Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-02, 02:24
  #33709
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
SG var trippelmördare.
2 knivmord + ett styckmord, inom loppet av 4 år.
En extremt impulsiv och alkoholiserad person, som suttit på Sidsjön.
Samtliga mord som han begick på 70-talet, var groteska och allmänt underliga.
Pensionärerna som han knivade ihjäl i Ystad, gömde han inte ens.
Han släpade in kropparna i nån lada och lämnade dem bara där.
Kvinnan han styckmördade (Wanda) lämnades delvis kvar på balkongen (!).
Jag minns inte om det var SG:s eller W:s lägenhet.
Hennes torso fanns iaf på balkongen när polisen hittade den.

Tack för ditt engagemang men vi vet inte ens om CdC blev mördad, samtidigt bar inte nedmonteringen av CdC SG:s signatur, dvs de moment som präglade nedmonteringen av CdC skiljde sig på ett markant sätt från SG:s tidigare brott.

Ingen prostituerad kvinna har heller anmält SG för avvikande beteende i samband med sexköp.

Det går även att notera att SG hade inte någon som helst koppling till dumpningszonen.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har alltid tyckt att polisens ointresse för SG är intressant.
Att polisen omedelbart sköt honom åt sidan, kan ha att göra med en generell motvilja mot att undersöka de lägsta nivåerna i S-holms undre värld.

Nä, det där stämmer inte. CdC var gatuprostituerad och hade kunder från alla samhällsklasser. Att då helt plötsligt börja fokusera på de lägsta nivåerna i S-holms undre värld låter motsägelsefullt. Du känner kanske till koffertmordet i Göteborg 1969? Detta fall kan tjäna som en påminnelse att man ska inte ha förutfattade meningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att polisen inte undersökte SG ordentligt, är lika konstigt som att polisen underlät att inventera de livsfarliga människor som fanns på E-vägen 25 och på andra adresser på E-vägen.
Vinof och hans polare var såklart inte unika på E-vägen.
Där fanns såklart flera psykfall, galna knarkare och gud vet vad ....

Problemet med dina teorier är att de galna psykfallen och knarkarna hade inte de anatomiska kunskaper vilka tycks ha präglat styckningen av BO? Du minns kanske att både Rajs och doktor Wykman drog vissa slutsatser som pekade i en viss annan riktning?
Citera
2024-05-02, 16:01
  #33710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Ja det är märkligt och ett bevis för den svenska poliskårens totala inkompetens.
Palmemordet osv

Detta fall är så extremt, att man kan misstänka en stark motvilja mot att arbeta seriöst.
Jag tror inte att misshandeln av da Costa-fallet bara beror på inkompetens.
Det har funnits flera öppna mål och självklara åtgärder, som polisen ignorerat.
Jag tror inte att det har funnits någon vilja att arbeta seriöst med detta fall.

En återkommande person i tråden är Vinof Olausson, av självklara skäl.
Han bodde och jobbade 75 meter från FP2 men förhördes inte förrän i feb 1985.
Mindre känd (eller rättare sagt okänd) är Vinofs granne: Stig Gladh.
Gladh huserade mittemot Vinof på sommaren 1984 och använde sina lokaler i juli 1984.
Gladhs titel var skrothandlare. Det verkar fullständigt självklart att han hade kontakt med Vinofs vän S, som inte bara var amfetaminist, pillermissbrukare och totalt sjuk i huvudet.
S var också koppartjuv och tjuv i största allmänhet.
Och Gladh var fö statstjänsteman, anställd på Televerket (ledtråd: koppar).
Gladh och Vinof kände dessutom varandra...

Vilken normalbegåvad debattör som helst kan knyta ihop trådarna och fundera över hur dessa tre personer kan tänkas ha interagerat med varandra.

Eftersom polisen förhörde Vinof och dessutom sökte igenom Gladhs bilar (i augusti 1984), är det närmast ett mirakel att man inte sökte upp och förhörde S, som säkerligen uppehöll sig på E-vägen på sommaren 1984. Han var dessutom bundis med en av Vinofs flyttgubbar.

Jag orkar inte göra en bulletlist och tjata igenom allt som gör S intressant.
Men jag kan nämna hans akuta psykiskt ohälsa, hans otäcka vana att stjäla knivar och bära kniv, en uppenbar empatistörning, ett gravt blandmissbruk (huvuddrog: amfetamin), bensomissbruk och avsaknaden av normala mänskliga spärrar.

I påverkat tillstånd kunde S ta sig till precis vad som helst.

Att en så farlig man som S flög under polisens radar (och alla andras radar också) är fantastiskt.
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-05-02 kl. 16:06.
Citera
2024-05-05, 20:59
  #33711
Medlem
Är det någon av er som har haft kontakt med utredare dom senaste åren? Är det här ärendet case closed. I media har det varit tyst i många år, upplever jag iallafall. Jag var ung dom här åren. 3 ärenden på den tiden. Detta ärende. Samt mannen som blev ihjälslagen i ett rum på T centralen, av 2 poliser, 3e palmemordet. Men da Costa det mest intressanta tycker jag.
Citera
2024-05-06, 03:03
  #33712
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Detta fall är så extremt, att man kan misstänka en stark motvilja mot att arbeta seriöst.
Jag tror inte att misshandeln av da Costa-fallet bara beror på inkompetens.
Det har funnits flera öppna mål och självklara åtgärder, som polisen ignorerat.
Jag tror inte att det har funnits någon vilja att arbeta seriöst med detta fall.

En återkommande person i tråden är Vinof Olausson, av självklara skäl.
Han bodde och jobbade 75 meter från FP2 men förhördes inte förrän i feb 1985.
Mindre känd (eller rättare sagt okänd) är Vinofs granne: Stig Gladh.
Gladh huserade mittemot Vinof på sommaren 1984 och använde sina lokaler i juli 1984.
Gladhs titel var skrothandlare. Det verkar fullständigt självklart att han hade kontakt med Vinofs vän S, som inte bara var amfetaminist, pillermissbrukare och totalt sjuk i huvudet.
S var också koppartjuv och tjuv i största allmänhet.
Och Gladh var fö statstjänsteman, anställd på Televerket (ledtråd: koppar).
Gladh och Vinof kände dessutom varandra...

Vilken normalbegåvad debattör som helst kan knyta ihop trådarna och fundera över hur dessa tre personer kan tänkas ha interagerat med varandra.

Eftersom polisen förhörde Vinof och dessutom sökte igenom Gladhs bilar (i augusti 1984), är det närmast ett mirakel att man inte sökte upp och förhörde S, som säkerligen uppehöll sig på E-vägen på sommaren 1984. Han var dessutom bundis med en av Vinofs flyttgubbar.

Jag orkar inte göra en bulletlist och tjata igenom allt som gör S intressant.
Men jag kan nämna hans akuta psykiskt ohälsa, hans otäcka vana att stjäla knivar och bära kniv, en uppenbar empatistörning, ett gravt blandmissbruk (huvuddrog: amfetamin), bensomissbruk och avsaknaden av normala mänskliga spärrar.

I påverkat tillstånd kunde S ta sig till precis vad som helst.

Att en så farlig man som S flög under polisens radar (och alla andras radar också) är fantastiskt.

Det stora problemet med dina spekulationer är att det finns inga vittnesmål eller uppgifter att S, Gladh eller Vinof har träffat eller umgåtts med CdC i anslutning till hennes försvinnande.

Den platsen tog nämligen upp av det sista vittnet arkitekten.
Citera
2024-05-08, 13:27
  #33713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Är det någon av er som har haft kontakt med utredare dom senaste åren? Är det här ärendet case closed. I media har det varit tyst i många år, upplever jag i alla fall. Jag var ung dom här åren. 3 ärenden på den tiden. Detta ärende. Samt mannen som blev ihjälslagen i ett rum på T centralen, av 2 poliser, 3e palmemordet. Men da Costa det mest intressanta tycker jag.

Bland de personer som har hängt i tråden i i flera år, finns det nog flera som har haft kontakt med utredare som har insyn i da Costa-fallet. Det är dock tveksamt om debattörer är öppna med sådana kopplingar i en gigantisk flashbacktråd som den här.

Detta fall är avslutat, closed, stendött, begravet. 40 år har gått sedan CdC dog och polisen har dessutom misshandlat fallet grundligt i två omgångar, vilket har lett till fallet har förstörts totalt, tillsammans med förtroendet för polisen. Vem vill lämna seriösa tips till polisen, efter att polisen har tröskat igenom två fullständigt värdelösa utredningar?

De intressanta tips som har lämnats in under åren, har dessutom ignorerats totalt. Det började med Gonerka på sommaren 1984 och så har det fortsatt...

Mellan 1984 och 1999 lyckades polisen vaska fram fyra fullständigt harmlösa personer, som lyftes fram som potentiella gärningsmän. Detta var Härm, Allgén, Uffe/väktaren och Solnamannen. Det är löjeväckande att tänka sig någon av dessa fyra personer som en styckmördare.

Ingen av dessa män har haft ett smack med CdC:s död att göra.
Citera
2024-05-08, 15:52
  #33714
Medlem
Jag lyssnade på gw Persson för ett tag sedan och han sa att teeth härm och thomas allgén aldrig har varit i närheten av da costa .Dom fick således sina liv förstörda .Jovan Rajs är en stor bov i dramat. Dessutom ändrade Rajs sina uppgifter och sa att det var en kvinna som var förövare. En skam för svenskt rättsväsende. Så mycket fel från början till slut.
Citera
2024-05-08, 16:40
  #33715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Jag lyssnade på gw Persson för ett tag sedan och han sa att teeth härm och thomas allgén aldrig har varit i närheten av da costa .Dom fick således sina liv förstörda .Jovan Rajs är en stor bov i dramat. Dessutom ändrade Rajs sina uppgifter och sa att det var en kvinna som var förövare. En skam för svenskt rättsväsende. Så mycket fel från början till slut.

Det har han helt rätt i. Det GW alltid glömmer att säga, är att han var delaktig i utredning nr 2, som var precis lika usel som utredning nr 1. Utredning nr 2 är egentligen mest spektakulär, eftersom polisen tog upp fallet 1999, efter 15 år. Och man hade lärt sig exakt ingenting. Man kopierade exakt misstagen från utredning nr 1. Jag har själv läst utredning nr 2 och jag kan garantera att noll och intet band Solnamannen till detta styckmord. Det var blaha från början till slut.

Jag vet inte om GW var inne i en missbruksperiod kring 1999 men han agerade iaf väldigt konstigt och sa väldigt konstiga saker. Kan ha berott på sprit och tabletter kanske.

Bara detta att han babblade om gärningsmannaprofilen i TV, var minst sagt udda. En profil som visas för allmänheten ska ju ha ett syfte - det är meningen att allmänheten ska hjälpa till. I detta fall var det ju totalt meningslöst att babbla om den i TV. För det första hade Solnamannen förhörts år 1985. Man visste exakt vem han var. För det andra fanns det inte en chans att ett vittne skulle nappa på TV-inslaget och tipsa snuten, efter 15 år. Och vad skulle det leda till? Möjligheten att det fanns en hållbar indiciekedja och fysiska bevis efter 15 år, var väl en på miljarden ....

J-a cirkus.
Citera
2024-05-09, 02:51
  #33716
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Det är märkligt.

Ett av vittnena i TR-88 och KR-91 var en kvinnlig polis som vittnade om att hon sett OB (den ene av läkarna) och CdC i sällskap med varandra i tunnelbanan vårvintern 1984.

Skrev inte TR-88 i domen att det kunde anses som utrett att de två var bekanta med varandra tack vare den kvinnliga polisens vittnesmål? Om jag minns rätt så gjorde väl KR-91 ungefär samma bedömning av vittnesmålet?

En annan skribent nämnde GW i ett tidigare inlägg, hur kan han veta exakt vilka män CdC träffade eller inte träffade?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback