänger. Man behöver ju faktiskt inte stressa fram tråden, en användare utannonserar att han påbörjar redigering, och innan han laddat upp sitt verk så rör ingen tidigare version. Alt. den fina idéen med skickafilen, som jag aldrig hört talas om, tack för den förresten.
Citera
2009-05-28, 23:37
  #7
Medlem
Ramaskriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Kan lösas. Två alternativ:
1. Istället för Megaupload – använd tjänsten www.skickafilen.se som bara tillåter en enda nedladdning.
2. Den som avser redigera förvarnar övriga, som då snällt väntar.


BMP kan läsas av både Photoshop och Paint. Kan båda läsa .psd?
Lager = filen kommer bli toktung innan veckan är över.
www.skickafilen.se kände jag inte till. Det skulle kunna fungera, för jag tror inte helt på idén med lager just eftersom det kommer bli hur många som helst och därmed en jävla mass mega-, kanske gigabites i slutändan.

Någon får gärna börja och sedan lägga upp bilden på skickafilen.se, ge länken här i forumet och så tar näste man på sig ansvaret att vidareutveckla bilden. Visar det sig att den redan är nedladdad så får man vänta. Händer inget under en längre tid kan dock problemet att folk laddar men skiter sedan i det hela uppstå. Men det är väl bästa lösningen så här långt alternativt alt 2 du nämnde att man skickar en post i stil med "JAG HÅLLER PÅ JUST NU, VÄNTA PÅ EDIT: BILDLÄNK".

Vad säger allesammans, vad är bäst?
Citera
2009-05-28, 23:39
  #8
Medlem
OBFKs avatar
Jag är lätt med på det här!
Citera
2009-05-28, 23:40
  #9
Medlem
Jag håller på att redigera nu, ge mig 5.
Citera
2009-05-28, 23:43
  #10
Medlem
Ramaskriets avatar
Okej, vi kör på systemet att
folk skriver i ett inlägg att de håller på att redigera och då får resten vänta snällt. Har man abstinens kan man påbörja detaljer i ett annat bilddokument och sedan klistra in det då den tidigare redigerarn postat den vidareutvecklade bilden. Uppfattat?
Citera
2009-05-28, 23:44
  #11
Medlem
Hahah älskar korsningen :P
Citera
2009-05-28, 23:54
  #12
Medlem
Sådär! Jag la till en hemlös utanför restaurangen, han bor i tält och eldar sopor!

http://www.skickafilen.se/download.j...tq8FCxixCamPDp

Döpte även rarren till Flashbackvill001.rar

Man kanske kan hålla det systemet att man addar en siffra varje gång man laddar upp den?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback