2009-02-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Kanske inte det, men det underlättar väsentligt, mördare kommer sällan från stabila uppväxter/hem.

Ok! Vad vill du säga med dina inlägg, vad har du för lösning att komma med, vad skulle man ha gjort annorlunda?

Har du sett programmet jag länkar till på youtube?
Nej, det har jag inte sett.
Läst hundratals sidor dock.
Vad jag vill säga med mina inlägg?
Ja att dom borde suttit fan så mycket längre än vad dom gjort..
Fick tio år, satt ju inte ens det..
Och vad vill du säga med dina inlägg?
Låt dom bara vara.. och skäll på mamma å pappa?
Citera
2009-02-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resurssvag
// Liza1979

Det är nog svårt att hitta någon som tycker att tioåringarna uppvisar ett normalt beteende. Tvärtom, det mesta tyder på att det mesta i deras värderingssystem och empatiska resurser är väldigt, väldigt fel.

Det skulle vara intressant om du kunde utveckla dina teorier om när man kan anses ha rättskapacitet till följd av att man är medveten om vad man gör. Berätta gärna hur du vill straffa barn som snattar, skolkar, klottrar, hamnar i slagsmål eller på annat sätt gör sig skyldiga till kriminella handlingar.

Du måste väl ändå hålla med om att 10 åriga ungar vet vad som är rätt och fel eller?
Lite skillnad på att sno en kaka å tortera någon till döds..
Citera
2009-02-15, 21:56
Medlem
Resurssvags avatar
// Liza1979

Hur är det med elva-, tretton och femåringarna och på vilket sätt skiljer sig rättsmedvetandet hos barnet åt när det gäller misshandel och mord kontra stöld av en kaka.

Jag är uppriktigt intresserad.
Citera
2009-02-15, 22:00
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Nej, det har jag inte sett.
Läst hundratals sidor dock.
Vad jag vill säga med mina inlägg?
Ja att dom borde suttit fan så mycket längre än vad dom gjort..
Fick tio år, satt ju inte ens det..
Och vad vill du säga med dina inlägg?
Låt dom bara vara.. och skäll på mamma å pappa?

Jag anser att de har suttit av sitt straff och jag skäller inte på mamma och pappa, men jag tar ansvar.

Skulle något av mina barn vid 10 års ålder mördat någon, ja då hade jag misslyckats fatalt som förälder och jag skulle ha känt mig medskyldig.

Skulle något av mina barn vid 10 års ålder återkommande ha varit ute efter midnatt i en miljonstad av Liverpools storlek och jag hade suttit hemma och suckat passivt, ja då hade jag varit en dålig och olämplig förälder.

Skulle mitt barn ha fått svåra raserianfall, varit en notorisk lögnare och jag hade underlåtit att uppsöka ungdomspsyk för att få hjälp med detta, då hade jag varit en dålig och olämplig förälder.

"All that is necessary for the triumph of evil is that good people do nothing"
Senast redigerad av DeBaly 2009-02-15 kl. 22:03.
Citera
2009-02-15, 23:14
Medlem
DeBaly bör vända på frågan!

DeBaly! Du skapar en mängd hypotetiska frågor som du vill att andra skall svara på. Du kommer nog att få dina svar så småningom men låt mig ge dig en hypotetisk fråga som du svarar ärligt på under tiden:

Skulle du om du bodde i en miljonstad av Liverpools storlek och fick ett besök av polisen efter midnatt vara lika förlåtande/förstående om polisen meddelade att din lilla helt oskyldiga treårige son blivit kidnappad, torterad, lemlästad och mördad av två monstruöst känslobefriade 10-åringar?

Citat:
Jag anser att de har suttit av sitt straff och jag skäller inte på mamma och pappa, men jag tar ansvar.

Skulle något av mina barn vid 10 års ålder mördat någon, ja då hade jag misslyckats fatalt som förälder och jag skulle ha känt mig medskyldig.

Skulle något av mina barn vid 10 års ålder återkommande ha varit ute efter midnatt i en miljonstad av Liverpools storlek och jag hade suttit hemma och suckat passivt, ja då hade jag varit en dålig och olämplig förälder.

Skulle mitt barn ha fått svåra raserianfall, varit en notorisk lögnare och jag hade underlåtit att uppsöka ungdomspsyk för att få hjälp med detta, då hade jag varit en dålig och olämplig förälder.

Senast redigerad av DixiePrick 2009-02-15 kl. 23:16. Anledning: bla...
Citera
2009-02-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixiePrick
DeBaly! Du skapar en mängd hypotetiska frågor som du vill att andra skall svara på. Du kommer nog att få dina svar så småningom men låt mig ge dig en hypotetisk fråga som du svarar ärligt på under tiden:

Skulle du om du bodde i en miljonstad av Liverpools storlek och fick ett besök av polisen efter midnatt vara lika förlåtande/förstående om polisen meddelade att din lilla helt oskyldiga treårige son blivit kidnappad, torterad, lemlästad och mördad av två monstruöst känslobefriade 10-åringar?

Bra fråga. Och den borde alla dessa förlåtande och förstående "humana" flummiga PK-ister ställa sig.
Citera
2009-02-16, 00:17
Medlem
Resurssvags avatar
Nej, vad skulle kunna vara värre än att bli uppfattad som politiskt korrekt av människor som ser världen i svart eller vitt?

Skulle jag där jag satt i lugn och ro få besök av polisen som berättade att "monstruöst känslobefriade tioåringar" tagit min son av daga skulle jag genast starta en tråd på Flashback för att få uppslag kring hur dessa skulle kunna torteras, avrättas och lemlästas. Allt som straff för att de torterat, avrättat och lemlästat.

Alltid skulle väl några som uppfattas av politiskt korrekta av dem som gillar sharialagar svara.
Citera
2009-02-16, 00:58
Medlem
Resurssvag!

Nu väljer du att svara som den värsta politiker och har dessutom mage att ironisera över en ärligt menad fråga som bottnar i rätten att försvara offer istället för gärningsmän! Jag hoppas att fler ser ihåligheten i ditt svar!

Jag skulle önska att du ärligt svarade på vad hur du skulle reagera eller handla i en sån situation som jag beskrev utan märkliga antaganden om andra människor ev. skulle skriva på internetforum? (Det blir ju liksom inget svar på min fråga alls om du håller på att ducka för frågan!)

För mig är denna fråga inte av ett akademiskt intresse det handlar enbart om reella försvarsinstinkter för alla som blir illa behandlade! ... och nu menar jag trots ditt försvartal för gärningsmännen hur unga de än är absolut inte dem!

Citat:
Ursprungligen postat av Resurssvag
Nej, vad skulle kunna vara värre än att bli uppfattad som politiskt korrekt av människor som ser världen i svart eller vitt?

Skulle jag där jag satt i lugn och ro få besök av polisen som berättade att "monstruöst känslobefriade tioåringar" tagit min son av daga skulle jag genast starta en tråd på Flashback för att få uppslag kring hur dessa skulle kunna torteras, avrättas och lemlästas. Allt som straff för att de torterat, avrättat och lemlästat.

Alltid skulle väl några som uppfattas av politiskt korrekta av dem som gillar sharialagar svara.
Citera
2009-02-16, 02:16
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixiePrick

Du och nattvandraren kanske borde läsa mina inlägg lite mer noggrannt.

För det första har jag inte avkrävt några svar på mina frågor, det är upp var
och en om de vill svara på mina frågor.

Och för det andra - Jag citerar mig själv:

"Härligt med alla snabba svart/vita patentlösningar, grabbarna var 10 år när
de begick mordet, för övrigt ett mord som jag varken har överseende
med, försvarar, förstår eller förlåter
, hur mycket plumpa "guilt by
association"-inägg ni än skriver, men vad skulle man ha gjort istället?"

M a o så är jag varken förlåtande eller förstående inför mordet på lilla
James Bulger.

Mordet på den lille pojken är oförsvarbart, men att som vissa i föreslår, döda
förövarna, som ju själva var barn när mordet skedde är en barbari i klass
med mordet på lilla James.

Men för att besvara din fråga:

Naturligtvis hade reptilhjärnan reagerat med önskemål om primitiv/biblisk
rättvisa, om öga för öga tand för tand, men så fungerar inte ett modernt
samhälle, tack och lov.

Det är - som tur är - inte brottsoffer som Emma Jangestig som dömer
Christine Schürrer - även det ett grymt och bestaliskt mord på barn -
utan det är tingsrätten och hovrätten.

Folk som här i tråden snackar om att ta lagen i egna händer och förspråkar
mord, verkar tyvär inte se sitt eget sjuka resonemang, eller också tycker de
att det är kul att provocera/trolla.

Vad är din lösning på problemet?

Jag ser det som att det som hände, att de unga mördarna satt 8 år på
ungdomsvårdsanstalt, var nog den bästa lösningen.

Skulle man ha gett dom ett längre fängelsstraff, hade det inneburit att de
hade flyttats från ungdomsvården till ett fängelse och det hade kunnat
rasera allt som ungdomsvården hade byggt upp.

Oavsett vad man gör, kan inget göra James Bulger levande igen. Mördarna
har dokumenterat uttryckt ånger, men inget/ingen kan förlåta det bestaliska
brott de begick.

Samtidigt blir jag förvånad över att vissa inte kan inse att man som förälder
ansvarar för sina barns handligar tills de blir straffmyndiga, Thompson och
Venables hade 5 år kvar tills de skulle bli straffmyndiga, när de begick
mordet, de är inte ensamt ansvariga. Vuxenvärlden kom undan billigt även
den här gången.
Senast redigerad av DeBaly 2009-02-16 kl. 02:49.
Citera
2009-02-16, 08:12
Medlem
Resurssvags avatar
// DixiePick

OK, jag gör ett försök att återgå till ordningen. Jag uppfattade din fråga som retorisk men om jag missförstått ber jag om ursäkt.

Jag skulle först hamna i förnekelse och vägra tro att något sådant kan hända. Jag skulle sedan drabbas av en chock som jag inte vet om jag skulle kunna ta mig ur. Om jag gjorde det skulle jag sedan anklaga dem som är skyldiga till att ha åsamkat mig detta, mig själv och det samhälle som inte är kapabelt att skydda ens våra minsta små.

Sedan skulle jag tillbringa mycket tid, i värsta fall resten av mitt liv, åt att fundera på varför detta drabbat just mig. Jag skulle leta efter enkla lösningar som skulle kunna dämpa den smärta och fylla det svarta hål jag skall över.

Men jag hoppas att jag skulle ha förmågan att gå vidare. Kanske till och med förlåta. Inte för mördarnas skull utan för min egen. Jag skulle försöka, och det är väl tveksamt om jag skulle lyckas, se det som att de tagit ett liv och att det får räcka där. Mitt liv, min egen harmoni, min bitterhet, mitt hat och min förmåga att leva vidare trots allt bestämmer jag själv över. Inte två dysfunktionella tioåringar. Jag själv.

En mild förhoppning är att jag skulle kunna höja mig en bit över det perspektiv där hämnd och mer våld är det enda som kan läka. Det är vad jag hoppas.
Citera
2009-02-16, 09:19
Medlem
Citat:

Det finns föräldrar som gör sitt bästa men det skiter sig ändå.
Människor föds med div "sjukdomar" som inte har med uppfostran att göra.
Du får inte ADD, ADHD eller damp pga dåliga föräldrar.
Jag anser inte att dessa två skithögar har gjort sitt straff.
7år! för ett utstduerat mord..
Att två 10åringar klarade av att göra detta tyder på en viss inteligens..
Citera
2009-02-16, 09:41
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Det finns föräldrar som gör sitt bästa men det skiter sig ändå.
Människor föds med div "sjukdomar" som inte har med uppfostran att göra.
Du får inte ADD, ADHD eller damp pga dåliga föräldrar.
Jag anser inte att dessa två skithögar har gjort sitt straff.
7år! för ett utstduerat mord..
Att två 10åringar klarade av att göra detta tyder på en viss inteligens..

Ja, men det är inte sådana föräldrar vi talar om här och det borde du mycket väl känna till om du, som du själv påstår, har läst "hundratals sidor" om det här fallet. Mördarnas föräldrars passivititet är väldokumenterad.

T ex deras frånvarande fäder, varav den ene hade en videosamling med över tusen titlar bestående av vålds och skräckfilmer, som pojkarna hade tittat på strax innan mordet.

Att brutalt -med hjälp av tegelstenar, järnrör och sparkar mot huvudet - mörda någon har väl knappast med intelligens att göra?

PS. De unga mördarna satt över 8 år i häkte/fängelse - från den 22 februari 1993, till juni 2001.
Senast redigerad av DeBaly 2009-02-16 kl. 10:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in