2009-02-15, 16:13
Medlem
Soterns avatar
Tvärtom är det den kristna förlåtande attityden som underhåller ondskan, då den säger: gör vad du vill och vi förlåter allt.
De svinen ska aldrig förlåtas, de ska alltid känna sig hatade, de ska aldrig känna sig säkra.
De har fördärvat livet för andra människor och då får de betala priset - att deras egna liv ska fördärvas.

Det finns bara ett sätt att utrota det onda och det är att utrota de onda.
Citera
2009-02-15, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Tvärtom är det den kristna förlåtande attityden som underhåller ondskan, då den säger: gör vad du vill och vi förlåter allt.
De svinen ska aldrig förlåtas, de ska alltid känna sig hatade, de ska aldrig känna sig säkra.
De har fördärvat livet för andra människor och då får de betala priset - att deras egna liv ska fördärvas.

+1
Kunde inte sagt det bättre själv.
Citera
2009-02-15, 16:53
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Håller med dig. Fight fire with fire!

Så synd att lobotomi inte görs längre.
Citera
2009-02-15, 18:09
Medlem
Förstår inte hur folk kan tycka synd om dom två grabbarna som mördade Bulger. Jag hoppas att dom två aldrig någonsin får leva ett normalt liv, bäst skulle vara om man bara drog iväg två skott i huvudet på dom två vidriga fittorna.
Citera
2009-02-15, 19:12
Medlem
Resurssvags avatar
Ungefär som väntat alltså. Allt utom tortera-hämnas-döda-lobotomera lockar fram reaktioner som gör att jag tillåter mig att tvivla på delar mänskligheten.

Vad ligger närmast avgrunden? Två havererade tioåringar som mördar en tvååring som en konsekvens av faktorer som vi inte fullt ut förstår eller ett samhälle där vuxna människor avrättar tioåringar?

// Sotern

Mitt inlägg är inte ens i närheten av att antyda kristlig kärlek, syndernas förlåtelse eller något annat luddigt religiöst budskap. Den religiösa vinkeln förde själv in när du började yra om ondska och utrotande av ondska.
Citera
2009-02-15, 20:08
Medlem
Överseende eller hämnd!

Jag har ju vistats en hel del i England och framförallt Liverpool och det tar ju inte lång tid att inse att det sociala klimatet där är mycket råare än i Sverige! De småkillar som tidigt i barnaåren kickar boll på gatorna i kortbyxor fast det är minusgrader och som aldrig fäller en tår fastän de krossar både knogar och knäskålar formas till de testosteronstinna män du möter på puben. Du lär dig snabbt att det är så osäkra på sin identitet och plats i flocken att grundregeln som med alla djur är att tittar du dem i ögonen mer än fem sekunder är fighten ett faktum!

Jag kan förstå om en hel del av de kidsen inte kan lära sig förstå empati och omtanke eftersom de inte fått nån själva! Men det betyder aldrig att jag skulle ursäkta eller förlåta ett sådant missdåd om det gällde mina egna familjemedlemmar! Jag kan möjligtvis förstå att missdådarna är skadade men det betyder inte att de skulle få sova en natt eller slappna av i vaket tillstånd utan att veta att de aldrig leva i säkerhet! Öga för öga tand för tand!

För människor som uppträder som djur och inte visar känslor i sina handlingar så skulle jag nog fan hellre uppmana köttätare att slakta dem och ha på mackan istället för nån oskyldig kalv vars enda brott är att använda sin lena tunga för att slicka i sig salter från ett barns hand!

Citat:
Ursprungligen postat av Resurssvag
Ungefär som väntat alltså. Allt utom tortera-hämnas-döda-lobotomera lockar fram reaktioner som gör att jag tillåter mig att tvivla på delar mänskligheten.

Vad ligger närmast avgrunden? Två havererade tioåringar som mördar en tvååring som en konsekvens av faktorer som vi inte fullt ut förstår eller ett samhälle där vuxna människor avrättar tioåringar?
Senast redigerad av DixiePrick 2009-02-15 kl. 20:11.
Citera
2009-02-15, 21:13
Medlem
DeBalys avatar
Härligt med alla snabba svart/vita patentlösningar, grabbarna var 10 år när de begick mordet, för övrigt ett mord som jag varken har överseende med, försvarar, förstår eller förlåter, hur mycket plumpa "guilt by association"-inägg ni än skriver, men vad skulle man ha gjort istället?

Avrättat två 10-åriga pojkar, kanske?

Vilka garantier har vi för att inte barnen till er som så blodtörstigt hyllar dödsstraff för barn inte själva begår allvarliga brott?

Ska vi avrätta dom också?

"It's a heartbreaking world if you want it to be
And you're the one that breaks it for me"
Senast redigerad av DeBaly 2009-02-15 kl. 21:19.
Citera
2009-02-15, 21:15
Medlem
Läst igenom inlägg efter inlägg och jag känner samma ilska som många andra.
Visst grabbarna var tio år.
Visst dom va barn, men 10 år! Då vet man vad man gör, dom råkade ju inte putta honom så att han dog, dom lurade med honom, torterade hnom efter vägen.
Sen när dom väl hade dödat killen så la dom honom på tågspåret!
Om det inte är elakheten personifierad så vet jag inte.
Man kan skylla på föräldrar och allt möjligt, men detta är två riktigt störda individer!
Citera
2009-02-15, 21:25
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Läst igenom inlägg efter inlägg och jag känner samma ilska som många andra.
Visst grabbarna var tio år.
Visst dom va barn, men 10 år! Då vet man vad man gör, dom råkade ju inte putta honom så att han dog, dom lurade med honom, torterade hnom efter vägen.
Sen när dom väl hade dödat killen så la dom honom på tågspåret!
Om det inte är elakheten personifierad så vet jag inte.
Man kan skylla på föräldrar och allt möjligt, men detta är två riktigt störda individer!

Om du exempelvis har ADHD, då är din mentala ålder avsvärt lägre än din faktiska ålder, så verkar det vara i det här fallet, friska, välmående barn gör inte sådana här brott.

Jag vill inte försvara brottet på något sätt, det är oförsvarbart, men det finns många som har svikit dom här två unga mördarna och det är väldigt bekvämt att skylla allt på dom, men det finns många möjliggörare runt grabbarna som har skapat "monstren".
Citera
2009-02-15, 21:29
Medlem
Resurssvags avatar
// Liza1979

Det är nog svårt att hitta någon som tycker att tioåringarna uppvisar ett normalt beteende. Tvärtom, det mesta tyder på att det mesta i deras värderingssystem och empatiska resurser är väldigt, väldigt fel.

Det skulle vara intressant om du kunde utveckla dina teorier om när man kan anses ha rättskapacitet till följd av att man är medveten om vad man gör. Berätta gärna hur du vill straffa barn som snattar, skolkar, klottrar, hamnar i slagsmål eller på annat sätt gör sig skyldiga till kriminella handlingar.
Citera
2009-02-15, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Om du exempelvis har ADHD, då är din mentala ålder avsvärt lägre än din faktiska ålder, så verkar det vara i det här fallet, friska, välmående barn gör inte sådana här brott.

Jag vill inte försvara brottet på något sätt, det är oförsvarbart, men det finns många som har svikit dom här två unga mördarna och det är väldigt bekvämt att skylla allt på dom, men det finns många möjliggörare runt grabbarna som har skapat "monstren".
Så kan det säkert vara, men faktum kvarstår..
Dom har gjort detta avskyvärda brott och sen kan man kasta ansvarsfrågan runt hur mycket som helst..
Det förändrar ingenting.
Man blir inte ett monster bara för att man har pissiga föräldrar!
Citera
2009-02-15, 21:39
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Så kan det säkert vara, men faktum kvarstår..
Dom har gjort detta avskyvärda brott och sen kan man kasta ansvarsfrågan runt hur mycket som helst..
Det förändrar ingenting.
Man blir inte ett monster bara för att man har pissiga föräldrar!

Kanske inte det, men det underlättar väsentligt, mördare kommer sällan från stabila uppväxter/hem.

Ok! Vad vill du säga med dina inlägg, vad har du för lösning att komma med, vad skulle man ha gjort annorlunda?

Har du sett programmet på youtube som jag länkade till, i ett tidigare inlägg, i den här tråden?
Senast redigerad av DeBaly 2009-02-15 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in