Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-02, 03:08
  #1
Medlem
Fleggards avatar
Hej alla billister på flashback...
Jag är själv billist och jag jobbar som yrkeschafför inom tung transport, alltså kör jag lastbil med släp. Jag har alltså CE behörighet utöver B:et....
Och jag har en fråga till er billister som ligger bakom 25 m ekipage? Har ni någon tänkt på varför en lastbilschafför ibland kanske tar upp båda filerna vid till exempel en korsning, inför en sväng? eller inuti en rondell?
Citera
2009-09-02, 05:17
  #2
Medlem
alarkas avatar
för att han är en idiotisk äklig självisk fan?
Citera
2009-09-02, 05:27
  #3
Medlem
dobbelinas avatar
Att köra i båda filerna minskar svängradien.
Man kan då passera med högre hastighet, alternativt det blir mindre rattande.
Så antingen har chaffisen bråttom, eller så sitter han och runkar.
Citera
2009-09-02, 06:53
  #4
Medlem
...eller för att det är svårt att svänga...
Citera
2009-09-02, 06:53
  #5
Medlem
troligtvis för att utrymmet behövs
Citera
2009-09-02, 11:08
  #6
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Billist=gillar Bill Gates?
Citera
2009-09-02, 11:11
  #7
Medlem
orvarens avatar
Många som kör tunga fordon,som har visat sin enorma kunskap!!

Citera
2009-09-02, 12:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Att köra i båda filerna minskar svängradien.
Man kan då passera med högre hastighet, alternativt det blir mindre rattande.
Så antingen har chaffisen bråttom, eller så sitter han och runkar.
Fel.

Rätt svar : För att överhuvudtaget kunna komma igenom rondellen utan att klämma ihjäl nån. Det finns helt enkelt inte plats för ett bil och släp ekipage och en personbil samtidigt i en rondell. Det är ganska logiskt om man öppnar ögonen och tittar på hur många gånger släpet/lastbilen sicksackar mellan filerna i rondellen på väg genom den. Men det krävs tydligen ett BECE körkort i plånboken för att räkna ut vad som händer ifall en personbil är i rondellen samtidigt.
Citera
2009-09-02, 12:18
  #9
Medlem
det här är ett bevis på att ingen läser körkortsboken överhuvudtaget.. där står det tydligt att man ska ta hänsyn till långa ekipage tex lastbil, lastbil med släp, kranbilar, bussar etc etc och släppa förbi dem först just pga dålig svängradie och begränsad sikt för förare..
Citera
2009-09-02, 12:20
  #10
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Billist=gillar Bill Gates?

Ja för det finns ju bara en Bill.........
Citera
2009-09-02, 12:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleggard
Hej alla billister på flashback...
Jag är själv billist och jag jobbar som yrkeschafför inom tung transport, alltså kör jag lastbil med släp. Jag har alltså CE behörighet utöver B:et....
Och jag har en fråga till er billister som ligger bakom 25 m ekipage? Har ni någon tänkt på varför en lastbilschafför ibland kanske tar upp båda filerna vid till exempel en korsning, inför en sväng? eller inuti en rondell?


Jupp, är fullständigt klar över det....


Utrymmet kanske behövs för att över huvud taget komma igenom aktuell korsning/rondell/situation.

Eller så kanske lastbilsföraren helt enkelt placerar sig så för att spärra så att inga andra trafikanter kan smyga upp utmed sidorna inför en korsning och riskera att komma ivägen eller i värsta fall i kläm när lastbil/långtradare påbörjar svängandet. Detta förfarande är dessutom helt lagligt, likaså är det helt lagligt för en förare av tunga/stora fordon att köra över heldragna linjer, spärrområden, eller t ex klättra på eller över refuger om det inte finns plats nog att komma fram annars.

Dr Tinnitus A BE CE DE Taxi ADR Truck Hjullastare m.m.
Citera
2009-09-02, 15:59
  #12
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alarka
för att han är en idiotisk äklig självisk fan?

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback