Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-02, 03:08
  #1
Medlem
Fleggards avatar
Hej alla billister på flashback...
Jag är själv billist och jag jobbar som yrkeschafför inom tung transport, alltså kör jag lastbil med släp. Jag har alltså CE behörighet utöver B:et....
Och jag har en fråga till er billister som ligger bakom 25 m ekipage? Har ni någon tänkt på varför en lastbilschafför ibland kanske tar upp båda filerna vid till exempel en korsning, inför en sväng? eller inuti en rondell?
Citera
2009-09-02, 05:17
  #2
Medlem
alarkas avatar
för att han är en idiotisk äklig självisk fan?
Citera
2009-09-02, 05:27
  #3
Medlem
dobbelinas avatar
Att köra i båda filerna minskar svängradien.
Man kan då passera med högre hastighet, alternativt det blir mindre rattande.
Så antingen har chaffisen bråttom, eller så sitter han och runkar.
Citera
2009-09-02, 06:53
  #4
Medlem
...eller för att det är svårt att svänga...
Citera
2009-09-02, 06:53
  #5
Medlem
troligtvis för att utrymmet behövs
Citera
2009-09-02, 11:08
  #6
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Billist=gillar Bill Gates?
Citera
2009-09-02, 11:11
  #7
Medlem
orvarens avatar
Många som kör tunga fordon,som har visat sin enorma kunskap!!

Citera
2009-09-02, 12:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Att köra i båda filerna minskar svängradien.
Man kan då passera med högre hastighet, alternativt det blir mindre rattande.
Så antingen har chaffisen bråttom, eller så sitter han och runkar.
Fel.

Rätt svar : För att överhuvudtaget kunna komma igenom rondellen utan att klämma ihjäl nån. Det finns helt enkelt inte plats för ett bil och släp ekipage och en personbil samtidigt i en rondell. Det är ganska logiskt om man öppnar ögonen och tittar på hur många gånger släpet/lastbilen sicksackar mellan filerna i rondellen på väg genom den. Men det krävs tydligen ett BECE körkort i plånboken för att räkna ut vad som händer ifall en personbil är i rondellen samtidigt.
Citera
2009-09-02, 12:18
  #9
Medlem