Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-02, 16:24
  #1
Medlem
Hej,

Är nybörjare i stort sett så ni får ha lite lite överseende med mina frågor

Jag funderar på att köpa in en så kallad Bananbåt för 6 personer. Alltså en uppblåsbar plastfarkost som liknar en banan. Som tanken är så vill jag köra lite turer nästa sommar. Har inte förväntat mig att tjäna storkovan på detta utan mer att det ska bli en sak till mitt företag kan erbjuda inom detta område=bra reklam=mer kunder i längden och förhoppningsvis något som kunderna uppskattar.

Båtplats och förvaring är ordnad men jag tar gärna emot tips och synpunkter ifrån alla möjliga vinklar på hur en uthyrning kan gå till?

Säkerhet, vilken båt jag ska ha, hur stor motor som jag bör ha för att driva 6 personer i cirka 15knop? Saker att tänka på i allmänhet?

Jag kan säga på ett ungefär vad jag tänkt mig elr snarare sagt funderat på då jag inte haft tanken längre än några dagar..

Budget för båten och motor ligger på max 50-60 lappar.

Jag har funderat mycket fram och tillbaks på om det skulle räcka med ca 75hk som minst för ändamålet eller om cirka 100hk är minimum.. Tjänar jag på att ha en större motor kanske med tanke på att det blir mindre belastning då man ser till bränsleförbrukning, slitage, etc? Är inombordare typ B20 något att tänka på med tanke på bränsleförbrukning? Märke på motor och passande båt?

Jag tror det får bli en 2-taktare pga budgeten, så 4-takt är nog uteslutet med tanke på priser. Är jag ute och cyklar om jag räknar med cirka 20-30 liter timmen för en 2-takts 100hk motor? Slitage på motorn har jag också tänkt på och jag har kalkylerat turer på ca 4 minuter max.. Och runt max 6 turer per dag. Håller en bra motor för den påfrestningen med 6 gaspådrag á 4minuter/varje dag i 3 månader (cirka )? Lustig fråga kanske men som sagt så frågar jag för att jag inte vet bättre

Vad kan jag räkna med i försäkring för en mellanstor båt med cirka 100hk per/mån? Servicekostnad på motor? Jag fattar det som att man kan byta impeller och växelhusolja och tändstift så kan man säga att den är körklar sen om det nu inte det föreligger ngt annat fel?

Någon som har erfarenhet av uthyrningsverksamhet inom vattensporter? Vad försäkringar kan kosta för det ändamålet? Regler etc? Bananbåt i sig om någon har erfarenhet av just denna?

Har sett att ingen har huvudskydd på sig om de brukar åka på vattenleksaker. Tänkte lite på att de kanske kan stånga varandra om de sitter på rad eller vid avflygning och om det är tanke att ha ngn sorts hjälm för passagerarna?

Ok mycket frågor här och inte helt lysande upplagt, men hoppas på svar eller synpunkter på något av vad jag skriver!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback