Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-27, 13:22
  #1
Medlem
lazerkatts avatar
Ska snart flytta ner till Karlskrona för vidare studier, och undrar vad det finns att göra där, vilka områden som är bra och vilka man ska undvika, är det en cykelstad eller är det kommunaltrafiken som gäller?

Rubb och stubb om Karlskrona alltså.
Citera
2009-06-27, 13:30
  #2
Medlem
rotten_88s avatar
Lite mer specifika frågor vore enklare att besvara.
Det som finns att göra här beror ju på vad som intresserar en.
Att cykla går fint men är inte att rekommendera i själva staden, då den är fylld av backar.
Bussförbindelserna är rätt bra.
Citera
2009-06-27, 13:37
  #3
Medlem
Piddelitos avatar
Bodde i Karlskrona knappt ett år pga jobb, det är en vansinnigt vacker stad byggd på öar i de centrala delarna (Trossö, Björkholmen/Ekholmen, Saltö, Pantarholmen, Långö). Massor med svensk historia i och omkring staden också. De kringliggande förorterna är ganska trista dock, men det kan ju sägas om vilken svensk stad som helst. På sommaren är det rena rama paradiset om man gillar hav och skärgård.

Det trista var närvaron av alla nazistpuckon, vars hatpropaganda man fick i brevlådan ibland.
Citera
2009-06-27, 13:48
  #4
Medlem
lazerkatts avatar
Jo grabbarna med kramp i högerarmen har man hört om.
Finns det några bra barer, gärna lite mer rockorienterade?
Några bra ställen som har punk/metal spelningar ibland?
Hur är fisket om man saknar båt?
Går båt att hyra billigt?
Citera
2009-06-27, 13:50
  #5
Medlem
rotten_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Bodde i Karlskrona knappt ett år pga jobb, det är en vansinnigt vacker stad byggd på öar i de centrala delarna (Trossö, Björkholmen/Ekholmen, Saltö, Pantarholmen, Långö). Massor med svensk historia i och omkring staden också. De kringliggande förorterna är ganska trista dock, men det kan ju sägas om vilken svensk stad som helst. På sommaren är det rena rama paradiset om man gillar hav och skärgård.

Det trista var närvaron av alla nazistpuckon, vars hatpropaganda man fick i brevlådan ibland.

Numera har ju dock herr Björn Fries (samma kille som försökte stänga ner flashback) rensat Karlskrona från nazister rätt ordentligt, och jag har på flera år aldrig fått någon propaganda i brevlådan.
Citera
2009-06-27, 14:19
  #6
Medlem
Studerade själv 2 år i Karlskrona på sent 80 tal.
De centrala delarna var helt ok att bo i men områden som Kungsmarken
stank miljonprogram med alla dess problem.
Själv bodde jag på Pantarholmen och Björkholmen.
Det största problemet i svängen på den tiden var knappast högermänniskor utan asfulla värnpliktsnissar.
Det lär nog ha ändrats sedan 1989.
Det jävligaste med att bo i Karlskrona är dock nordanvinden.
Då havet sällan fryser så är vintern ett rent helvete i Blekinge och Karlskrona i synnerhet.
Är du inte frusen av dig så är Karlskrona helt ok.
Citera
2009-06-27, 14:58
  #7
Medlem
Har också bott där fast lite längre än ett par år. Flyttade för fem år sedan ungefär.

Undvik Marieberg och Kungsmarken. Kungsmarken har det dåliga ryktet och Marieberg är "förorten" till Kungsmarken. I Marieberg tror jag det var 1/4 under 25 år som hade ett kriminellt register för några år sedan. Annebo, där många studenter bor, är okej men många "socialfall" bor där.

Det extrema högerfolket är bortblåst för länge sedan. NSF höll till på Annebo ett tag för många år sedan.

Bussarna är mycket fräscha och går ofta. Många badplatser (det är bara att välja första bästa klippa om du inte gillar stränderna). Cykling är som sagt beroende på hur många backar man ska passera. Bor man inte i staun så fungerar det bra att cykla. Du kan gå tvärs över centrum-öarna på 15 minuter (Stumholmen -> Björkholmen).

Annars är det en väldigt vacker stad. Många utbölingar upplever det som lite svårt att komma Karlskroniterna inpå livet och det vill jag hålla med om. Gillar du att fiska så har du kommit rätt.

Färjan från handelshamnen ut till Aspö är gratis om du vill ha en billig utflykt och samtidigt får du se lite av skärgården och örlogsbasen. Ta med cykeln.

Nu kommer den tråkiga biten... höst, vinter och tidig vår. Det blåser nämligen som fan i den staden och alla gatorna är dragna med linjal, vilket ger möjligheten att gå runt ett kvarter och ha motvind hela vägen. Snön lägger sig sällan en längre stund och det brukar mest vara grått under hösten. Frågar du någon gammal som gjort lumpen i Karlskrona så kallar de staden för "pinan". Lumparna är ett utdöende släkte där sedan KA2 försvann. Nu är "bara" marinbasen kvar.

Skulle gärna ha ett sommarställe i Karlskrona, men vintern är väldigt trist. Överlag är det en väldigt lugn stad. Staden har varit näst störst i Sverige en gång i tiden och det sägs att Karl XI planerade att göra Karlskrona till den nya huvudstaden, vilket givit lite storstadskomplex tror jag.

Stadens motto är: "Det gaaauuur (går) inte."
__________________
Senast redigerad av Kungen.nu 2009-06-27 kl. 15:02.
Citera
2009-06-27, 21:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungen.nu
Har också bott där fast lite längre än ett par år. Flyttade för fem år sedan ungefär.

Undvik Marieberg och Kungsmarken. Kungsmarken har det dåliga ryktet och Marieberg är "förorten" till Kungsmarken. I Marieberg tror jag det var 1/4 under 25 år som hade ett kriminellt register för några år sedan. Annebo, där många studenter bor, är okej men många "socialfall" bor där.

Det extrema högerfolket är bortblåst för länge sedan. NSF höll till på Annebo ett tag för många år sedan.

Bussarna är mycket fräscha och går ofta. Många badplatser (det är bara att välja första bästa klippa om du inte gillar stränderna). Cykling är som sagt beroende på hur många backar man ska passera. Bor man inte i staun så fungerar det bra att cykla. Du kan gå tvärs över centrum-öarna på 15 minuter (Stumholmen -> Björkholmen).

Annars är det en väldigt vacker stad. Många utbölingar upplever det som lite svårt att komma Karlskroniterna inpå livet och det vill jag hålla med om. Gillar du att fiska så har du kommit rätt.

Färjan från handelshamnen ut till Aspö är gratis om du vill ha en billig utflykt och samtidigt får du se lite av skärgården och örlogsbasen. Ta med cykeln.

Nu kommer den tråkiga biten... höst, vinter och tidig vår. Det blåser nämligen som fan i den staden och alla gatorna är dragna med linjal, vilket ger möjligheten att gå runt ett kvarter och ha motvind hela vägen. Snön lägger sig sällan en längre stund och det brukar mest vara grått under hösten. Frågar du någon gammal som gjort lumpen i Karlskrona så kallar de staden för "pinan". Lumparna är ett utdöende släkte där sedan KA2 försvann. Nu är "bara" marinbasen kvar.

Skulle gärna ha ett sommarställe i Karlskrona, men vintern är väldigt trist. Överlag är det en väldigt lugn stad. Staden har varit näst störst i Sverige en gång i tiden och det sägs att Karl XI planerade att göra Karlskrona till den nya huvudstaden, vilket givit lite storstadskomplex tror jag.

Stadens motto är: "Det gaaauuur (går) inte."
En bra beskrivning av en stad jag gillar.
Både Karl den XI och dussin hade säkert vikit sig i snålblåsten på Ronnebygatan.
Lilla Sthlm är en ganska bra beskrivning på Karlskrona.
Citera
2009-06-28, 10:12
  #9
Medlem
har bott i kallekrona i 10år nu och kan bara instämma i de positiva tongångarna,jag har inga flyttplaner alls.
Citera
2009-06-28, 12:26
  #10
Medlem
lazerkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungen.nu
Har också bott där fast lite längre än ett par år. Flyttade för fem år sedan ungefär.

Undvik Marieberg och Kungsmarken. Kungsmarken har det dåliga ryktet och Marieberg är "förorten" till Kungsmarken. I Marieberg tror jag det var 1/4 under 25 år som hade ett kriminellt register för några år sedan. Annebo, där många studenter bor, är okej men många "socialfall" bor där.

Det extrema högerfolket är bortblåst för länge sedan. NSF höll till på Annebo ett tag för många år sedan.

Bussarna är mycket fräscha och går ofta. Många badplatser (det är bara att välja första bästa klippa om du inte gillar stränderna). Cykling är som sagt beroende på hur många backar man ska passera. Bor man inte i staun så fungerar det bra att cykla. Du kan gå tvärs över centrum-öarna på 15 minuter (Stumholmen -> Björkholmen).

Annars är det en väldigt vacker stad. Många utbölingar upplever det som lite svårt att komma Karlskroniterna inpå livet och det vill jag hålla med om. Gillar du att fiska så har du kommit rätt.

Färjan från handelshamnen ut till Aspö är gratis om du vill ha en billig utflykt och samtidigt får du se lite av skärgården och örlogsbasen. Ta med cykeln.

Nu kommer den tråkiga biten... höst, vinter och tidig vår. Det blåser nämligen som fan i den staden och alla gatorna är dragna med linjal, vilket ger möjligheten att gå runt ett kvarter och ha motvind hela vägen. Snön lägger sig sällan en längre stund och det brukar mest vara grått under hösten. Frågar du någon gammal som gjort lumpen i Karlskrona så kallar de staden för "pinan". Lumparna är ett utdöende släkte där sedan KA2 försvann. Nu är "bara" marinbasen kvar.

Skulle gärna ha ett sommarställe i Karlskrona, men vintern är väldigt trist. Överlag är det en väldigt lugn stad. Staden har varit näst störst i Sverige en gång i tiden och det sägs att Karl XI planerade att göra Karlskrona till den nya huvudstaden, vilket givit lite storstadskomplex tror jag.

Stadens motto är: "Det gaaauuur (går) inte."
Det låter bra, frusen är jag inte.
Hur är kroglivet vintertid?
Citera
2009-06-28, 16:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazerkatt
Det låter bra, frusen är jag inte.
Hur är kroglivet vintertid?

Det får någon annan svara på. Är ingen krogperson direkt, så jag brukade mest sitta på uteserveringarna under sommaren. De flesta krogarna ligger nog högst 10 minuter emellan, så det är egentligen bara att gå runt om man vill det. Ute vid BTH tror jag de har "Rotundan" kvar, där studenterna brukar kröka. Tror det är två-tre kilometer därifrån och in till stan och det avverkar man ju snabbt på fyllan.

Kyla handlar det inte riktigt om. Grå marksten, avgasfärgad slask och grå himmel i kombination med rejäl blåst blir tråkigt i längden, rent av deprimerande. Om vi enbart ska tala om kyla i den staden så är -2 detsamma som -10 inåt landet. Blåst och fukt gör mycket där.

Edit: Just det... missa inte Glaciären på stortorget nu på sommaren. Ta tre kulor och gå ut lika förvånad som resten av nykomlingarna. Du hittar dit en varm sommardag genom att leta efter en enorm kö.
__________________
Senast redigerad av Kungen.nu 2009-06-28 kl. 16:23.
Citera
2009-06-28, 17:31
  #12
Medlem
Missade att du frågat specifikt om fisket faktiskt, trots att jag skrev om det själv.

Blekinges skärgård är känt gäddvatten och eftersom det är klippor nästan överallt kan du också fiska nästan överallt. Hyra båt går bra, vet dock inte vad det kostar. Du hittar säkert mer här: http://www.dragsosportfishing.se/. Kolla på fiskesnack.com så finns det säkert mer tips om fiske och båtar i Karlskrona.

Tog själv en rejäl donna där en vår, men fan vilken trist gädda hon var. Seg som en stock. Trodde jag hade en tångruska ända tills jag fick syn på åbäket.
__________________
Senast redigerad av Kungen.nu 2009-06-28 kl. 17:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback