Expressen om Assange utredningen:
http://www.expressen.se/nyheter/1.21...ge-utredningen
Här skriver man sådant som:
Citat:
Överåklagare Mats Åhlund bekräftar för Expressen att han på lördagen kontaktades av sin chef, Anders Perklev.
Hos riksåklagaren gjorde man då bedömningen att ärendet skulle lyftas bort från jouråklagaren som ansågs vara överbelastad.
– Jag beslutade att Eva Finné skulle ta över ärendet, säger Mats Åhlund.
Här kommer det alltså fram att Perklev sett att stollan MHK anhållit JA i sin frånvaro utan att ha någon grund för det. Någon sansad person måste korrigera. Detta sker alltså på Lördag fm när dom satt morgonkaffet i vrångstrupen. På Lördag em är alltså EF övertalad att se över stolligheterna. Hon kräver dock att de budas till sommarstugan (om hon ska jobba på Lördag också).
Citat:
Chefsåklagare Eva Finné inledde sitt arbete som ansvarig för Assange-utredningen på lördagen genom att leda den från sitt lantställe.
Precis som nämnts tidigare i denna tråd idag så låter det lite slappt.
I verkligheten är det tvärtom. EF går med på att ta ytterligare ett mål och får göra en akut-insats under Lördagen.
Citat:
Första riktiga arbetsdagen, på måndagen, hade Finné ett stort mål i Svea hovrätt och därför kunde utredaren på familjevåldsgruppen inte få tag på henne. Utredaren Mats Gehlin försökte febrilt nå henne samma dag.
I en anteckning skriver han nästan uppgivet att han inte får tag på henne.
EF har då konstaterat att förhöret inte räcker till våldtäkt. Möjligen ofredade. En noggrannare analys får man göra när tid finnes. Verkar väldigt rimligt.
Mer anmärkningsvärt är Mats Gehlins desperation. Varför frågar man sig lägger han ned dyrbar arbetstid för att få tag på EF när hon är upptagaren med ett mål. Rimligen har han en stor trave med jobb han borde avverka. (Det är ju mycket anmälningar som läggs ned pga att man inte hinner med). I mina ögon är detta tjänstefel av Mats Gehlin.
Men det var antagligen han som satt på familjeenheten och sa att detta var våldtäkt när Polis A kollade innan hon pratade med jouråklagare MHK. Och eventuellt han som var den poliskollega (enligt P1) som avfärdade Polis B som förhört SW och hade synpunkter på brottsrubriceringen.
Nu håller ju hela caset på att gå i stöpet. Och AA (och eventuella andra uppdragsgivare är förbannade).
Mats Gehlin jobbar i praktiken inte för rättsväsendet här utan har andra uppdragsgivare som han prioriterar.
Citat:
Utredaren skriver bland annat i sina noteringar tisdagen den 24 augusti:
”Hon sa att jag inte skulle göra något i ärendet förrän hon har läst in sig på ärendet”
Vilket var ett helt korrekt direktiv av EF. Hon kunde ju konstatera senare att "det finns inget brott". Så det vore ju helt galet av Mats Gehlin att jobba med en utredning som kan läggas ned när det finns utredningar där brott är begångna att jobba med.
Citat:
På onsdagen ringer en av kvinnorna till honom och frågar vad som händer. Han tvingas då säga som det är – att han fortfarande väntar på direktiv från åklagaren.
Eller som han borde sagt om han arbetade seriöst "Jag jobbar nu med utredningar där det är klart att brott har begåtts. Åklagaren kommer vilken dag som helst att gå igenom ert ärende och göra en mer fullständig bedömning och då får vi se hur vi prioriterar det".
Men det verkar inte vara det han håller på med.
Eva Finne verkar seriös. Mats Gehlin verkar korrumperad och oduglig.
Murvlarna Leif Brännström och Micke Ölander Är antingen duktiga idioter som låter sig manipuleras till att framställa Mats Gehlin som engagerad och Eva Finne som slapp. Eller finurliga som avslöjar Mats Gehlin som oduglig och korrumperade.
Jag gissar dock på duktiga idioter. I så fall hoppas jag dom läser detta och får en liten tankeställare, och funderar över vems ärenden de går och i så fall varför.