Det är skillnad på ditt och mitt tankesätt! Jag är ganska övertygad av att jag står med bägge fötterna på jorden och inte enbart känsloreagerar! Däremot skulle jag ha mycket svårt att på ett akademiskt sätt kalkylera med "att det är alltid någon stackars oskyldig som betalar priset"! Med detta uttalande tror jag att du avser att eftersom det finns så många små barn så får man räkna med ett visst svinn! Det är helt förkastligt och jag menar tvärtom att om det skall kalkyleras med svinn så är det på gärningsmännens bekostnad inte på offren!
Det är troligen på grund av just en sån teoretisk/empatisk inställning, (som jag iofs tror är väl menad), som s.k. civiliserade samhällen innehåller så många känslomässigt störda gärningsmän! Det finns alldeles för mycket bakvänt sjuka värderingar där missförstånden haglar som meningslöst ordbajseri i backen redan under dessa framtida gärningsmäns uppväxt och uppfostran! Nån kanske kallar dina uttalanden PK och andra för naturvidriga! Jag väljer det senare!
Det finns nämligen inte många natursamhällen som vare sig skulle fostra barn till att mörda sina egna eller att ha råd att låta missdådare leva kvar bland de andra. Det finns liksom inte utrymme till destruktivitet när istället alla medlemmar behövs för att stammen, klanen eller gruppen skall överleva!
Bevisa för mig att dessa båda barnamördare kan tillföra samhället, offrets anhöriga eller framtiden något positivt så kan jag ev. tänka mig att lyssna! Men inga mer tomma teorier tack! Det finner jag nämligen osmakligt med tanke på offret och hans anhöriga!
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Det är alltid någon stackars oskyldig som betalar priset för att någon annan har gjort ett dåligt dagsverke, oavsett om det handlar om att underlåta att uppfostra sina barn eller t ex att undvika att följa säkerhetsförskrifter.
Men varför det är, så kan väl bara Gud (Om man nu är troende) eller annan högre makt besvara på ett bra sätt, jag saknar svar och upplever det minst lika orättvist som du.
Vad fick dig att tro att jag kunde svara på en sådan existensiell fråga?