2009-02-16, 10:16
Medlem
Quilty of just filthy?

Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Ja, men det är inte sådana föräldrar vi talar om här och det borde du mycket väl känna till om du, som du själv påstår, har läst "hundratals sidor" om det här fallet. Mördarnas föräldrars passivititet är väldokumenterad. T.ex. deras frånvarande fäder, varav den ene hade en videosamling med över tusen titlar bestående av vålds och skräckfilmer, som pojkarna hade tittat på strax innan mordet. Att brutalt -med hjälp av tegelstenar, järnrör och sparkar mot huvudet - mörda någon har väl knappast med intelligens att göra? PS. De unga mördarna satt över 8 år i häkte/fängelse - från den 22 februari 1993, till juni 2001.

Javisst jag köper din bakgrundshistoria om mördarnas dysfunktionella familjer men eftersom alla handlingar en människa begår både kostar och smakar oavsett om det är pris, vara, brott eller straff så svara på nu på denna enkla fråga:

Varför skulle James Bulger och hans familj behöva betala priset för mördarnas föräldrars misslyckade uppfostran med skräckfilmer och drogmissbruk?
Citera
2009-02-16, 10:24
Medlem
Bra svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Resurssvag
// DixiePick

OK, jag gör ett försök att återgå till ordningen. Jag uppfattade din fråga som retorisk men om jag missförstått ber jag om ursäkt. Jag skulle först hamna i förnekelse och vägra tro att något sådant kan hända. Jag skulle sedan drabbas av en chock som jag inte vet om jag skulle kunna ta mig ur. Om jag gjorde det skulle jag sedan anklaga dem som är skyldiga till att ha åsamkat mig detta, mig själv och det samhälle som inte är kapabelt att skydda ens våra minsta små. Sedan skulle jag tillbringa mycket tid, i värsta fall resten av mitt liv, åt att fundera på varför detta drabbat just mig. Jag skulle leta efter enkla lösningar som skulle kunna dämpa den smärta och fylla det svarta hål jag skall över. Men jag hoppas att jag skulle ha förmågan att gå vidare. Kanske till och med förlåta. Inte för mördarnas skull utan för min egen. Jag skulle försöka, och det är väl tveksamt om jag skulle lyckas, se det som att de tagit ett liv och att det får räcka där. Mitt liv, min egen harmoni, min bitterhet, mitt hat och min förmåga att leva vidare trots allt bestämmer jag själv över. Inte två dysfunktionella tioåringar. Jag själv. En mild förhoppning är att jag skulle kunna höja mig en bit över det perspektiv där hämnd och mer våld är det enda som kan läka. Det är vad jag hoppas.

Jag tycker det var ett väl genomtänkt svar men vill påpeka ett par saker!

Du skriver att du till och med ev. skulle ha förmågan att förlåta och jag fattar vad du menar men i mitt medvetande betyder det ordet ingenting, det är bara ett ord som många människor präglats att använda för att komma undan jobbiga situationer. Det lär vi oss tidigt att använda det från båda håll när konflikter eller handlingar har målat in oss i ett hörn.

Hörde ett radioprogram på P1 för ett år sedan där en panel med akademiska idioter diskuterade under rubriken "Kan man förlåta en gärningsman"! De satt och tjöta utifrån sina teoretiska perspektiv och tog fan inte under en timme upp vikten av förståelse för hur och varför! Sicka amatörer!

Vad jag tror är viktigare är att förstå gärningsmännen! (Jag fattar att det är inbakat i ditt svar men vill bara klargöra att enl. mitt sätt att se det är av dessa båda ord "förstå" det absolut viktigaste!)

P.S.
Det betyder inte att jag skulle kunna höja mig till änglars nivå i denna fråga om det handlade om nån nära! Snarare motsatsen!
Senast redigerad av DixiePrick 2009-02-16 kl. 10:38.
Citera
2009-02-16, 12:37
Medlem
Citat:
Ja, men det är inte sådana föräldrar vi talar om här och det borde du mycket väl känna till om du, som du själv påstår, har läst "hundratals sidor" om det här fallet. Mördarnas föräldrars passivititet är väldokumenterad.

T ex deras frånvarande fäder, varav den ene hade en videosamling med över tusen titlar bestående av vålds och skräckfilmer, som pojkarna hade tittat på strax innan mordet.

Att brutalt -med hjälp av tegelstenar, järnrör och sparkar mot huvudet - mörda någon har väl knappast med intelligens att göra?

PS. De unga mördarna satt över 8 år i häkte/fängelse - från den 22 februari 1993, till juni 2001.
Jo jag anser att det krävs en viss inteligens för att kunna utföra ett sådant makabert mord som dessa två har gjort.
Mina ungar skulle inte ens kunna tänka så långt.
Och jag antar att du anser att det är deras föräldrar som ska bära skuldfrågan i detta?

Även om dom satt 8år så är det ett skämt.
Citera
2009-02-16, 14:16
Medlem
Rättning i ledet!

Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Jo jag anser att det krävs en viss inteligens för att kunna utföra ett sådant makabert mord som dessa två har gjort.
Och jag antar att du anser att det är deras föräldrar som ska bära skuldfrågan i detta? Även om dom satt 8år så är det ett skämt.

Jag ser att du skriver att dina ungar inte ens skulle kunna tänka så långt!

Eftersom dina ungar verkar ha en morsa som bryr sig och dessutom förmåga att känna empati så vill jag fråga dig om man inte skulle kunna tänka sig att byta ut ordet "långt" till "lågt" istället!

Det viktigaste i denna fråga handlar ju inte hur långt man kan fantisera om att göra sjuka grejer, det kan nog alla människor oavsett ålder. Det jag tycker är viktigare att skilja på är att en mördare är skadad till skillnad från empatiskt kännande människor med förnuft i olika åldrar som vet skillnad mellan fantasi och verklighet, och att de som har alla hemma uppe i skallen dessutom har en mental bromspedal som fungerar! Annars tycker jag att din frågeställning är korrekt!
Citera
2009-02-16, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixiePrick
Jag ser att du skriver att dina ungar inte ens skulle kunna tänka så långt!

Eftersom dina ungar verkar ha en morsa som bryr sig och dessutom förmåga att känna empati så vill jag fråga dig om man inte skulle kunna tänka sig att byta ut ordet "långt" till "lågt" istället!

Det viktigaste i denna fråga handlar ju inte hur långt man kan fantisera om att göra sjuka grejer, det kan nog alla människor oavsett ålder. Det jag tycker är viktigare att skilja på är att en mördare är skadad till skillnad från empatiskt kännande människor med förnuft i olika åldrar som vet skillnad mellan fantasi och verklighet, och att de som har alla hemma uppe i skallen dessutom har en mental bromspedal som fungerar! Annars tycker jag att din frågeställning är korrekt!
Håller med dig helt och fullt, borde ha uttryckt mig så!
Tackar för tillrättavisningen
Min poäng är att man inte kan/ska skylla detta på föräldrarna, vilket man nästintill alltid gör.
Är det inte föräldrarnas fel så är det skolans eller samhällets fel..
Eget ansvar?
Citera
2009-02-16, 15:24
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixiePrick
Javisst jag köper din bakgrundshistoria om mördarnas dysfunktionella familjer men eftersom alla handlingar en människa begår både kostar och smakar oavsett om det är pris, vara, brott eller straff så svara på nu på denna enkla fråga:

Varför skulle James Bulger och hans familj behöva betala priset för mördarnas föräldrars misslyckade uppfostran med skräckfilmer och drogmissbruk?

Det är alltid någon stackars oskyldig som betalar priset för att någon annan har gjort ett dåligt dagsverke, oavsett om det handlar om att underlåta att uppfostra sina barn eller t ex att undvika att följa säkerhetsförskrifter.

Men varför det är, så kan väl bara Gud (Om man nu är troende) eller annan högre makt besvara på ett bra sätt, jag saknar svar och upplever det minst lika orättvist som du.

Vad fick dig att tro att jag kunde svara på en sådan existensiell fråga?
Citera
2009-02-16, 15:33
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Och jag antar att du anser att det är deras föräldrar som ska bära skuldfrågan i detta?

Även om dom satt 8år så är det ett skämt.

Du är för mån om att ordkriga och verkar strunta i att läsa vad jag skriver i mina inlägg.

Jag anser föräldrarna medskyldiga, ja, men jag anser naturligtvis att mördarna bär det största ansvaret.

Jag tycker du ska titta lite på olika straffskalor, t ex vad vuxna mördande familjetyranner får för mord, då kanske du inser att 8 år för mord på ett barn, utfört av barn är ett mycket långt straff.

Att du sen kanske tycker att strafftiden bör förlängas för samtliga brott och att samhället daltar lite för mycket med mördare över huvud taget är en annan sak.
Citera
2009-02-16, 15:37
Medlem
Citat:
Du är för mån om att ordkriga och verkar strunta i att läsa vad jag skriver i mina inlägg.

Jag anser föräldrarna medskyldiga, ja, men jag anser naturligtvis att mördarna bär det största ansvaret.

Jag tycker du ska titta lite på olika straffskalor, t ex vad vuxna mördande familjetyranner får för mord, då kanske du inser att 8 år för mord på ett barn, utfört av barn är ett mycket långt straff.

Att du sen kanske tycker att strafftiden bör förlängas för samtliga brott och att samhället daltar lite för mycket med mördare över huvud taget är en annan sak.
Ja jag anser att straffet för mord, ska förlängas avsevärt!
Livstid=Livstid, eftersom jag anser det så är det självklart att jag tycker att dom inte borde gå fria nu.
Citera
2009-02-16, 15:47
Medlem
Någon som hittat några bilder från mordplatsen?
Citera
2009-02-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinceKey
Någon som hittat några bilder från mordplatsen?
Finns några på facebook
Citera
2009-02-16, 16:44
Medlem
Fel svarare kanske!

Vet att detta inte var riktat till mig men vill ändå påpeka en sak!

Om du inte redan märkt det så tror jag att vi som inte har samma syn på straffpåföljder som dig automatiskt då också fördömer de straffskalor du relaterar till! Därför är det i alla fall för mig tämligen meningslöst att jämföra straffskalor skapade av människor från de övre stånden som dessutom har väldigt lite med den verklighet vi andra tvingas leva våra liv i!

Deras lagar! Våra liv!

Citat:

Citera
2009-02-16, 16:58
Medlem
Existensiell eller teoretiker?

Det är skillnad på ditt och mitt tankesätt! Jag är ganska övertygad av att jag står med bägge fötterna på jorden och inte enbart känsloreagerar! Däremot skulle jag ha mycket svårt att på ett akademiskt sätt kalkylera med "att det är alltid någon stackars oskyldig som betalar priset"! Med detta uttalande tror jag att du avser att eftersom det finns så många små barn så får man räkna med ett visst svinn! Det är helt förkastligt och jag menar tvärtom att om det skall kalkyleras med svinn så är det på gärningsmännens bekostnad inte på offren!

Det är troligen på grund av just en sån teoretisk/empatisk inställning, (som jag iofs tror är väl menad), som s.k. civiliserade samhällen innehåller så många känslomässigt störda gärningsmän! Det finns alldeles för mycket bakvänt sjuka värderingar där missförstånden haglar som meningslöst ordbajseri i backen redan under dessa framtida gärningsmäns uppväxt och uppfostran! Nån kanske kallar dina uttalanden PK och andra för naturvidriga! Jag väljer det senare!

Det finns nämligen inte många natursamhällen som vare sig skulle fostra barn till att mörda sina egna eller att ha råd att låta missdådare leva kvar bland de andra. Det finns liksom inte utrymme till destruktivitet när istället alla medlemmar behövs för att stammen, klanen eller gruppen skall överleva!

Bevisa för mig att dessa båda barnamördare kan tillföra samhället, offrets anhöriga eller framtiden något positivt så kan jag ev. tänka mig att lyssna! Men inga mer tomma teorier tack! Det finner jag nämligen osmakligt med tanke på offret och hans anhöriga!

Citat:
Det är alltid någon stackars oskyldig som betalar priset för att någon annan har gjort ett dåligt dagsverke, oavsett om det handlar om att underlåta att uppfostra sina barn eller t ex att undvika att följa säkerhetsförskrifter.

Men varför det är, så kan väl bara Gud (Om man nu är troende) eller annan högre makt besvara på ett bra sätt, jag saknar svar och upplever det minst lika orättvist som du.

Vad fick dig att tro att jag kunde svara på en sådan existensiell fråga?
Senast redigerad av DixiePrick 2009-02-16 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in