Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-11, 14:34
  #1
Medlem
puberts avatar
Köpte för ett par dagar sen ett munspel och ett par läroböcker för nybörjare och tänkte försöka lära mig spela lite.

Har nu kommit till kapitlet där man ska öva på att ta ut enskilda toner. Har dock ganska svårt för detta märker jag. I boken står det att man ska vara helt avslappnad i läpparna och bara ha en lätt spänning i sidorna av munen, men inte kinderna. Men om jag ska få ett så litet utblåshål i munnen att jag bara blåser i ett enda hål på munspelet måste jag spänna hela truten som en jäkla ringmuskel och får snart kram i munnen.

Så nu undrar jag om det finns några speciella övningar eller bra tips man kan använda sig av när man tränar på detta? Eller är det helt enkelt bara en vanesak som man måste öva in för att lära sig slappna av?

(Finns det liknande trådar så länka gärna, sökte så gott jag kunde, men hittade inget om detta.)
Citera
2009-06-11, 15:44
  #2
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pubert
Köpte för ett par dagar sen ett munspel och ett par läroböcker för nybörjare och tänkte försöka lära mig spela lite.

Har nu kommit till kapitlet där man ska öva på att ta ut enskilda toner. Har dock ganska svårt för detta märker jag. I boken står det att man ska vara helt avslappnad i läpparna och bara ha en lätt spänning i sidorna av munen, men inte kinderna. Men om jag ska få ett så litet utblåshål i munnen att jag bara blåser i ett enda hål på munspelet måste jag spänna hela truten som en jäkla ringmuskel och får snart kram i munnen.

Så nu undrar jag om det finns några speciella övningar eller bra tips man kan använda sig av när man tränar på detta? Eller är det helt enkelt bara en vanesak som man måste öva in för att lära sig slappna av?

(Finns det liknande trådar så länka gärna, sökte så gott jag kunde, men hittade inget om detta.)

När jag en gång lärde mig spela munspel, så började jag med "fusket", att med pekfingrarna täppa till klaffarna intill den jag ville spela. Testa även med att skapa en "smal" men jämn luftstråle som du pressar ut ur och in i munnen.

Tänk också på, att om det är blues du skall lira, så "krävs" ett blues harp av en tonart fem halvtoner över låtens grundtonart, så t.ex. en E-blues trivs bäst med ett A-munspel.
__________________
Senast redigerad av Mandelbrot 2009-06-11 kl. 15:55. Anledning: Lade till val av tonart
Citera
2009-06-12, 03:44
  #3
Medlem
Pröva att strunta i de där instruktionerna och försök få till det naturligt istället. Till slut kommer du hamna där ändå Kan vara lättare att bara sluta läpparna runt spelet (alltså med spelet mycket längre in än vad som behövs) och liksom gå utåt tills du bara har ett hål i käften.

Nämnas kan dock att det finns flera sätt att bara ta ett hål, vissa stoppar in hela munspelet(i princip) i munnen och täpper till de hål som inte spelas med tungan. Har sina fördelar på vissa sätt, man kan lägga akord till där det passar... Svårt om man ska bända toner bara eftersom man då behöver tungan till det!
Citera
2009-06-12, 11:08
  #4
Medlem
puberts avatar
Tack för tipsen Antar att det bara är att träna som en idiot så kommer det med tiden.
Citera
2009-06-12, 13:07
  #5
Medlem
Mandelbrots avatar
Naturligtvis är tungrörelsen som MappyJansson nämnde central inom bluesen, då främst vid inandning. Testa lite olika trick. Ett kanske lite dyrköpt knep, främst med trämunspel är att väta dem i vatten. Tonen blir då mer kraftfull med viss risk för kortare livslängd hos munspelet.
__________________
Senast redigerad av Mandelbrot 2009-06-12 kl. 13:14. Anledning: Ändrade tungrörelsen lite
Citera
2009-06-14, 15:06
  #6
Medlem
PixiePunks avatar
Jag har spelat munspel i många år,började gå o blåsa när jag va liten för att härma fadern minhade nog aldrig kunnat lära mig om jag börjat läsa nån lärobok som du gör..gör mig bara ännu mer förvirrad:Pbara blås o sug så mycket du kan så läser det sig tids nogför att svara på din fråga så sitter det i tungan,både bendningar o ta enskilda toner.Det mesta sitter i hur du formar munnen på insidan så att sägaTog ett tag för mig att komma på i mina unga dar då jag som sagt lärt mig själv att spela...Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback